نقش چای سبز در درمان پروستات بزرگ شده (BPH) – بخش اول

آیا چای سبز می‌تواند پروستات بزرگ شده (BPH) را درمان کند؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، که بیشتر تحت عنوان پروستات بزرگ شده شناخته می‌شود، میلیون‌ها مرد در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. تخمین زده شده که از مردان بین 51 تا 60 سال تقریباً 50 درصد از آن‌ها مبتلا به BPH هستند. با افزایش سن شیوع این بیماری هم افزایش می‌یابد به طوری که تخمین زده می‌شود 90 درصد مردان بالای 80 سال به BPH (پروستات بزرگ شده) مبتلا باشند.

با توجه به محل غده پروستات، هنگامی که این غده بزرگ می‌شود، می‌تواند در توانایی ادرار مردان اختلال ایجاد کند. افزایش سایز غده می‌تواند مجرای ادرار را تنگ کرده و مثانه را تحت فشار قرار دهد و باعث عوارضی مانند فوریت، نشت، عدم توانایی در ادرار کردن و جریان ضعیف ادرار شود (که به آن “dribbling” هم گفته می‌شود).

عوارض پروستات بزرگ شده (BPH)

با گذشت زمان، BPH(پروستات بزرگ شده) می‌تواند منجر به بی‌اختیاری، آسیب به مثانه و کلیه‌ها، عفونت‌های دستگاه ادراری و سنگ مثانه شود. همین عوارض و علائم است که باعث می‌شود افراد به دنبال درمان بروند. اگر پروستات مجرای ادرار و مثانه را فشار ندهد، BPH به هیچ وجه به درمان احتیاج ندارد.

ممکن است بتوان علائم BPH (پروستات بزرگ شده)را با درمان‌های خانگی و درمان‌های طبیعی مانند چای سبز مدیریت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین چای سبز و BPH، و یا چای‌های دیگری که ممکن است به مدیریت علائم شما کمک کنند، به خواندن ادامه دهید.

چای سبز در درمان پروستات

ارتباط چای سبز با درمان پروستات بزرگ شده(BPH)

چای سبز را به عنوان یک «غذای عالی» می‌شناسند. این چای که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است، به طور مداوم برای فایده‌های بالقوه آن بر روی سلامتی افراد روی آن تحقیق می‌شود. برخی فایده‌های آن برای سلامتی افراد عبارتند از:
• محافظت از قلب و عروق
• محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان
• مدیریت کلسترول
• کاهش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر
• کاهش شانس ابتلا به بیماری پارکینسون

همچنین ممکن است این چای اثرات مثبتی بر غده پروستات شما بگذارد. البته ارتباط آن با سلامت پروستات بیشتر به علت اثر محافظتی آن در برابر سرطان پروستات است و نه بزرگ شدن پروستات. با اینکه اغلب اوقات BPH به همراه سرطان پروستات آورده می‌شود ولی این دو ارتباطی با هم ندارند و بنیاد سرطان پروستات می‌گوید که این دو ارتباطی با هم ندارند و BPH خطر ابتلا به سرطان پروستات در مرد را افزایش یا کاهش نمی‌دهد.

 

آیا چای سبز فواید بالقوه‌ای برای مبتلایان پروستات بزرگ شده(BPH)دارد؟

در یک مطالعه معتبر نشان داده شد که مصرف چای عمومی باعث افزایش سلامت دستگاه ادراری تحتانی می‌شود. جمعیت این مطالعه کوچک، مردانی بودند که یا مبتلا به BPH بودند یا به مشکوک به آن بودند. در این مطالعه دیده شد که در مردانی که مخلوط چای سبز و سیاه 500 میلی گرمی می‌خوردند، جریان ادرار بهبود یافت، التهاب کاهش یافت و کیفیت زندگی را در کمتر از 6 هفته بهبود بخشید.

چای سبز در درمان پروستات
با وجود فقدان شواهد و مدارک، اما افزودن چای سبز به رژیم غذاییتان می‌تواند اثرات مثبتی بر پروستات داشته باشد. همچنین این ماده دارای خواص محافظت شیمیایی است که می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود، بنابراین صرف نظر از اثرات آن بر روی BPH، چای سبز انتخاب خوبی است.

چای‌های دیگر چه تاثیری بر پروستات بزرگ شده(BPH) دارند؟

اگر چای سبز را دوست ندارید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. از آن جایی که کافئین می‌تواند باعث افزایش ادرار می‌شود، در صورت ابتلا به BPH، کاهش مصرف کافئین توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است چای‌هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی فاقد کافئین باشند و یا نسخه‌ای بدون کافئین پیدا کنید.