آنچه خانم‌ها باید در مورد او-شات (O-Shot) بدانند!

برای خیلی از زنانی که اختلال عملکرد جنسی را تجربه می‌کنند و حتی آنهایی که اختلالی ندارند، پاسخ این پرسش مثبت است. اما آیا درمانی واقعی وجود دارد که بتواند این کار را برای شما انجام دهد… مثلا با استفاده از خون خود شما به عنوان دارو؟

به طور خلاصه، پاسخ نامشخص است؛ اما در چند سال گذشته، محبوبیت یک درمان ِپزشکی که مدعی است این کار را انجام می‌دهد، افزایش یافته است.

این درمان که به عنوان ارگاسم شات یا اُو-شات (O-Shot) به بازار عرضه می‌شود، شامل تزریق پلاکت به کلیتوریس، لابیا و نقطه جی (گرافنبرگ) با پلاکتی است که از خون خود شما استخراج می‌شود. این ماده در خون شما و حاوی پروتئین‌های شفابخش به نام فاکتورهای رشد است.

تابحال، تحقیقات بسیار کمی در مورد اُو-شات انجام شده، و هیچ مدرک علمی ثابت شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد می‌تواند زندگی جنسی افراد را بهبود ببخشد.

اُو-شات / O-Shot چیست

در بین سایر درمان‌هایی که سلامت و تجربه جنسی زنان را افزایش می‌دهد، بعضی متخصصین روش درمانی اُوشات را هم در کلینیک خود ارائه می‌دهند. به گفته یکی از آنها، این روش نوعی درمان پلاسمای غنی از پلاکت یا پی‌آر‌پی (PRP) برای واژن است. این متخصص می‌گوید:

«پلاسمای غنی از پلاکت بخشی از خون ما و حاوی تمام فاکتورهای رشدی است که به ما کمک می‌کند خودمان را درمان کنیم. شاید یادتان باشد که در کودکی وقتی زمین می‌خوردیم و زانوی‌مان خراشیده می‌شد، مایع زرد رنگی از پوست‌مان بیرون می‌زد و بعد دلمه‌ می‌شد؛ بعدها با افتادن این دلمه خشک‌شده، پوست صورتی جدید و زیبایی که در زیر آن رشد کرده بود، نمایان می‌شد. آن مایع زرد، همان پلاسمای غنی از پلاکت است. ما قادریم آن قسمت از خون را در هر کجا که به آن نیاز داشتیم جدا و متمرکز کنیم و تا برای کمک به بهبودی دست بکار شود. پی‌آر‌پی در اُو شات برای ایجاد عروق خونی جدید و اعصاب جدید استفاده می‌شود. »

تفاوت PRP و O-Shot | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

درباره پی‌آر‌پی (PRP)

پی‌آر‌پی اغلب برای درمان آسیب‌های ورزشکاران، کمک به بهبودی بعد از عمل جراحی و حتی برای درمان شرایط پزشکی مثل ریزش مو استفاده می‌شود. این شامل خون‌گیری از بیمار، جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت ِخون و تزریق مجدد این پلاسمای غنی از پلاکت به قسمتی از بدن است که نیاز به شفا دارد.

در حالی که دانشمندان هنوز به طور کامل نحوه عملکرد آن را درک نکرده‌اند، به نظر می‌رسد که پلاکت‌ها با آزاد کردن ۳۵ ماده شفابخش مختلف یا فاکتور رشد ممکن است دارای نوعی خواص شفابخش و ترمیم‌کننده باشند.

خیلی از پزشکان از پی‌آر‌پی برای درمان زخم‌های عضلانی و استخوان‌های شکسته استفاده می‌کنند و ادعا می‌کنند که زمان بهبودی را تا حد زیادی سرعت می‌بخشد.

 

پی‌آر‌پی در چه مواردی استفاده می‌شود و آیا موثر است

عملکرد جنسی

متخصصین و سایر ارائه دهندگان اُوشات عمدتاً “ارگاسم‌های شگفت انگیز” را به عنوان مزیت اصلی درمان خود تبلیغ می‌کنند. آنها توضیح می‌دهند:

” اُوشات توسط دکتر چارلز رونلز در آلاباما ساخته شد. مطالعات اولیه او نشان داد که بهبود قابل توجهی در شاخص عملکرد جنسی زنان وجود دارد. علاوه بر کارآزمایی بالینی او، گزارش‌های فراوانی حکایت از مؤثر بودن این روش دارند.»

