بایوفیدبک چیست؟

بایوفیدبک اطلاعات مربوط به اتفاقی که در بدن رخ می دهد را می گیرد و آن را به گونه ای ارائه می دهد که می توانید ببینید یا بشنوید و درک کنید.اندازه گرفتن برای بررسی وزن و یا گرفتن فشار خون نمونه های بسیار ساده ای از بایوفیدبک است که می تواند برای اندازه گیری هر پاسخ بدن مانند ضربان قلب یا انقباض عضلات و شل شدن استفاده شود. بایوفیدبک می تواند بر روی صفحه رایانه نمایش داده شود یا شنیده شود و برای یادگیری عملکرد ظریف بدن استفاده شود.

بایوفیدبک

بایوفیدبک برای درمان بی اختیاری و مشکلات مثانه چگونه استفاده می شود؟

بایوفیدبک در مطالعات بیشماری در درمان بی اختیاری ادرار اثبات شده است. بایوفیدبک می تواند به زنان برای کنترل و تقویت عضلات کف لگن کمک کند.  عضلات کف لگن (PFM) گروهی از عضلات هستند که نقش مهمی در کنترل مثانه دارند. ضعف یا اختلال در عملکرد عضلات کف لگن می تواند منجر به مشکلاتی در کنترل مثانه و راست روده شود.

 

بایوفیدبک و کمک به تمرینات عضله لگن

از آنجا که شما نمی توانید عضلات کف لگن را ببینید، ممکن است برای شما دشوار باشد که جای دقیق آن را پیدا کنید. شاید در صورت انجام صحیح تمرینات عضله لگن مطمئن نباشید و اینجا بایوفیدبک می تواند کمک کند.

بایوفیدبک درمانی از نمودارهای رایانه ای و زنگ های شنیدنی برای نشان دادن ماهیچه هایی که در حال ورزش هستید استفاده می کند. همچنین به درمانگر اجازه می دهد تا قدرت عضلانی شما را اندازه گیری کرده و برنامه تمرینی شما را شخصی سازی کند. بایوفیدبک یک ابزار آموزشی برای کمک به شما در یادگیری کنترل و تقویت ناحیه کف لگن است.

 

بایوفیدبک چگونه انجام می شود؟

دو حسگر کوچک با یک پد چسبناک در دو طرف مقعد(جایی که عضلات کف لگن نزدیک پوست هستند) قرار می گیرند. مجموعه دیگری از حسگرها روی شکم قرار می گیرند. حسگرهای اطراف مقعد به صفحه رایانه متصل هستند و هنگام تمرین، گرافیکی از عضلات شما را نشان می دهند.

 

از آنجا که بسیاری از زنان هنگام انجام تمرینات کف لگن از عضلات معده خود به نادرست استفاده می کنند، حسگرهای موجود در شکم یک نمودار کامپیوتری را نشان می دهد تا به شما نشان دهد چه زمانی از این عضلات به جای عضلات کف لگن استفاده می کنید. نمودارها همچنین برای اندازه گیری رشد قدرت شما در بین ویزیت های بایوفیدبک مفید هستند.

بایوفیدبک

هر جلسه ویزیت بایوفیدبک چه مدت است ؟

جلسات بایوفیدبک به طور کلی 30 دقیقه  و تعداد جلسات به طور متوسط ​​چهار جلسه است، اما ممکن است چند جلسه بیشتر یا کمتر لازم باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید. هر دو تا سه هفته یک بار ویزیت انجام می شود. از آنجا که بایوفیدبک ابزاری برای یادگیری است، مهم است که تمرینات کف لگن را هر روز در خانه نیز انجام دهید.

در