تشخیص زود انزالی

پزشک علاوه بر سوال در مورد زندگی جنسی، در مورد سابقه سلامتی بیمار سوال خواهد کرد و ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهد. اگر هم دچار انزال زودرس هستید و هم در گرفتن یا حفظ نعوظ مشکل دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی میزان هورمون مردانه (تستوسترون) یا سایر آزمایشات انجام دهد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به یک متخصص ارولوژی یا یک متخصص بهداشت روان متخصص در زمینه اختلال عملکرد جنسی مراجعه کنید.

 

رفتار

گزینه های معمول درمانی برای انزال زودرس شامل تکنیک های رفتاری، بی حسی موضعی، داروها و مشاوره است. به خاطر داشته باشید که یافتن درمان یا ترکیبی از روشهای درمانی که برای شما مفید خواهد بود ممکن است زمان بر باشد. درمان رفتاری به همراه دارو درمانی ممکن است موثرترین دوره باشد.

تکنیک های رفتاری در درمان زود انزالی

در بعضی موارد، درمان انزال زودرس ممکن است شامل مراحل ساده ای مانند خودارضایی یک یا دو ساعت قبل از مقاربت باشد تا بتوانید انزال را در حین رابطه جنسی به تأخیر بیندازید. پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که برای مدتی از آمیزش خودداری کنید و روی انواع دیگر بازی های جنسی تمرکز کنید تا فشار از برخوردهای جنسی شما برداشته شود.

 

تمرینات کف لگن در درمان زود انزالی

ضعف عضلات کف لگن ممکن است توانایی شما را در به تأخیر انداختن انزال مختل کند. تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) می تواند به تقویت این عضلات کمک کند.

برای انجام این تمرینات:

عضلات مناسب را پیدا کنید. برای شناسایی عضلات کف لگن ، ادرار را در میانه جریان متوقف کنید و یا عضلات را که مانع از عبور باد شکم می شوند، سفت کنید. در این مانورها از عضلات کف لگن شما استفاده می شود. هنگامی که عضلات کف لگن خود را شناسایی کردید، می توانید تمرینات را در هر موقعیتی انجام دهید، اگرچه ممکن است در ابتدا انجام آنها در حالت خوابیده آسان تر باشد.

تکنیک خود را کامل کنید. عضلات کف لگن خود را سفت کنید، انقباض را به مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس به مدت سه ثانیه عضلات را شل کنید. چند بار پشت سر هم امتحان کنید. هنگامی که ماهیچه‌های شما قوی ‌شوند، سعی کنید تمرینات کگل را هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن انجام دهید.

تمرکز خود را حفظ کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، فقط بر روی سفت شدن عضلات کف لگن خود تمرکز کنید. مراقب باشید عضلات شکم، ران یا باسن خود را خم نکنید. از نگه داشتن نفس خودداری کنید و حتما در حین تمرینات آزادانه نفس بکشید.

حرکات را در طول روز تکرار کنید. حداقل سه مجموعه با 10 تکرار در روز را در نظر بگیرید.

انزال زودرس

تکنیک فشار مکث در درمان زود انزالی

پزشک شما ممکن است شما و همسرتان را در استفاده از روشی به نام تکنیک فشار مکث راهنمایی کند. این روش به شرح زیر عمل می کند:

1- فعالیت جنسی را به طور معمول، از جمله تحریک آلت تناسلی مرد، شروع کنید تا زمانی که تقریباً برای انزال احساس آمادگی کنید.

2-از شریک زندگی خود بخواهید انتهای آلت تناسلی مرد را فشار دهد و فشار را برای چند ثانیه حفظ کنید تا میل به انزال از بین برود.

3-از شریک زندگی خود بخواهید که فرآیند فشار را در صورت لزوم تکرار کند.

با تکرار هر چند بار لازم، می توانید بدون انزال به نقطه ورود به شریک زندگی خود برسید. بعد از برخی از جلسات تمرینی، احساس دانستن چگونگی به تأخیر انداختن انزال ممکن است به عادت دیگری تبدیل شود که دیگر نیازی به روش فشار مکث ندارد.

اگر روش فشار مکث باعث درد یا ناراحتی شود، روش دیگر این است که قبل از انزال تحریک جنسی را متوقف کنید، صبر کنید تا سطح تحریک کاهش یابد و سپس دوباره شروع کنید. این رویکرد به عنوان تکنیک توقف شروع شناخته می شود.

 

استفاده از کاندوم در درمان زود انزالی

کاندوم ممکن است حساسیت آلت تناسلی مرد را کاهش دهد، که می تواند به تاخیر انداختن انزال کمک کند. کاندوم های “Climax control” در دسترس هستند. این کاندوم ها حاوی عوامل بی حسی مانند بنزوکائین یا لیدوکائین هستند و یا از لاتکس ضخیم تری ساخته شده اند تا انزال را به تأخیر بیندازند. به عنوان مثال می توان به Trojan Extended ، Durex Performax Intense و Lifestyles Everlast Intense اشاره کرد.