این متخصصین و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که روش اُوشات را انجام می‌دهند، مدعی‌اند که به کمک آن می‌شود احساس واژن، عملکرد جنسی و موارد دیگر را بهبود بخشید.

بعضی از مزایای فرضی اُوشات عبارتند از:

  • افزایش میل جنسی
  • افزایش برانگیختگی
  • افزایش رطوبت و کاهش خشکی
  • افزایش ارگاسم در طول رابطه جنسی

اوشات در تهران | دکتر مهری مهراد

بی‌اختیاری و سایر شرایط

بعضی از متخصصان ادعا می‌کنند اُوشات قادر به تحقق موارد زیر است:

 

  • کاهش بی‌اختیاری ادرار
  • درمان لیکن اسکلروزوس (اختلال پوستی مزمن در نواحی دستگاه تناسلی)
  • درمان لیکن پلان (ضایعات کوچک ، براق و خارش دار پوستی)
  • درمان درد مزمن ناشی از زایمان، استفاده از مِش (وسیله‌ای توری‌مانند با کاربردهای زیاد) و همچنین سیستیت بینابینی

بعضی از زنان مدعی‌اند که این درمان، تجربه ارگاسم آنها را تا حد زیادی بهبود بخشیده و حتی به درمان بی‌اختیاری کمک کرده است. اما هیچ مدرک علمی دقیقی وجود ندارد که اُوشات طبق وعده یا به طور مداوم کار کند.

تنها اطلاعات مربوط به نتایج اُوشات یک مطالعه آزمایشی کوچک در سال ۲۰۱۴ است که در نشریه‌ای منتشر ولی درست بررسی نشده است. متخصصی ادعا می‌کند که این روش سلول‌های بنیادی، تولید کلاژن و رگ‌های خونی را تحریک می‌کند، که می‌تواند منجر به ارگاسم و رابطه جنسی بهتر در زنان ِمورد مطالعه شود.

چند مطالعه وجود دارد که با نتایج نامشخص بررسی می‌کند که آیا روش واژینال هم می‌تواند به کاهش التهاب مربوط به مش ترانس واژینال کمک کند یا خیر؛ همچنین هیچ تحقیق محکمی در مورد استفاده از پی‌آر‌پی برای درمان اختلال عملکرد جنسی یا بی اختیاری در زنان وجود ندارد.

بنابراین، در حال حاضر هیچ درک واقعی از میزان موفقیت برای این نوع درمان وجود ندارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است؛ ولی تاکنون پی‌آر‌پی برای زخم‌های مزمن که سخت التیام می‌یابند و آسیب‌های ورزشی آزمایش شده و فواید آن تقریبا چشمگیر بوده است.

این متخصص در مطالعه خود ادعا می‌کند که ۷ زن از ۱۱ زن شرکت کننده در این مطالعه نوعی بهبود در زندگی جنسی خود را پس از درمان گزارش کردند. اما به دلیل ماهیت کوچک و نامشخص مطالعه، نتایج را نمی‌توان تعمیم داد.

 

چگونه برای عمل آماده می‌شوید؟

اگر تصمیم دارید، می‌توانید یک درمان اُوشات را با هر متخصص پزشکی که آن را ارائه می‌دهد برنامه ریزی کنید.

چون پزشک متخصص، با پرسیدن سوالات کلی در مورد سلامتی شما شروع به کار می‌کند، بنابراین اطلاعات خود را در زمینه سابقه سلامت جنسی و سلامت عمومی خود از قبل آماده کنید.

