عفونت ادراری مکرر چیست

عفونت ادراری مکرر در هر سنی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در خانم ها بیشتر است. درواقع عفونت ادراری مکرر (UTI) در زنان هشت برابر بیشتر از مردان اتفاق می افتد و تقریبا حدود پنجاه تا شصت درصد خانمها عفونت ادراری مکرر را تجربه می کنند. به طور معمول، دستگاه ادراری استریل است، اما ممکن است باکتری ها از ناحیه پرینال (حاشیه مقعد) افزایش یافته و احتمالاً منجر به عفونت ادراری شوند.

عفونت ادراری مکرر می تواند بر روی هر قسمت از سیستم ادراری تأثیر بگذارد. اگر عفونت ادراری مکرر فقط مثانه را درگیر کند، معمولا یک بیماری جزئی است که به راحتی قابل درمان است. با این حال اگر به کلیه‌ها سرایت کند، ممکن است عواقب جدی داشته و حتی ممکن است بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

 

علائم عفونت ادراری مکرر

علائم عفونت ادراری مکرر در مثانه تأثیر تکرر ادرار، ادرار خونی یا تیره، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، درد در کلیه ها، یعنی در قسمت پایین کمر یا زیر دنده ها، درد در ناحیه مثانه است.اما اگر عفونت ادراری مکرر به کلیه‌ها سرایت کند، ممکن است منجر به مواردی از قبیل حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز، خستگی و پریشانی ذهنی شود.

 

علل عفونت ادراری مکرر

عفونت ادراری مکرر نتیجه عفونت‌های باکتریایی است. در بیشتر موارد، باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد سیستم ادراری می شوند و سپس در مثانه تکثیر می شوند.

 

عفونت مثانه

این عفونت  معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که مدفوع ریز یا حتی میکروسکوپی به مجاری ادراری وارد می شود. این ممکن است در هنگام رابطه جنسی رخ دهد. عفونت مثانه همچنین ممکن است از طریق عدم بهداشت ناحیه تناسلی اتفاق بیافتد.

 

عفونت ادراری

عفونت مجرای ادرار که به عنوان مجرای ادراری نیز شناخته می شود ، می تواند به دلیل باکتری هایی مانند E. coli باشد. یورتریت همچنین می تواند نتیجه یک عفونت منتقله از راه جنسی (STI) باشد ، با این حال، این نادر است.

عفونت ادراری مکرر

 

افراد در معرض عفونت ادراری مکرر

زنان

عفونت ادراری مکرر بیشتر در خانم ها دیده می شود که این به دلیل آناتومی بدن آنهاست است. اول اینکه مجرای ادرار در زنان نزدیک به راست روده است. در نتیجه باکتری‌ها آسان‌تر به مجرای ادرار وارد می شوند.  دوم اینکه مجرای ادرار زنان کوتاه‌تر از مردان است. این بدان معنی است که باکتریها مسافت کمتری را برای رسیدن به مثانه طی می کنند تا تکثیر و باعث عفونت شوند.

مردان

مردان بسیار کمتر از زنان دچار عفونت ادراری مکرر می شوند. شایع ترین دلیل ابتلا به عفونت ادراری مکرر در مردان، بزرگ شدن پروستات است. هنگام بزرگ شدن پروستات، مثانه کاملاً خالی نمی شود که می تواند باعث رشد باکتری شود.

هم مردان و هم زنانی که در عملکرد عضلات مثانه مشکلی دارند، معروف به مثانه نوروژنیک در معرض عفونت ادراری مزمن نیز هستند. این وضعیت می تواند در نتیجه آسیب به اعصاب مثانه یا آسیب به نخاع رخ دهد.

 

عفونت ادراری مکرر در زمان یائسگی

یائسگی می تواند مشکلات مشابهی را در برخی از زنان ایجاد کند. یائسگی باعث تغییرات هورمونی می شود که می تواند باعث تغییر در باکتری های واژن شما شود. این می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری مکرر را افزایش دهد. همچنین خطرات دیگری برای عفونت ادراری در بزرگسالان مسن وجود دارد.

 

چگونه عفونت ادراری مکرر  دستگاه ادراری تشخیص داده می شود؟

انجام آزمایشات آزمایشگاهی بر روی نمونه ادرار رایج ترین روشی است که پزشکان برای تشخیص عفونت ادراری استفاده می کنند. یک متخصص پزشکی با جستجوی علائم باکتری ، نمونه ادرار را در زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

در آزمایش کشت ادرار، یک تکنسین نمونه ادرار را در لوله قرار می دهد تا رشد باکتری ها را تشویق کند. بعد از یک تا سه روز ، آنها باکتری ها را بررسی می کنند تا بهترین درمان را تعیین کنند.

اگر پزشک به آسیب کلیه مشکوک باشد، ممکن است اشعه ایکس و اسکن کلیه را تجویز کند. این دستگاه های تصویربرداری از قسمت های داخل بدن شما عکس می گیرند.

اگر عفونت ادراری مکرر داشته باشید، ممکن است پزشک بخواهد سیستوسکوپی انجام دهد. در این روش ، آنها از سیستوسکوپ استفاده می کنند. این یک لوله باریک و بلند است که در انتهای آن لنز وجود دارد و برای دیدن داخل مجرای ادرار و مثانه شما استفاده می شود. پزشک شما به دنبال هر گونه ناهنجاری یا مسئله ای است که می تواند باعث بازگشت مجدد UTI شود.

عفونت ادراری مکرر

عفونت ادراری مکرر دستگاه ادراری چه عوارضی دارد؟

افرادی که از عفونت ادراری مزمن رنج می برند ممکن است عوارضی را تجربه کنند. عفونت های ادراری مکرر ممکن است در نهایت منجر به موارد زیر شود:

-عفونت کلیه، بیماری کلیوی و سایر آسیب های دائمی کلیه، به ویژه در کودکان خردسال

-سپسیس، که یک عارضه تهدید کننده زندگی به دلیل عفونت است

-سپتی سمی که نوعی بیماری است که در آن باکتری ها وارد جریان خون می شوند

-افزایش خطر زایمان زودرس یا داشتن نوزادانی با وزن کم هنگام تولد

عفونت های دستگاه ادراری ناراحت کننده و دردناک هستند. بیشتر انواع عفونت ادراری مکرر با دوره طولانی مدت آنتی بیوتیک برطرف می شود، اما نظارت بر علائم بعدی از آنجا که عفونت ادراری مکرر معمولاً عود می کند، مهم است. مبتلایان به عفونت ادراری باید بدن خود را کنترل کرده و با شروع عفونت جدید به دنبال درمان فوری باشند.

 

درمان زود هنگام عفونت خطر ابتلا به عوارض جدی تر و طولانی مدت را کاهش می دهد. در مرکز اورولوژی مهراد با تشخیص سریع عفونت ادراری با روش آزمایش فوری ادرار و توصیه VD و همچنین موجود بودن تمامی تجهییزات مورد نیاز مانند دستگاه یوروفلومتری، یورودینامیک و سونوگرافی برای تشخیص مشکلات ادراری و دستگاه EXMI، بایوفیدبک، نوروفیدبک و لیزر‌های درمانی در یک مکان، تلاش شده‌است که یک مرکز بسیار مدرن، علمی و به روز مشکلات ادراری را با نگاه کل‌نگر بررسی کرده و بهترین درمان را توصیه می‌نماید.