داروها در درمان انزال زودرس

بی حس کننده های موضعی برای درمان زود انزالی

از کرم ها و اسپری های بیهوشی که حاوی ماده بی حسی مانند بنزوکائین ، لیدوکائین یا پریلوکائین هستند ، گاهی اوقات برای درمان انزال زودرس استفاده می شود. این محصولات 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی به آلت تناسلی مالیده می شود تا احساس را کاهش داده و باعث تاخیر در انزال شود.

کرم لیدوکائین-پریلوکائین برای انزال زودرس (EMLA) با نسخه پزشک در دسترس است. اسپری های لیدوکائین برای انزال زودرس بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

اگرچه عوامل بی حس کننده موضعی موثر و به خوبی تحمل می شوند، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارند. به عنوان مثال، برخی از مردان از دست دادن موقتی حساسیت و کاهش لذت جنسی را گزارش می کنند. گاهی اوقات، شرکای زن نیز این اثرات را گزارش کرده اند.

انزال زودرس

داروهای خوراکی برای درمان زود انزالی

بسیاری از داروها ممکن است ارگاسم را به تأخیر بیندازند. اگرچه هیچ یک از این داروها به طور خاص مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان انزال زودرس نیستند ، برخی از این داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، مسکن و بازدارنده‌های Phosphodiesterase-5 برای این منظور استفاده می شوند. این داروها ممکن است به صورت درخواستی یا استفاده روزانه تجویز شوند و ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش های درمانی تجویز شوند.

-داروهای ضد افسردگی. یک عارضه جانبی داروهای ضد افسردگی خاص، ارگاسم تاخیری است. به همین دلیل ، از مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) مانند اسکیتالوپرام (Lexapro) ، سرترالین (Zoloft) ، پاروکستین (Paxil) یا فلوکستین (Prozac ، Sarafem) برای کمک به تأخیر در انزال استفاده می شود.

به نظر می رسد از بین موارد مصرف شده پاروکستین موثرترین باشد. این داروها معمولاً پنج تا 10 روز طول می کشد تا شروع به کار کنند. اما ممکن است دو تا سه هفته درمان طول بکشد تا اثر کامل آن را ببینید.

اگر SSRI ها زمان انزال شما را بهبود ندهند ، ممکن است پزشک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای کلومیپرامین (آنافرانیل) را برای شما تجویز کند. عوارض جانبی ناخواسته داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل حالت تهوع ، تعریق ، خواب آلودگی و کاهش میل جنسی باشد.

مسکن ها. ترامادول (اولترام) دارویی است که معمولاً برای درمان درد استفاده می شود. همچنین عوارض جانبی دارد که انزال را به تأخیر می اندازد. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل حالت تهوع ، سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه باشد.

این ممکن است زمانی تجویز شود که SSRI ها موثر نباشند. ترامادول را نمی توان در ترکیب با SSRI استفاده کرد.

بازدارنده‌های Phosphodiesterase-5. برخی از داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شوند، مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس، Adcirca) یا واردنافیل (لویترا، استاکسین) نیز ممکن است به انزال زودرس کمک کنند. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل سردرد، گرگرفتگی صورت و سوءهاضمه باشد. این داروها ممکن است در صورت استفاده همراه با SSRI موثرتر باشند.

درمان زود انزالی بالقوه در آینده

تحقیقات نشان می دهد که چندین دارو برای درمان انزال زودرس مفید است، اما مطالعه بیشتر مورد نیاز است. این داروها عبارتند از:

داپوکستین. این یک SSRI است که اغلب به عنوان اولین درمان انزال زودرس در کشورهای دیگر استفاده می شود. در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست.

مودافينيل (Provigil). این درمانی برای نارکولپسی اختلال خواب است.

Silodosin( (Rapafl. این دارو به طور معمول درمانی برای بزرگ شدن غده پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات) است.

مشاوره در درمان زود انزالی

این روش شامل گفتگو با یک روان درمانگر در مورد روابط و تجربیات شما است. جلسات می تواند به شما در کاهش اضطراب عملکرد و یافتن راه های بهتر کنار آمدن با استرس کمک کند. مشاوره هنگامی که در ترکیب با دارو درمانی استفاده شود به احتمال زیاد به شما کمک خواهد کرد.

با انزال زودرس، ممکن است احساس کنید که مقداری از نزدیکی با یک شریک جنسی را از دست داده‌اید. ممکن است احساس عصبانیت، شرم و ناراحتی کنید و از شریک زندگی خود دور شوید.

