یکی از شایع ترین مشکلات کودکان شب ادراری می‌باشد که اغلب به شکل فامیلیال است، و در اکثر بچه‌ها تا سن مدرسه بهبود می یابند. در صورت ادامه مشکل و یا نشت ادرار در روز، بایستی حتما بررسی کامل انجام گیرد. گاهی شب ادراری یک علامت از بیماری اورولوژی مادرزادی زمینه‌ای است که باید جدی تلقی شود. درمرکز ما انواع آزمایش‌های ادراری، نوار ادرار، بررسی میزان چک باقیمانده ادرار، سونوگرافی وغیره جهت تشخیص انجام می‌شود و پس از بررسی، راه درمان در همان جلسه توصیه می‌شود.

علل شب‌ ادراری کودکان می تواند موارد مختلفی باشد که در این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم. نکته مهم این است که والدین بدانند که بالا رفتن ظرفیت مثانه کودکان همانند زمان صحبت کردن و راه افتادن کودکان با هم متفاوت است. کودکان در 2 سالگی معمولا توانایی کنترل ادرار خود را در روز دارند اما در مقطع 4 تا 5 سالگی قادر خواهند بود که هم در روزو هم در شب ادرار خود را کنترل نمایند.

تعریف شب ادراری در کودکان

ابتدا باید بدانیم به کودکی شب ادرار گفته می شود که بعد از 5 سالگی حداقل 2 بار در هفته و به مدت 3 ماه پیاپی رختخواب خود را خیس کند. والدین باید بدانند که در هیچ سنی سرزنش کودکان برای شب ادراری کار درستی نیست. چون این کار نه تنها باعث بهبود شرایط نمی شود بلکه باعث بیشتر شدن مشکلات احساسی و روانی کودک می شود.

دلایل فیزیکی شب ادراری در کودکان

مهم ترین علت خود ادراری در کودکان ، آناتومی بدن آن هاست . که مشکل در هرکدام از آن ها می تواند منجر به شب ادراری در کودکان شود. مواردی مانند قبیل کوچک بودن مثانه ، ضعف ماهیچه های نگه دارنده ، دیابت بی مزه و قندی ، عفونت دستگاه ادراری ، حملات صرع ، اختلالات خواب و خوابگردی و یا انسداد در مسیر لوله های ادراری.

دلایل روحی و روانی شب ادراری در کودکان

حدود 20 درصد از کودکان با اینکه استفاده از دستشویی را به درستی یاد گرفته اند گاهی به دلیل مشکلات روحی و عاطفی بستر خود را خیس می کنند . البته ممکن نیست که دلیلی شب ادراری دائمی کودکان صرفا ، مشکلات عاطفی باشد.

روش های درمان شب ادراری کودکان

برای درمان شب ادراری کودکان از دو روش مداخله دارویی و رفتاری استفاده می شود . مهم ترین مرحله درمان آموزش های صحیح به کودک و مرور آن هاست . همچنین می توان شب ها مصرف مایعات کودک را محدود کرد و یا شبانه کودک را برای دفع ادرار بیدار کرد.

پزشکان معتقد هستند که ۸۰ درصد شب ادراری کودکان مربوط به مشکلاتی مانند گنجایش کم مثانه و یا عمق خواب است. حل مشکل مثانه اولین اقدام درمان است. به کودک خود اطمینان دهید که می‌تواند با تمرین، گنجایش مثانه اش را بیشتر کند. متخصصان تغذیه کودک سفارش می کنند که کافئین، شکلات و ادویه را از برنامه غذایی کودکی که به شب ادراری مبتلاست، حذف شود.

درمان شب ادراری

برای درمان شب ادراری دو روش مداخله دارویی و رفتاری استفاده می‌شود. مهمترین مرحله درمان آموزش‌های صحیح به کودک و مرور آن هاست. همچنین می‌توان شب‌ها مصرف مایعات کودک را محدود و یا شبانه کودک را برای دفع ادرار بیدار کرد.

پزشکان معتقد هستند ۸۰ درصد شب ادراری کودکان مربوط به مشکلاتی مانند گنجایش مثانه و یا عمق خواب است. حل مشکل مثانه اولین اقدام درمان است. به کودک خود اطمینان دهید که می‌تواند با تمرین، گنجایش مثانه‌اش را بیشتر کند. متخصصان تغذیه کودک سفارش می‌کنند که کافئین، شکلات و ادویه از برنامه غذایی کودکی که به شب ادراری مبتلاست، حذف شود.

مرکز اورولوژی یک‌روزه مهراد برنامه و بررسی کامل اورولوژیک اطفال را با جدیدترین متدها به شرح ذیل انجام می‌دهد:

با این برنامه های چکاپ، شما از وضعیت سلامتی فرزندتان آگاه می‌شوید و از بیماری‌های احتمالی اورولوژیک پیشگیری می‌نمایید.

برنامه چکاپ شامل:

  1. معاینه دقیق اورولوژیک و شرح حال
  2. سونوگرافی کلیه‌ها و مثانه
  3. یوروفلومتری
  4. آزمایش و کشت ادرار
  5. آزمایشات خون برای بررسی وضعیت کلیه‌ها

همه‌ی این موارد در یک جلسه و یک مکان انجام می‌گیرد.