اورولوژی کودکان چیست؟

به مدیریت مشکلات دستگاه تناسلی و ادراری کودکان اورولوژی کودکان می گویند. این مشکلات ممکن است در کودکان در هر سنی اتفاق بیافتد و بر مشکلات پیشرونده که بر کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و دستگاه تناسلی تأثیر بگذارد. اورولوژی کودکان فوق تخصص جراحی پزشکی مرتبط با اختلالات سیستم دستگاه تناسلی کودکان است. اورولوژیست ها کودکان دختر و پسر از بدو تولد تا سنین اولیه را درمان می کنند.

 شایع ترین مشکلات کودکان چیست؟

شایع ترین مشکلات  شامل اختلالات ادرار، اندام های تولید مثل و بیضه است و  بروز بسیاری از عارضه ها هنگام تولد و یا در کودکان بزرگتر نسبتاً شایع است. عارضه های رایج مربوط به دستگاه تناسلی و سیستم ادراری کودکان شامل موارد زیر است:

بیضه نزول نکرده در اورولوژی کودکان

بیضه نزول نکرده که به آن کریپتورکیدیسم نیز گفته می شود شرایطی است که یک بیضه (اندام تولید کننده اسپرم و هورمون تستوسترون بعد از بلوغ) به جای قرار گرفتن داخل کیسه بیضه بالاتر در مکان غیر طبیعی قرار می‌گیرد.

واریکوسل در اورولوژی کودکان

واریکوسل مجموعه ای از رگ های بزرگ شده شبیه به رگ های واریسی در امتداد اسپرماتیک کورد است. این بیماری در هر زمانی اتفاق می افتد اما معمولاً در بزرگسالی دیده می شود. این مشکل  در نوجوانان می تواند در رشد بیضه اختلال ایجاد کند و گاهی در سال های بعد منجر به ناباروری شود.

هیپوسپادیاس در اورولوژی کودکان

هیپوسپادیاس در شرایطی است که مجرای ادرار بجای سر آلت در نقطه ای در قسمت زیر آلت تناسلی باز می شود.

ریفلاکس وزیکویورترال و اورولوژی کودکان

ریفلاکس وزیکویورترال شرایطی است که ادرار به جای اینکه بصورت یک طرفه از مثانه تخلیه شود مجدداً وارد کلیه می شود. این مشکل در کودکان به دلیل عملکرد نادرست ساختار دریچه مانند که ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می کند اتفاق می افتد. ریفلاکس وزیکویورترال می تواند باعث عفونت و آسیب کلیوی شود.

شب ادراری در اورولوژی کودکان

شب ادراری یا بی اختیاری شبانه به طور طبیعی تا 5 سالگی به طور طبیعی بر طرف می شود اما در برخی کودکان این مشکل تا چند سال ادامه می یابد. شب ادراری معمولاً ارثی است و خطرات سلامتی به همراه ندارد اما به خصوص برای کودکان بزرگتر می تواند خجالت آور و ناراحت کننده باشد.

عفونت های مجاری ادراری و اورولوژی کودکان

عفونت های مجاری ادراری در مثانه یا مجرای ادراری و یا در کلیه ها ایجاد می شوند.هر گونه عفونت ادراری که باعث ایجاد تب در کودک شود باید فورا تحت معاینه درمان قرار گیرد.

برای بیماری های اورولوژی کودکان چه گزینه هایی داریم؟

درمان مشکلات دستگاه ادراری کودکان به نوع مشکل، سن کودک، پایداری مشکل و عوامل دیگر بستگی دارد. در اینجا برای درمان هر کدام از مشکلات بطور خلاصه توضیحاتی را آورده ایم:

اورولوژی کودکان و درمان بیضه نزول نکرده

در اکثر موارد بیضه طی چند ماه به خودی خود پایین می آید. اگر این اتفاق نیافتد متخصص اورولوژی با ایجاد یک برش کوچک، بیضه را به داخل کیسه بیضه منتقل می کند.این جراحی معمولا در کودکان حدود یکساله انجام می شود.

اورولوژی کودکان و درمان ریفلاکس وزیکویورترال

ریفلاکس وزیکویورترال در صورتی که شدید نباشد اغلب طی چند سال اول زندگی برطرف می شود. البته لازم است کودک برای کاهش عفونت های مکرر بصورت روزانه مقدار کمی آنتی بیوتیک مصرف کند.

در صورتی که ریفلاکس به خودی خود رفع برطرف نشود متخصصان مجاری ادراری می توانند دریچه را از طریق یک برش کوچک در بالای استخوان لگن ترمیم کنند.

اورولوژی کودکان و درمان واریکوسل

رایج ترین روش برای درمان واریکوسل جراحی باز است.در این عمل یک برش کوچک در کشاله ران انجام شده و رگ های بزرگ شده بسته می شوند و بدین ترتیب خون درون سایر رگ های طبیعی جریان می‌یابد.

اورولوژی کودکان و درمان شب ادراری

شب ادراری به طور معمول نیازی به درمان ندارد و با افزایش سن برطرف می شود ولی درما‌ن‌های غیرجراحی می تواند به شب ادراری کمک کند:

زنگ های هشدار (که رطوبت را در لباس یا تخت خواب حس کرده و برای بیدار کردن کودک صدا ایجاد می کنند)

داروی هایی که به کاهش انقباض مثانه و افزایش ظرفیت مثانه کمک می کنند.

داروهایی که به بدن اجازه می دهند در طول شب ادرار کمتری تولید کند.

اورولوژی کودکان و درمان عفونت های مکرر مجاری ادراری

بررسی ناهنجاری‌های ساختاری در کودکان مبتلا به عفونت های مکرر مجاری ادراری بسیار مهم است. این آزمایشات شامل مطالعات سونوگرافی و تصویربرداری برای بررسی کلیه و مثانه است. در آزمایشات برای درمان عفونت های مکرر مجاری ادراری  یک تزریق انجام شده و یک کاتتر کوچک از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شود.این آزمایشات گاهی مشکلاتی مانند موارد زیر که نیاز به درمان جراحی دارد را مشخص می کنند:

متخصص اورولوژی کودکان

متخصص اورولوژی کودکان کیست؟

متخصصان اورولوژی کودکان جراحانی هستند که می توانند مشکلات ادراری و دستگاه تناسلی کودکان را تشخیص داده، معالجه و مدیریت کنند. یک متخصص اورولوژی تجربه و صلاحیت های لازم برای درمان کودک مبتلا به بیماری دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری (کلیه ها، مجرای ادرار، مثانه) را دارد.