شریک زندگی شما همچنین ممکن است از تغییر در صمیمیت جنسی ناراحت باشد. انزال زودرس می تواند باعث شود که شریک زندگی کمتر به یکدیگر متصل شده و آسیب ببینند. صحبت در مورد مسئله یک مرحله مهم است و مشاوره روابط یا رابطه جنسی درمانی می تواند مفید باشد.

روش های جایگزین در درمان زود انزالی

چندین روش درمانی جایگزین از جمله یوگا ، مدیتیشن و طب سوزنی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال ، برای ارزیابی اثربخشی این روشهای درمانی ، تحقیقات بیشتری لازم است.

انزال زودرس

آماده شدن برای ویزیت

احساس خجالت هنگام صحبت در مورد مشکلات جنسی امری طبیعی است، اما می توانید اطمینان داشته باشید که پزشک شما با بسیاری از مردان دیگر گفتگوی مشابهی داشته است. انزال زودرس یک بیماری بسیار شایع  و قابل درمان است. آماده بودن برای صحبت در مورد انزال زودرس به شما کمک می کند تا درمانی را که برای احیای مسیر زندگی جنسی خود لازم دارید، بدست آورید. اطلاعات زیر باید به شما کمک کند تا برای استفاده بیشتر از وقت خود آماده شوید.

اطلاعاتی برای نوشتن از قبل

محدودیت های قبل از قرار ملاقات با پزشک. وقتی قرار ملاقات خود را تعیین می کنید ، سوال کنید آیا محدودیتی وجود دارد که باید در زمان منتهی به ملاقات خود رعایت کنید.

علائم. قبل از اینکه خودتان یا همسرتان بخواهید، چند بار انزال می کنید؟ چه مدت پس از شروع رابطه، به طور معمول انزال می کنید؟

سابقه جنسی. از زمان فعالیت جنسی، به روابط و برخوردهای جنسی خود فکر کنید. آیا قبلاً با انزال زودرس مشکلی داشته اید؟ با چه کسی و تحت چه شرایطی؟

تاریخچه پزشکی. سایر شرایط پزشکی را که با آن تشخیص داده شده اید، از جمله شرایط سلامت روان، بنویسید. همچنین به نام و قدرت همه داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید یا اخیراً مصرف کرده اید، از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه، توجه داشته باشید.

سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید. سوالات را از قبل بنویسید تا از وقت خود با دکتر خود نهایت استفاده را ببرید.

سوالات اساسی برای پرسیدن از پزشک در مورد زود انزالی

در لیست زیر سوالاتی وجود دارد که می توانید در مورد انزال زودرس از پزشک خود بپرسید. در هنگام قرار ملاقات خود از پرسیدن سوالات بیشتر دریغ نکنید.

چه چیزی ممکن است باعث انزال زودرس من شود؟
چه آزمایشاتی را پیشنهاد می کنید؟
چه روش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
چه مدت پس از شروع درمان می توان انتظار بهبودی داشت؟
منطقی انتظار چقدر پیشرفت را دارم؟
آیا در معرض خطر تکرار این مشکل هستم؟
آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود به خانه ببرم؟ بازدید از چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

ممکن است پزشک سوالات بسیار شخصی بپرسد و همچنین بخواهد با شریک زندگی خود صحبت کند. برای کمک به پزشک در تعیین علت مشکل شما و بهترین دوره درمان، آماده پاسخگویی به سوالاتی از جمله:

چند بار انزال زودرس دارید؟
اولین بار کی انزال زودرس را تجربه کردید؟
آیا شما فقط با یک شریک یا شریک خاص انزال زودرس دارید؟
آیا هنگام خودارضایی دچار انزال زودرس می شوید؟
آیا هر وقت رابطه جنسی دارید ، انزال زودرس دارید؟
چند بار رابطه جنسی برقرار می کنید؟
انزال زودرس چقدر اذیت می کنید؟
انزال زودرس چقدر همسرتان را آزار می دهد؟
چقدر از رابطه فعلی خود راضی هستید؟
آیا در گرفتن و حفظ نعوظ نیز دچار مشکل هستید (اختلال نعوظ)؟
آیا از داروهای تجویزی استفاده می کنید؟ اگر چنین است، اخیراً چه داروهایی را شروع کرده اید یا مصرف آنها را متوقف کرده اید؟
آیا از داروهای تفریحی استفاده می کنید؟

کاری که می توانید در این بین انجام دهید

تصمیم گیری در مورد صحبت با پزشک یک مرحله مهم است. در این میان، در جستجوی راه های دیگری باشید که در آن شما و شریک زندگی خود می توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اگرچه انزال زودرس می تواند باعث فشار و اضطراب در یک رابطه شود، اما این یک بیماری قابل درمان است.