۱۰ راه‌کار ساده برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها!

در مصرف بعضی از داروها زیاده‌روی نکنید

ایبوپروفن و ناپروکسن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) هستند که می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند؛ البته اگر مقدار زیادی از آن را به طور همزمان با داروهای دیگر و یا زیاده از حد مصرف کنید.

همچنین استفاده از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) برای درمان زخم یا رفلکس معده به مدت طولانی می‌تواند شانس شما را برای بیماری مزمن کلیوی (CDK) افزایش دهد. فقط در صورتی باید آنها را مصرف کنید که تجویز پزشک‌تان باشد.

داروهای ضد باکتری هم در صورت استفاده زیاد می‌توانند به کلیه‌ها آسیب بزنند، حتی اگر کلیه‌های سالمی داشته باشید (چه برسد به کلیه‌های ناسالم). بعضی از انواع این داروها مثل پنی‌سیلین، سولفونامیدها و سفالوسپورین‌ها احتمال بیشتری برای ایجاد مشکل دارند.

 

از مصرف زیاد مکمل‌های گیاهی صرف نظر کنید!

سازندگان مکمل‌ها نیازی به اثبات بی خطر بودن محصولات‌شان ندارند، در‌حالیکه بعضی از آنها قادراند به کلیه‌های شما آسیب برسانند. این موارد به ویژه در صورت ابتلا به بیماری کلیوی می‌توانند مضر باشند چون ممکن است وضعیت را بدتر کنند یا بر عملکرد بعضی داروها تأثیر بگذارند. قبل از استفاده از هر مکمل گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

سلامت کلیه | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

غذای سالم بخورید

کلیه‌های شما هر چیزی را که می‌خورید یا می‌نوشید، از جمله چیزهایی را که برای شما مضر است (مثل چربی، نمک و شکر)، پردازش می‌کنند. با گذشت زمان، یک رژیم غذایی بد می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی، دیابت و سایر شرایطی شود که برای کلیه‌های شما سخت است. یک رژیم غذایی سالم دارای مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و حجم کمی ازغذاهای فرآوری شده است.

 

مراقب مقدار نمک مصرفی خود باشید!

نمک، این ماده معدنی به طرق مختلف بر افراد تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد، بعضی افراد مقدار پروتئین در ادرارشان زیاد است که این می‌تواند به کلیه‌های آنها آسیب برساند یا در صورتی که بیماری کلیوی داشته باشند آن را بدتر کند. نمک زیاد همچنین احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد که یکی از علل معمول بیماری کلیوی و سنگ کلیه است که می‌تواند بسیار دردناک و احتمالاً در صورت درمان نشدن مسبب آسیب باشد.

 

آب کافی بنوشید

آب به رساندن مواد مغذی مهم به کلیه‌ها و انتقال مواد زائد به مثانه (به شکل ادرار) کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید، کار فیلترهای ریز داخل کلیه‌های شما می‌تواند متوقف و منجر به سنگ کلیه و عفونت شود. حتی کم آبی خفیف هم می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند (اگر مدام تکرار شود). معمولا مصرف چهار تا شش فنجان آب در روز مناسب است، اما اگر مریض یا در معرض گرما هستید، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

◀️ در همین زمینه بخوانید: روزانه چه مقدار آب بنوشیم؟

 

ورزش کنید!

درست مثل یک رژیم غذایی سالم، ورزش به پیشگیری از بیماری‌هایی مثل دیابت و امراض قلبی که می‌تواند منجر به آسیب کلیه‌ها شود، کمک می‌کند. اما سعی نکنید یک روزه به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید؛ چون اگر برای آن آمادگی نداشته باشید، ورزش بیش از حد هم می تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند. حداقل پنج روز در هفته ۶۰-۳۰ دقیقه کار کنید. اگر مدتی است این کار را انجام نداده‌اید آهسته شروع کنید و اگر مشکلات سلامتی دارید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

سلامت کلیه | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

غربالگری کنید!

دانستن خطر ابتلا به بیماری کلیوی مهم است. اگر شما یا بستگان نزدیک‌تان بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت یا سابقه خانوادگی نارسایی کلیه داشته باشید، خطرات بیشتری برایتان وجود دارد. در این موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های کلیوی خاص را به عنوان بخشی از چکاپ اورولوژی شما پیشنهاد دهد. هر چه زودتر از بیماری خود آگاه شوید، درمان آن آسان‌تر انجام و حتی گاهی متوقف می‌شود.

 

مراقب مصرف الکل باشید

اما زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند باعث آسیب ناگهانی و جدی و احتمالاً منجر به مشکلات طولانی مدت شود. بعلاوه،‌ الکل اغلب می‌تواند بدن را کم آب کند و این ممکن است با جلوگیری از عملکرد خوب کلیه‌ها، منجر به افزایش وزن، بیماری کبد، فشار خون بالا و سایر شرایطی شود که استرس بیشتری بر آنها وارد می‌کند.

 

سیگار را ترک کنید!

سیگار خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد و به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند که با کند کردن جریان خون روی کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. به علاوه، سیگار می‌تواند بر نتایج مصرف داروهای خاصی که فشار خون بالا را درمان می‌کنند، اثر بگذارد و این یک مساله جدی است چون فشار خون بالا و کنترل نشده یکی از دلایل اصلی بیماری کلیوی است.

◀️ در همین زمینه بخوانید: ۹ بیماری اورولوژیک که با سیگار کشیدن به آن مبتلا می‌شوید!

 

مشکلات سلامتی را مدیریت کنید

دو بیماری رایج و تأثیرگذار بر کلیه‌های شما دیابت و فشار خون بالا هستند که یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کنترل هر دو کمک کند. در دیابت، نظارت دقیق بر قند خون و مصرف انسولین در صورت نیاز بسیار مهم است. برای فشار خون بالا، هم مرتباً مقدار فشار خود را چک و همه داروها را دقیقاً مطابق دستور پزشک‌تان مصرف کنید.

 

منبع: WebMD