چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

طبق یک منبع معتبر علمی، غربالگری باید از  ۲۵ سالگی شروع شود. برخی از زنان ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت و به شدت نیازمند آزمایشات مکرر باشند. اگر به موارد زیر مبتلا باشید،‌ شما هم باید برای انجام این تست اقدام کنید:

  • HIV مثبت باشید.
  • سیستم ایمنی بدن شما در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده باشد.

اگر بیش از ۲۵ سال دارید و آزمایش پاپ غیرطبیعی نداشته‌اید، اگر این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همراه بوده، از پزشک خود بخواهید که هر پنج سال یک بار آن را انجام دهید. دستورالعمل‌های فعلی این منبع معتبر توصیه می‌کند که افراد بین ۶۵-۲۵ سال باید هر پنج سال یک بار آزمایش HPV انجام بدهند.

HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می‌شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. انواع  HPV 16 و 18 علل اولیه سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید.

زنان بالای ۶۵ سال با سابقه نتایج طبیعی پاپ اسمیر می‌توانند در آینده از انجام این آزمایش خودداری کنند.

شما هنوز هم باید به طور منظم پاپ اسمیر را بر اساس سن خود، صرف نظر از وضعیت فعالیت جنسی خود انجام دهید. دلیل آن این است که ویروس HPV می‌تواند سال ها نهفته باشد و سپس ناگهان فعال شود.

 

هر چند وقت یک بار نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر است؟

اینکه هر چند وقت یک بار به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارید، با عوامل مختلفی از جمله سن و خطر ابتلا تعیین می‌شود.

این توصیه‌ها فقط برای زنان اعمال می‌شود. زنانی که هیسترکتومی همراه با برداشتن دهانه رحم انجام داده‌اند و سابقه سرطان دهانه رحم ندارند، نیازی به این غربالگری ندارند. توصیه‌ها متفاوت است و باید برای زنانی که سیستم ایمنی ضعیف یا سابقه ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی دارند، به شکل فردی باشد.

آزمایش پاپ اسمیر | کلینیک اورولوژی مهراد

چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم؟

شما می‌توانید با معاینه سالانه زنان و زایمان خود برای انجام آزمایش پاپ اسمیر برنامه‌ریزی کنید یا یک قرار جداگانه با متخصص زنان خود داشته باشید. پاپ اسمیر توسط اکثر طرح‌های بیمه پوشش داده می‌شود، اگرچه ممکن است شما ملزم به پرداخت مشارکتی باشید.

اگر در روز آزمایش پاپ اسمیر قاعدگی دارید، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش را مجدداً برنامه‌ریزی کند، زیرا نتایج ممکن است دقت کمتری داشته باشند.

سعی کنید روز قبل از آزمایش از داشتن رابطه جنسی، حمام کردن یا استفاده از محصولات اسپرم کش خودداری کنید زیرا ممکن است در نتایج شما اختلال ایجاد کند.

در بیشتر موارد، انجام تست پاپ اسمیر در ۲۴ هفته اول بارداری بی خطر است. پس از آن، آزمایش ممکن است دردناک تر باشد. همچنین باید تا ۱۲ هفته پس از زایمان صبر کنید تا دقت نتایج خود را افزایش دهید.

از آنجایی که در صورت آرامش بدن، تست پاپ اسمیر راحت‌تر انجام می‌شود، مهم است که آرام بمانید و در طول عمل نفس عمیق بکشید.

 

در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما خیلی سریع انجام می‌شود.

در طول این عمل، روی میز معاینه به پشت دراز می‌کشید و پاهایتان را باز کرده و روی تکیه‌گاه‌هایی به نام رکاب قرار می‌دهید.

پزشک به آرامی وسیله‌ای به نام اسپکولوم را وارد واژن می‌کند که دیواره‌های واژن را باز نگه می‌دارد و دسترسی به دهانه رحم را فراهم می‌کند.

