یکی از مسایل شایع و نگران‌کننده برای بانوان این است که با افزایش سن و با افزایش تعداد حاملگی‌ها و زایمان‌ها، مشکلات ادراری و تناسلی زیادی را متوجه می‌شوند، از جمله انواع بی‌اختیاری‌های ادراری، شلی عضلات کف لگن، شلی عضلات واژن و باز شدن اندام تناسلی (واژن) و همچنین تیره شدن پوست ناحیه تناسلی و افتادگی عضلات داخلی واژن.

بعلت قرار گرفتن واژن در مجاورت مجرای ادرار و مقعد در موقعی که عضلات داخلی تناسلی شل و باز می‌باشد، علاوه بر نارضایتی جنسی و اختلالات زناشویی، شانس عفونت‌های مکرر ادراری و واژینال افزایش می‌یابد.

به طور مثال، در صورت شل بودن دهانه واژن، یک عفونت ساده واژینال، به سرعت باعث عفونت‌های مکرر ادراری مثانه می‌شود. به همین دلیل، ناهنجاری‌های ساده دستگاه تناسلی باید هرچه سریعتر درمان شود و در غیر اینصورت باعث عفونت‌های مکرر ادراری و مشکلات عدیده، از جمله پرولاپس در موارد پیشرفته گردیده که خود مستلزم یک جراحی پیچیده و دشوار است. علاوه بر افتادگی و شل شدن عضلات کف لگن و واژن، تغییر دیگری که در اثر افزایش سن در بانوان ایجاد می‌شود، هایپرتروفی، بزرگی و تیرگی لابی‌های خارجی و همین طور لب‌های داخلی یا لابیا مینور است.

تشخیص و درمان شلی عضلات واژن

بزرگ شدن لابیا ماژور و لابیا مینور ،علاوه بر ایجاد مشکلات ظاهری، از جمله تیرگی شدید لابی ها و کشاله ران که ظاهر بسیار ناخوشایندی را ایجاد میکند،باعث درد و اختلال در هنگام نزدیکی نیز میشود.

علاوه برآن احتباس رطوبت در لابیاهای بزرگ و چروک خورده باعث ایجاد عفونت های تکرار شوند میکروبی و قارچی وE.coli نیز خواهد شد.

بی اختیاری ادرار و نشت ادرار یکی از مسایلی است که بانوان را بسیار مستاصل میکند.بی اختیاری ادراری مشکلیست که میلیون ها زن در تمام سنین به آن مبتلا هستند.علل بی اختیاری ادراری شامل تغییرات شدید وزن (افزایش یا کاهش) حاملگی و زایمان (سزارین یا طبیعی) افزایش سن، یائسگی، شکم بزرگ، یائسگی زودرس، مثانه نوروژنیک و غیره است.

برطرف کردن این عوارض چه بی اختیاری ادرار و چه اختلالات ظاهری دستگاه تناسلی اغلب نیازمند جراحی های پیچیده و پرهزینه و با بیهوشی و بستری در بیمارستان بود.ولی اخیرا تکنولوژی جدیدی که یک انقلاب در درمان بی اختیاری های ادراری و تغییرات ظاهری تناسلی بدون نیاز به جراحی و بیهوشی و بصورت سرپایی شده است به نام لیزر مونالیزا وجود دارد.

لیزر مونالیزا یک روش موثر برای جوانسازی واژن است که اساس کار آن گرمای حاصل از شکستن مولکول CO2 است.فرکانس این دستگاه به صورت ویژه برای دستگاه تناسلی طراحی شده به همین دلیل هیچ عارضه ای نه از بابت نوع اشعه و نه از بابت آسیب به سایر ارگان های مجاور (البته به شر انجام توسط متخصص اورولوژی) متوجه بیمار نیست.

مزیت مهم این دستگاه غیر تهاجمی بودن آن است که نیازی به بیهوشی و بستری ندارد و کاملا بدون درد و سرپایی در مطب انجام میشود.این درمان حدود ده دقیقه ای بدون درد و بدون عوارض جانبی در درمان بی اختیاری ادراری و جوان سازی و برگرداندن واژن به حالت طبیعی کاربرد دارد.با لیزر مونالیزا علاوه بر درمان بی اختیاری ادرار، به میزان زیاد به صورت سرپایی در مطب،اندام تناسلی ترمیم شده و به حالت قبل از زایمان بر میگردد.

جوان سازی یا Rejuvenation ناحیه تناسلی، در راستای اصلاح این قبیل مشکلات طرح ریزی شده است.عمل Vaginoplasty یا جراحی تنگ کردن واژن، روشی است که عضلات شل و افتاده داخل واژن را ترمیم کرده و به حالت قبل از زایمان برمی‌گرداند که در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می‌گیرد.

بی اختیاری ادراری نیز که باعث شل شدن و افتادگی عضلات می‌شود، جراحی خاص خود را نیاز دارد.

با دستگاه لیزر مونالیزا،تکنولوژی بسیار جدیدی که برای اولین بار در ایران و در مرکز ما انجام میگیرد،میتوان تمامی ناهنجاری ها و اختلالات دستگاه تناسلی زنان را به صورت سرپایی و بدون نیاز به جراحی ، بیهوشی و درد ، طی چند جلسه درمان نمود.با لیزر مونالیزا به سادگی و در مدت زمان کوتاهی :

  1. روشن نمودن Whitening که باعث روشن نمودن لابی های تیره میشود،
  2. جوان سازی Rejuvenation که باعث جوان سازی لابی های شل شده و چروک میشود،
  3. تنگ نمودن Tightening که باعث بازگشت واژن به سایز قبل از زایمان میشود،
  4. لابیوپلاستی Labiaplasty که توسط این دستگاه بدون درد و به صورت سرپایی، لابیاهای بزرگ با لیزر کوچک می‌شوند، انجام میگیرد.