نقش چای سبز در درمان پروستات بزرگ شده (BPH) – بخش دوم

در بخش اول این مقاله به عوارض پروستات بزرگ شده،نقش چای سبز در درمان پروستات بزرگ شده پرداختیم و در بخش پایانی به نقش دیگر چای ها در کمک به دربان این مشکل می پردازیم.

چای تخمه هندوانه در درمان مشکلات پروستات

گفته می‌شود چای دانه هندوانه باعث سم زدایی بدن، بهبود مشکلات مثانه و پاکسازی کلیه‌ها می‌شود. در یک مطالعه کوچک بر روی موش‌ها پس از دادن عصاره دانه هندوانه، سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) و علائم BPH بهبود یافت. دانه‌های هندوانه نیز ممکن است فواید مشابهی برای مردان داشته باشد.

برای تهیه چای تخمه هندوانه این مراحل را دنبال کنید:

قاشق غذاخوری از دانه‌های هندوانه تازه را خرد یا له کنید.

دانه‌ها را در حدود یک و نیم لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید.

اجازه دهید تا خنک شود و در یخچال قرار بگذارید.

ظرف چند روز چای را بنوشید.

دمنوش تخمه هندوانه و درمان پروستات

ماچا در درمان پروستات بزرگ شده

چای ماچا بالاترین درجه چای سبز است و به صورت پودر شده ارائه می‌شود. به خاطر داشته باشید که این چای حاوی مقدار زیادی کافئین است. از یک پودر با کیفیت بالا برای تهیه چای استفاده کنید. می‌توانید از چای مناسب پخت و پز نیز در آشپزی استفاده کنید. این چای به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های مواد غذایی ژاپنی وجود دارد.

در اینجا چند دستورالعمل اساسی برای تهیه چای ماچا آورده شده است:

قاشق چایخوری از پودر ماچا را در یک کاسه عمیق بریزید.

با استفاده از یک الک کوچک آن را درون یک کاسه الک کنید.

نصف فنجان آب داغ را در ظرف بریزید و آنقدر هم بزنید تا چای کف کند.

بقیه آب داغ را هم در ظرف بریزید و هم بزنید.

به طور سنتی، چای را با یک شیرینی کوچک سرو می‌کنند.

 

چای ریشه گزنه در درمان پروستات بزرگ شده

چای ریشه گزنه ممکن است درمان طبیعی اختلالات پروستات باشد. در سال 2015 یک مطالعه 2015 معتبر بر روی موش‌های صحرایی نر بالغ نشان داد که مصرف عصاره ریشه گزنه به مدت شش هفته، می‌تواند از برخی اثرات BPH جلوگیری کند.

می توانید برای تهیه چای ریشه گزنه از ریشه گزنه خشک شده، یا کیسه‌ای، یا گیاه تازه استفاده کنید. همچنین ممکن است آن را به صورت تنتور یا کپسول مصرف کنید.

عوارض جانبی استفاده از این دارو ممکن است شامل راش، احتباس مایعات و ناراحتی معده باشد. اگر مبتلا به دیابت، فشار خون پایین یا مشکلات کلیوی هستید، از چای ریشه گزنه استفاده نکنید.

همچنین باید از مصرف ریشه گزنه با موارد زیر پرهیز کرد:

  • لیتیوم
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون
  • آرام بخش ها
  • وارفارین (کومادین)

 

چای پیگوم در درمان پروستات بزرگ شده

پیگوم درختی است که تصور می‌شود پوست آن عملکرد ادرار را بهبود می‌بخشد و گاهی به عنوان درمان جایگزین BPH مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از پوست درخت که به صورت پودر شده هم وجود دارد، برای تزریق استفاده کرد.

پوست درخت را به مدت حداقل 10 دقیقه در یک فنجان آب خیس کنید. پودر را می‌توانید حدود پنج دقیقه غوطه‌ور کنید. چای را 3-4 بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید پیگوم را به صورت کپسول خریداری کنید.

چای سبز در درمان پروستات

چای ختمی در درمان پروستات بزرگ شده

چای ختمی فاقد کافئین است و ممکن است باعث بهبود سلامت کلی بدن شود. مشخص شده که این چای اثرات مثبتی بر فشار خون و میزان چربی خون دارد و همچنین ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد. همچنین ممکن است روی پروستات اثر مثبتی داشته باشد، که البته مطالعه‌ای بر روی BPH انجام نشده است و فقط بر روی سرطان پروستات مطالعه انجام شده.

طعم ترش و تند آن نوشیدن آن را آسان می‌کند. برای تهیه چای می‌توانید از گل‌های خشک یا تازه گل گیاه هیبیسکوس(ختمی) استفاده کنید. می‌توانید آن را به صورت گرم یا به صورت سرد با عسل و لیمو تازه سرو کنید.

ختمی می‌تواند بر سطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد و می‌تواند با استامینوفن (تایلنول) تداخل کند. اگر جراحی‌ای در پیش دارید، دو هفته قبل از جراحی مصرف این چای را قطع کنید.

 

درمان‌های دیگر پروستات بزرگ شده

هنگامی که بزرگی پروستات در یک فرد روی کیفیت زندگی او تأثیر می‌گذارد، احتمالاً برای تسکین به پزشک خود مراجعه می‌کند. داروهای بی‌شماری برای درمان BPH در بازار وجود دارد. بنیاد سرطان پروستات پیشنهاد می‌کند که اکثر مردان بالای 60 سال یا دارویی برای BPH مصرف می‌کنند یا در حال بررسی برای مصرف یک دارو هستند.

جراحی نیز یک گزینه است. در جراحی BPH سعی می‌شود که بافت بزرگ‌شده که روی مجرای ادرار فشار وارد می‌کند را از بین ببرند. این جراحی با استفاده از لیزر، ورود از طریق آلت تناسلی مرد یا برش خارجی امکان‌پذیر است.

در مدیریت بزرگ شدن پروستات، تغییرات سبک زندگی روشی بسیار کمتر تهاجمی است. مواردی مانند پرهیز از الکل و قهوه، پرهیز از مصرف برخی از داروها که می‌توانند علائم را بدتر کنند و تمرینات کگل (Kegel) ممکن است بتوانند علائم BPH را تسکین دهد.

 

چگونه چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم

اگر نمی‌خواهید فنجان به فنجان چای سبز بنوشید، روش‌های دیگری برای گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی خود نیز وجود دارد. هنگامی که طرز نگاه خود به مسائل را تغییر دهید، خواهید دید که احتمالات بی‌پایان هستند

  • از چای سبز به جای مایع در اسموتی میوه استفاده کنید.
  • پودر ماچا را به سس سالاد، خمیر کلوچه، یا خامۀ کیک اضافه کنید یا آن را در ماست هم بزنید و روی آن را با میوه پر کنید.
  • برگ‌های دم کرده چای سبز را به غذای stir-fry خود (ماهی و میگو و سبزیجات) اضافه کنید.
  • پودر ماتچا را با نمک دریا و سایر ادویه‌ها مخلوط کنید تا روی غذاهای خود بپاشید.
  • از چای سبز به جای مایع در بلغور جو دوسر استفاده کنید.