پزشک شما نمونه کوچکی از سلول‌ها را از دهانه رحم شما می‌تراشد. برای این نمونه‌گیری چند روش وجود دارد:

  • برخی از ابزاری به نام کاردک استفاده می‌کنند.
  • برخی از کاردک و برس استفاده می‌کنند.
  • برخی دیگر از وسیله‌ای به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی از کاردک و برس است.

اکثر خانم ها در حین این خراش دادن مختصر، احساس فشار و سوزش جزئی می‌کنند.

نمونه سلول‌های دهانه رحم شما حفظ و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا از نظر وجود سلول‌های غیر طبیعی مورد آزمایش قرار بگیرد.

بعد از انجام آزمایش، ممکن است ناراحتی خفیفی در نتیجه این خراشیدن احساس کنید یا کمی دچار دل درد شوید. همچنین ممکن است بلافاصله بعد از آزمایش خونریزی بسیار خفیف واژینال را تجربه کنید. اگر بعد از روز آزمایش، ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت، به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

دو نتیجه ممکن از آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد: طبیعی یا غیر طبیعی.

 

پاپ اسمیر معمولی

اگر نتایج شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی شناسایی نشده است. گاهی اوقات نتایج طبیعی را منفی هم می‌نامند. اگر نتایج شما طبیعی باشد، احتمالاً تا سه سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت.

 

پاپ اسمیر غیر طبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی باشد، به این معنی نیست که شما سرطان دارید. این به سادگی به این معناست که سلول‌های غیر طبیعی روی دهانه رحم شما وجود دارد که بعضی‌شان می‌توانند پیش سرطانی باشند. چندین سطح از سلول‌های غیر طبیعی وجود دارد:

  • آتیپی
  • خفیف
  • در حد متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • ٰ CISیا سلول‌های غیر طبیعی

سلول‌های غیر طبیعی ِخفیف‌تر، از ناهنجاری‌های شدید شایع‌تر هستند.

بسته به آنچه که نتایج آزمایش نشان می‌دهد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر
  • مشاهده بافت دهانه رحم از نزدیک، با روشی به نام کولپوسکوپی

در طول معاینه کولپوسکوپی، پزشک از نور و بزرگنمایی استفاده می‌کند تا بافت‌های واژن و دهانه رحم را واضح‌تر ببیند. در بعضی موارد، همچنین ممکن است نمونه‌ای از بافت دهانه رحم به روشی به نام بیوپسی گرفته شود.

آزمایش پاپ اسمیر چیست | دکتر مهری مهراد

نتایج چقدر دقیق هستند؟

تست پاپ بسیار دقیق است. غربالگری منظم پاپ میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر را حداقل تا ۸۰٪ کاهش می‌دهد. ممکن است این تست ناراحت کننده باشد، اما همین ناراحتی مختصر می‌تواند به محافظت از سلامت شما کمک کند.

 

آیا تست پاپ اسمیر برای تشخیص HPV انجام می‌شود

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که می‌تواند توسط HPV ایجاد شود.

با تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطان دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ اسمیر، درمان می‌تواند قبل از گسترش و تبدیل شدنش به نگرانی بزرگ‌تر شروع شود. همچنین آزمایش HPV از نمونه پاپ اسمیر هم امکان پذیر است.

شما می‌توانید از ایجاد رابطه جنسی با مردان یا زنان آلوده به این بیماری، مبتلا به HPV شوید. برای کاهش خطر ابتلا به ویروس، رابطه جنسی را با کاندوم یا سایر روش‌های مانع انجام دهید. همه زنان فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV هستند و باید حداقل هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

این آزمایش سایر عفونت‌های مقاربتی (STI) را تشخیص نمی‌دهد. فقط گاهی اوقات می‌تواند رشد سلولی را که نشان‌دهنده سرطان‌های دیگر است، تشخیص بدهد، اما برای این منظور نباید به آن اعتماد کرد.