انزال معکوس وضعیتی است که در آن مایع منی در طول انزال به جای مثانه به سمت پایین به داخل مثانه حرکت می‌کند. ممکن است بخشی از مایع منی از آلت تناسلی خارج شود، اما بیشتر منی وارد مثانه شده و با ادرار مخلوط می‌شود. این حالت که به ارگاسم خشک نیز معروف است، بی‌ضرر است اما می‌تواند علت ناباروری مردان باشد.

چه چیزی باعث انزال معکوس می‌شود؟

در حین فعالیت جنسی، هنگامی که منی از بدن خارج می‌شود، به دلیل سفت‌شدن عضله گردن مثانه‌، به طور معمول از ورود منی به مثانه جلوگیری می‌کند. وقتی این ماهیچه ضعیف یا آسیب دیده باشد، به طور ناخواسته اجازه می‌دهد تا انزال به داخل مثانه حرکت کند.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود عضله گردن مثانه به درستی عمل نکند. این علل به شرح زیر است:

آسیب‌های جراحی

مردانی که جراحی مربوط به سرطان پروستات، مثانه یا بیضه را انجام داده‌اند، ممکن است به عضله یا اعصاب اطراف آسیب وارد کنند. این جراحی‌ها شامل پروستاتکتومی رادیکال (برداشتن پروستات)، سیستکتومی (برداشتن مثانه) و جراحی غدد لنفاوی و رتروپرترونئال (سرطان بیضه) است.

مردانی که تحت عمل جراحی خاصی برای هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (بزرگ شدن پروستات) قرار می‌گیرند نیز ممکن است دچار آسیب شوند.

حالات بیماری

انزال معکوس (انزال عقب‌گرد) می‌تواند ناشی از شرایط بهداشتی باشد که می‌تواند باعث آسیب عصبی از جمله دیابت‌، مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون شود. صدمه به نخاع نیز یکی از عوامل است.

داروها

برخی از داروهایی که برای بزرگ شدن پروستات، فشار خون بالا یا اختلالات خلقی (مانند افسردگی) تجویز می‌شوند، ممکن است باعث انزال معکوس شوند.

در مورد پرتودرمانی و مشکل انزال عقب‌گرد نیز بحث هایی وجود دارد. تشعشع کشاله ران باعث انزال برگشتی نمی‌شود، باعث انزال خشک می شود که مشابه آن است و اگر مایع منی خشک نشده باشد، هنوز به جلو دفع می‌شود.

انزال معکوس معمولاً در اثر اختلال آناتومیکی پروستات یا اعصابی که باعث انزال می‌شوند، ایجاد می‌شود. پرتودرمانی سرطان پروستات باعث ایجاد این علائم می شود. سرانجام، پرتودرمانی برای سرطان بیضه هرگز به کشاله ران توصیه نمی‌شود. هدف آن شکم و لگن بالای کشاله ران است که باعث انزال برگشتی نمی‌شود.

انزال معکوس

تشخیص و درمان انزال معکوس

در طول ویزیت، اورولوژیست سابقه پزشکی بیمار، وضعیت سلامتی فعلی و داروهای تجویز شده را بررسی می‌کند. پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و تجزیه و تحلیل ادرار را برای تعیین وجود اسپرم در ادرار تجویز می‌کند.

اگر بیمار از دارویی استفاده می‌کند که در انزال معکوس نقش دارد، ممکن است دارو متوقف شده یا تغییر کند. بسته به علت آن، گاهی اوقات می‌توان دارویی برای درمان این بیماری تجویز کرد. با این حال، آسیب عصبی تحت درمان باید خفیف باشد و ناشی از حالت بیماری یا آسیب جزئی به نخاع باشد. دارو نمی‌تواند آسیب جراحی یا آسیب شدید عصبی را معکوس کند.

انزال معکوس و ناباروری مردان

برای زوجینی که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستند، انزال معکوس (انزال عقب‌گرد) می‌تواند به دلیل کمبود اسپرم، تلاش آنها را مختل کند. در چنین مواردی، ممکن است روش‌های باروری مانند بازیابی اسپرم و لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای یک بارداری موفق مورد توجه قرار گیرد. اگر در حال تجربه ارگاسم خشک هستید، با مرکز اورولوژی مهراد تماس بگیرید تا برای ارزیابی وقت تعیین کنید.