عوارض او شات |‌دکتر مهری مهراد

در طول انجام روش اُوشات / O-Shot چه چیزی انتظار می‌رود

اگر سالم هستید، ارائه دهنده این روش به ترتیب ِزیر این کار را انجام می‌دهد:

  • از شما می‌خواهد که شلوار و لباس زیر خود را در‌آورید.
  • کرم بی حس کننده را روی نقاط کلیت، لابیا و یا نقطه جی (گرافنبرگ) بمالید.
  • پلاسمای نمونه خون شما را به وسیله دستگاه سانتریفیوژ، از پلاکت‌ها (بافتی که به واژن شما تزریق می‌شود) جدا می‌کند.
  • بی‌حس کننده موضعی را به کلیت، لابیا و/یا نقطه جی تزریق می‌کند.
  • پلاکت‌ها را به کلیت، لابیا و/یا نقطه جی تزریق می‌کند.

بعد از این، کار تمام است و می‌توانید لباس بپوشید و به خانه بروید. در کل، این روش باید حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد.

در مجموع اُوشات اصلاً دردناک نیست، بوتاکس ده برابر بیشتر از آن درد دارد.

 

عوارض جانبی و احتمالی O-Shot

به گفته یک متخصص، عوارض جانبی زیر بر دو زن شرکت کننده در مطالعهء او تأثیر گذاشت:

  • تحریک جنسی مداوم
  • ارگاسم انزالی
  • تحریک جنسی همراه با ادرار
  • ارگاسم خود به خود

اوشات | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

عوارض جانبی پی‌آر‌پی در تزریقات در ناحیه واژن مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، مطالعات دیگری در مورد این تزریق در نقاط دیگر بدن، نشان می‌دهد که عوارض جانبی زیر ممکن است ایجاد شود:

واکنش آلرژیک؛ کبودی در محل تزریق؛ درماتیت؛ عفونت؛ بی حسی، درد و قرمزی در محل تزریق؛ بافت اسکار؛ تورم در محل تزریق و حساسیت واژن مثل احساس گِزگِز

این متخصص مدعی است: « در سراسر جهان، هیچ عارضه طولانی مدتی با استفاده از پی‌آر‌پی دراُوشات گزارش نشده است».

 

در طول دوره بهبودی چه انتظاراتی باید داشت

همچنین به گفته او، «بهبود اُوشات بسیار سریع است. ممکن است برای یک یا دو روز مقدار کمی از حساسیت موضعی را تجربه کنید و این تمام مشکل آنست. حتی ممکن است در همان روز درمان، رابطه جنسی داشته باشید.»

انتظارات‌تان را در زمینه بهبود (قبل و بعد از عمل) با ارائه دهنده خود بررسی کنید.

 

چه زمانی باید نتایج آن را ببینید

نتایج را می‌شود به سه بازه زمانی مختلف توصیف کرد. این فرد متخصص می‌گوید:

«طی ۷-۳ روز اول به دلیل تزریق مایع، ناحیه تحت درمان به شدت حساس می‌شود. تقریباً در طول ۳ هفته عملکرد بافت جدید شروع به توسعه کرده و تا ۹ هفته آینده ادامه پیدا می‌کند که بعد در ۳ ماهگی به اوج خود می‌رسد. این نتایج حداقل تا یک سال باقی خواهند ماند.»

باز هم، هیچ تحقیق علمی در مورد زمان شروع نتایج و مدت زمان ماندگاری نتایج اُوشات وجود ندارد.

فواید او شات o-shot | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی

چگونه یک ارائه دهنده O-Shot پیدا کنیم؟

بهترین منبع شما برای شروع، می‌تواند پزشک خودتان باشد، به ویژه یک متخصص زنان یا اورولوژیست. آنها می‌توانند به شما در درک و بهبود سلامت اولیه باروری و جنسی کمک کنند و ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا یک پزشک معتبر پیدا کنید.

خدمات او-شات در کلینیک اورولوژی مهراد مطابق با آخرین متد روز دنیا و با دستگاه‌های مجهز و توسط خانم دکتر مهری مهراد انجام خواهد شد.

.

اگر به اُوشات علاقه دارید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، حتماً دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی ارائه‌دهنده خود را دنبال کنید. علاوه بر این، با ارائه دهنده خود در تماس باشید و اگر شروع به تجربه عوارض جانبی کردید، فوراً با او تماس بگیرید.

در صورت بروز موارد زیر به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید:

تب، قرمزی شدید، تورم شدید، چرک و خون ریزی؛ همه اینها علائم عفونت یا واکنش نامطلوب هستند.