اختلال عملکرد کف لگن چیست؟

اختلال عملکرد کف لگن در واقع عدم توانایی در کنترل عضلات کف لگن بیمار است. کف لگن محل گروهی از عضلات و رباط های منطقه لگن است. کف لگن مانند یک زنجیر برای حمایت از اندام های لگن از جمله مثانه ، راست روده و پروستات عمل می کند. انقباض و آرامش این عضلات امکان می دهد حرکات روده ، دفع ادرار و به ویژه برای زنان ، رابطه جنسی را کنترل کنند. اختلال عملکرد کف لگن بیمار را مجبور به انقباض عضلات می کند. در نتیجه، ممکن است در انجام مدفوع دچار مشکل شوند.در صورت عدم درمان ، اختلال عملکرد کف لگن می تواند منجر به ناراحتی ، آسیب طولانی مدت روده بزرگ یا عفونت شود.

 

علائم اختلال عملکرد عضلات کف لگن

تعدادی از علائم مرتبط با اختلال عملکرد عضلات ‌کف لگن وجود دارد؛ علائمی از جمله:

 

مسائل مربوط به ادرار، مانند تمایل به ادرار یا ادرار دردناک

یبوست

درد پایین کمر

درد در ناحیه لگن، اندام تناسلی یا راست روده

ناراحتی در هنگام رابطه جنسی برای زنان

فشار در ناحیه لگن یا راست روده

اسپاسم عضله در لگن

اختلال عضلات کف لگن

چه عواملی باعث اختلال عملکرد عضلات کف لگن می شوند؟

در حالی که هنوز علل دقیق آن در دست بررسی است، پزشکان می توانند اختلال عملکرد کف لگن را با شرایط یا حوادثی که باعث ضعیف شدن عضلات لگن یا پارگی بافت همبند می شوند، مرتبط کنند:

زایمان

آسیب تروماتیک در ناحیه لگن

چاقی

جراحی لگن

آسیب عصبی

 

تشخیص اختلال عملکرد عضلات کف لگن

تشخیص، پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و علائم را مشاهده می کند. پس از مشاوره اولیه، پزشک ارزیابی فیزیکی برای بررسی اسپاسم عضلات یا گره را انجام می دهد. آنها همچنین ضعف عضلانی را بررسی می کنند. برای بررسی کنترل عضلات لگن و انقباضات عضله لگن، پزشک ممکن است با قرار دادن یک پرینومتر – یک دستگاه کوچک و حسگر – در راست روده یا واژن شما یک معاینه داخلی انجام دهد.

یک گزینه هم شامل قرار دادن الکترودها بر روی پروینوم، ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد یا واژن و مقعد است، تا مشخص شود که آیا بیمار می تواند عضلات لگن را منقبض کرده و شل کند.

 

درمان اختلال عملکرد کف لگن

هدف از درمان اختلال عملکرد کف لگن، شل کردن عضلات کف لگن برای سهولت در حرکات روده و کنترل بیشتر است. تمرینات کگل یا روش های مشابهی که شما را ملزم به انقباض عضلات می کند، به این وضعیت کمک نمی کند. در حالی که جراحی یک گزینه است، گزینه های درمانی نیز وجود دارد.

 

یک روش درمانی معمول برای این بیماری بایوفیدبک است. این روش به درمانگر اجازه می دهد تا از طریق حسگرهای مخصوص نحوه شل شدن یا انقباض عضلات لگن را کنترل کند. پس از مشاهده فعالیت عضلانی، درمانگر به بیمار می گوید که چگونه هماهنگی خود را بهبود ببخشد.

 

سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

دارو

پزشک شما ممکن است برای کمک به علائم اختلال عملکرد کف لگن ، یک شل کننده عضله تجویز کند. شل کننده ها می توانند از انقباض عضلات شما جلوگیری کنند.

خود مراقبتی

برای کاهش فشار بر عضلات کف لگن، باید از فشار آوردن هنگام استفاده از دستشویی خودداری کرد. روش های آرامش مانند یوگا و حرکات کششی نیز می توانند به شل شدن عضلات کف لگن کمک کنند. استفاده از حمام گرم یکی دیگر از روش های مفید است. آب گرم گردش خون را بهبود می بخشد و عضلات را شل می کند.

عمل جراحی

اگر اختلال در عملکرد کف لگن در نتیجه افتادگی رکتوم باشد – وضعیتی که باعث می شود بافت مقعد در دهانه مقعدی بیفتد – جراحی اندام های لگن آسیب دیده را شل کرده و باعث شل شدن آنها می شود.

 

اختلال عملکرد کف لگن یک بیماری بسیار قابل درمان است. با پزشک خود درمورد علائم خود صحبت کنید تا یک تشخیص مناسب داشته باشید. چندین روش درمانی خانگی وجود دارد که می توانید قبل از استفاده از دارو یا جراحی برای درمان آنها را امتحان کنید.