پیش از توضیح در باره لیزر بی‌اختیاری ادرار لازم است تعریف و توضیحی از داشته باشیم.

 

بی‌ اختیاری ادرار علاوه بر زنان در مردان نیز شیوع زیادی دارد. بسیاری از مردان به دلایل مختلف به ویژه مشغله‌های کاری ساعت‌ها ادرار خود را نگه می‌دارند و این مسئله سبب اختلال در فعالیت طبیعی مثانه و بروز بی‌ اختیاری می‌شود. مثانه پس از پر شدن مرتب به مغز پیام می‌فرستد و اگر فردی در ساعات طولانی ادرار خود را نگه دارد و به این پیام‌ها پاسخ ندهد، مثانه به تدریج بزرگ و شل می‌شود و حس تخلیه ادرار از بین می‌رود.

دلایل بی‌ اختیاری ادرار

عادات بد ادراری و نگه داشتن ادرار بیش از دو تا سه ساعت علاوه بر ایجاد بی‌اختیاری، سبب عفونت‌های مکرر ادراری می‌شود. مردانی که دارای علائمی مانند تکرر ادرار در شب یا روز، شروع ادرار با تاخیر، متناوب نبودن دفع ادرار، حس فوریت ادرار و دفع شدن آخر ادرار به صورت قطره قطره هستند یا افرادی که ساعت‌های طولانی ادرار خود را نگه می‌دارند، اینها نشانه‌هایی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند بزرگی پروستات و مثانه نوروژنیک است که می‌تواند در آینده به بی‌اختیاری ادراری تبدیل شود. این افراد در صورت داشتن هر کدام از این علائم باید به متخصصین اورولوژی مراجعه و از بروز بی‌اختیاری ادرار که می‌تواند زندگی و موقعیت اجتماعی و شغلی آنها را مختل کند، پیشگیری کنند.

لیزر بی اختیاری ادرار

انواع بی‌ اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار را به سه دسته بی‌اختیاری ادراری استرسی و بی‌اختیاری ادراری فوریتی و بی‌اختیاری ادراری میکس تقسیم کرد. در بی‌اختیاری استرسی با سرفه، عطسه، خندیدن، بلند شدن از روی صندلی، طناب زدن، در هنگام ورزش یا پریدن از روی جوی، ریزش ادرار صورت می‌گیرد که به دلیل ضعف عضلات لگن به دلیل زایمان دوقلویی، تعدد بارداری یا فشار سر جنین به کف لگن رخ می‌دهد.

 

بی‌اختیاری ادرار فوریتی نیز به گونه‌ای است که قبل از رسیدن به دستشویی ریزش ادرار صورت می‌گیرد که با دارو و تزریق بوتاکس در مجاری ادراری درمان می‌شود. بی‌اختیاری ادرار فوریتی، استرسی بعد از جراحی پروستات همگی درمان قطعی دارند و این درمان‌ها به نسبت شدت بیماری و شرایط بیمار از دارو درمانی تا جراحی را شامل می‌شود.

 

برای اطلاع بیشتر از مبحث بی اختیاری ادرار این لینک را مطالعه نمایید.

لیزر بی‌ اختیاری ادرار

درمان‌های جدید بی‌ اختیاری ادرار

در مرکز اورولوژی مهراد  طیف‌های جدید از درمان‌های نوین برای درمان بی‌اختیاری وجود دارد که یکی از این درمان ها درمان بی‌اختیاری ادرار با لیزر مونالیزا است.

 

درمان بی‌ اختیاری ادرار با لیزر مونالیزا

در این روش هیچ‌گونه زخم، برش، بخیه و خون‌ریزی ایجاد نمی‌شود و در نتیجه بدون درد است. دوره نقاهت بسیار کوتاهی نیز دارد. نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

نتایج بلافاصله بعد از جراحی لیزر، مشهود می‌باشد. روشی است که به راحتی انجام می‌گیرد و مراقبت‌های خاص قبل و بعد از لیزر نیز برای بیماران لازم نیست. بیماران بلافاصله بعد از جراحی لیزر، به زندگی عادی خود بر می‌گردند. قبل از جراحی لیزر انجام برخی آزمایشات و معاینات مانند آزمایش خون جهت بررسی سطح گلوکز، تست‌هایی از قبیل هپاتیت B و C جهت بررسی بیماری‌های مقاربتی و تست پاپ اسمیر ضروری است.

بی‌اختیاری ادراری یک راه حل بی‌درد و بدون جراحی دارد. درمان بی‌اختیاری ادراری توسط لیزر، جایگزین نوین برای جراحی به شمار می‌آید که بدون بیهوشی و درد صورت می‌گیرد.

نتایج بلافاصله بعد از جراحی لیزر، مشهود می‌باشد. روشی است که به راحتی انجام می‌گیرد و مراقبت‌های خاص قبل و بعد از لیزر نیز برای بیماران لازم نیست. بیماران بلافاصله بعد از جراحی لیزر، به زندگی عادی خود بر می‌گردند. در اکثر بی‌اختیاری های ادراری، به لطف استفاده از تکنولوژی جدید درمان با لیزر استحکام دیواره مثانه و پیشابراه به واسطه افزایش کلاژن‌سازی و تقویت کلاژن‌های موجود، صورت می‌گیرد که به نوبه خود باعث درمان این معضل بزرگ می‌شود.