حقایقی در مورد مثانه که همه باید بدانند!

مثانه کوچک، مشکلات بزرگ؟!

بعضی افراد به دلیل نشت مکرری که دارند کوچک بودن مثانه را مقصر می‌دانند، در حالیکه «ظرفیت» طبیعی مثانه شما به ندرت دلیل واقعی چنین مشکلی است و مقصر واقعی بیشتر احتمال دارد عضلات ضعیف، عوارض جانبی داروها، عفونت یا آسیب عصبی باشد. در هر حال درمان این مشکل در دسترس است.

 

بیش از یکبار توالت رفتن در شب درست نیست

یک بار به توالت رفتن در طول شب ممکن است قابل قبول باشد، اما برای دو یا بیشتر از آن هیچ دلیلی پذیرفته نیست سوای آنچه که پزشک بعد از معاینه بگوید. برای تعیین اینکه آیا علت آن یک بیماری قابل درمان است یا خیر، پزشک شما به اطلاعاتی نیاز دارد: یک دفترچه برای ثبت دفعات توالت رفتن، سابقه مایعاتی که مصرف کرده‌اید، و لیستی از داروها و بیماری‌های شناخته شده شما. بعضی از دلایل احتمالی این مشکل عبارتند از: نوشیدن زیاد الکل درست قبل از خواب، بزرگ شدگی پروستات، بیماری‌های زمینه‌ای (مثل فشار خون بالا، آرتریت، افسردگی/اضطراب، دیابت شیرین)، بعضی داروها، و مثانه بیش فعال.

حقایقی درباره مثانه | دکتر مهری مهراد- اورولوژیست

هر کسی ممکن است دچار مشکل مثانه شود

مشکلات مثانه می‌تواند در مراحل مختلف‌، زندگیِ هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار دهد؛ البته این مشکلات در گروه‌های خاصی شایع‌تر  است، از جمله زنانی که فعال جنسی هستند، آنهایی که زایمان کرده‌اند یا یائسه هستند؛ افراد مسن؛ مردان با سابقه مشکل پروستات؛ و افرادی که آسیب نخاعی دارند. اگر هر مشکلی دارید، باید از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

 

همیشه مشکل پروستات در کار نیست

نیاز مکرر به توالت رفتن می‌تواند ناشی از بزرگ شدن پروستات باشد، اما همچنین می‌تواند ناشی از مثانه بیش فعال هم (OAB) باشد. این بیماری علائم مشابهی دارد، اما علل و درمان آن متفاوت است. بزرگ شدن پروستات بر مجرای ادرار شما فشار می‌آورد و OAB در واقع یک مشکل کنترل ماهیچه است. با پزشک خود در مورد علائمی که دارید صحبت کنید تا آزمایشاتی را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید برای‌تان تجویز کند.

حقایقی درباره مثانه | دکتر مهری مهراد- اورولوژیست

یک برنامه‌ریزی می‌تواند کمک کننده باشد

تمرین مثانه اولین قدمی است که به بعضی از افراد مبتلا به مثانه بیش فعال کمک می‌کند. شما برای فاصله‌های توالت رفتن خود برنامه‌ای تنظیم و سعی می‌کنید در برابر اولین تمایل خود برای رفتن به توالت مقاومت کنید. به این ترتیب کم‌کم، می‌توانید سعی کنید ادرار خود را زمان طولانی‌تری نگه دارید. همراه کردن این تمرین با حرکات کگل، می‌تواند دوره‌های مثانه بیش فعال را به نصف کاهش دهد.

سبک صحیح زندگی برای کنترل مثانه

یک سبک زندگی سالم ممکن است به پیشگیری و کاهش بعضی از مشکلات مثانه کمک کند. پزشکان می‌گویند ورزش منظم و انجام تمرینات کگل می‌تواند بی‌اختیاری استرسی، نشت ناشی از سرفه، خندیدن یا عطسه را مهار کند و از آنجایی که حمل وزن اضافی زیاد باعث مشکلات مثانه می‌شود، لاغری هم می‌تواند یک راه‌حل خیلی موثر دیگر باشد.

 

منبع: WebMD