چکاپ های حاملگی به سلامت شما و فرزندتان در دوران بارداری کمک می کند. به این مراقبت ها، مراقبت های پریناتال یا مراقبت های دوران بارداری گفته می شود. در دوران بارداری آموزش و مشاوره در مورد جنبه های مختلف بارداری نیز وجود خواهد داشت و در طول مراقبت های دوران بارداری علاوه بر چکاپ های تحت نظر پزشک زنان و زایمان، باید یک پزشک متخصص اورولوژیست نیز شما را معاینه کند.

آزمایش ادرار در حاملگی از اهمیت زیادی برخوردار هستند

نمونه ادرار می تواند به منظور بررسی علائمی مانند عفونت های مجاری ادراری، دیابت بارداری و یا پره اکلامپسی به کار رود.
نحوه انجام آزمایش ادرار: در آزمایش ادرار در دوران بارداری نمونه اندکی از ادرار تمیز در ظرف پلاستیکی استریل جمع آوری می شود. نوارهای تست که به دنبال برخی ترکیبات در ادرار هستند در نمونه فرو می رود. نمونه هم چنین می تواند زیر میکروسکوپ نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

چرا عفونت ادراری در حاملگی شکل می گیرد؟

شایع‌ترین نوع عفونت ادراری عفونت باکتریایی است. عامل عفونت، باکتری‌هایی هستند که به‌طور معمول در روده و دستگاه تناسلی وجود دارند و با ما هم‌ زیسته ‌اند، اما در دوران بارداری می‌توانند عفونت ‌زا شوند. بارداری‌ به خودی خود باعث بیماری‌زاتر شدن این باکتری‌ها نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از بارداری در دستگاه ادراری و تناسلی، زنان باردار را نسبت به این عفونت‌ها مستعدتر می‌کند.

علائم عفونت‌های ادراری در حاملگی چیست؟

این عفونت‌ها بدون علامت‌اند، اما اگر علامت‌دار شوند، با علائمی مانند سوزش و درد ادرار و تکرر ادرار، درد زیر شکم و در مراحل پیشرفته‌تر با تب و لرز و درد در ناحیه کلیه همراه است.

چکاپ اورولوژی در دوران حاملگی

عوامل پیشروی عفونت به بخش‌های فوقانی دستگاه ادراری چیست؟

شایع‌ترین عامل گسترش و حاد شدن عفونت، استاز یا باقی ماندن ادرار در مثانه است که در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. عامل دیگر، ریفلاکس یا بازگشت ادرار به حالب است. بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نیز می‌توانند خطر بروز این نوع عفونت‌ را افزایش دهد.

لزوم تشخیص و درمان به ‌موقع عفونت ادراری در حاملگی

از آنجا که ممکن است این عفونت بدون علامت باشد، لازم است در ویزیت اول بارداری آزمایش ادرار برای او درخواست شود تا در صورت وجود عفونت درمان لازم انجام شود.

داروهایی که برای درمان عفونت ادراری در حاملگی، تجویز می‌شود، عارضه‌ای برای سلامت جنین ندارد. همچنین، حتما پس از اتمام دوره دارو، باید آزمایش ادرار انجام شود تا پزشک مطمئن شود که کشت ادرار منفی است.

اگر عفونت ادراری به علائمی همچون درد و تب و لرز منجر شود، بیمار باید در بیمارستان بستری شود تا به صورت وریدی آنتی‌بیوتیک‌ لازم را دریافت کند. زنان بارداری که دچار عفونت مکرر ادراری می‌شوند، لازم است تا پایان دوران بارداری آنتی‌بیوتیک با دوز کم دریافت کنند تا عفونت به نواحی فوقانی دستگاه ادراری و کلیه‌ها منتقل نشود.

 

چکاپ اورولوژی در دوران حاملگی

بطور کلی لازم است بدانید اگر عفونت ادراری در حاملگی به‌موقع تشخیص داده و به طور کامل درمان شود، هیچ عارضه‌ای برای بارداری ندارد، اما اگر به‌طور مناسب درمان نشود و عفونت مثانه و کلیه را نیز درگیر کند، می‌تواند عوارضی همچون سقط جنین، پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس را در پی داشته باشد. خانم‌های باردار حتماً در ابتدای بارداری باید آزمایش ادرار انجام دهند و در طول بارداری نیز در صورت بروز علائم، حتما به پزشک مراجعه کنند.