روزانه چند بار باید ادرار کرد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما هم مطرح باشد اینست که آیا روزانه خیلی زیاد ادرار دفع می‌کنید یا به اندازه کافی؟

اگر در عرض یک ساعت چندین بار با عجله به دستشویی می‌روید، این ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که ساعت‌ها را بدون نیاز به توالت رفتن می‌گذرانید، این می‌تواند به طور کلی نشان دهنده مشکلی از نوع دیگر باشد. اما خبر خوب اینکه در هر نوع از این دو دسته که قرار داشته باشید، می‌توانید مثانه خود را تمرین دهید و هر عادت ناخواسته‌ای را بهبود ببخشید!

 

روزانه چند بار باید ادرار کرد؟

تعداد دفعات ادرار کردن فرد بسته به سن، داروهایی که مصرف می‌کند، نوع و مقدار نوشیدنی‌هایی که می‌نوشد و خیلی از عوامل دیگر متفاوت است. یکی از متخصصین اورولوژی می‌گوید: به طور کلی، یک فرد متوسط و سالم بین سه تا چهار بار در روز ادرار می‌کند.

 

ادرار کردن ِخیلی کم

همین متخصص می‌گوید که ادرار کردن کمتر از آن (مثلا یک تا دو بار در روز) کافی نیست. عدم تکرر ادرار معمولاً نشانه کم آبی بدن است، به این معنا که اگر کم‌آبی داشته باشید، در واقع ادرارتان غلیظ می‌شود و این شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) می‌کند.

از آنجایی که مقدار آب مورد نیاز یک فرد در روز متفاوت است، بهترین راه برای فهمیدن سطح هیدراتاسیون، فقط با بررسی رنگ ادرار است. اگر ادرار شما واقعاً زرد تیره است، احتمالاً به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید. پس، هر زمان که احساس تشنگی کردید یا گلوی‌تان خشک شد، حتما آب بنوشید.

ادرار کردن روزانه | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

ادرار کردن ِخیلی زیاد

از طرف دیگر، اگر ادرار شما کاملاً  شفاف است، احتمالاً نشانه‌ای از نوشیدن بیش از حد مایعات است.

متخصص دیگری معتقد است که بدن ما برای حفظ هموستاز ساخته شده است، بنابراین اگر ادرار شما به اندازه آب شفاف باشد، بدان معناست که بدن‌تان به اندازه کافی هیدراته شده است.

هرچند فقط آب در هیدراتاسیون موثر نیست. قهوه هم یک ادرارآور طبیعی و محرک مثانه است که می‌تواند فوریت ادرار را افزایش دهد. او همچنین می‌گوید که من سعی نمی‌کنم ضد قهوه باشم. طعم قهوه واقعا عالی است و ضمن اینکه صبح‌ها به شما انرژی می‌دهد، آنتی اکسیدان‌های زیادی هم دارد. با این حال، مهم است که میزان مصرف خود را تعدیل کنید. در حالی که تکرر ادرار ناشی از هیدراتاسیون بیش از حد لزوما خطرناک نیست، اما می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند.

 

چگونه دفع مکرر ادرار می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد

ادرار مکرر همیشه نشان دهنده یک وضعیت پزشکی نیست، اما می‌تواند ناامید کننده باشد. بیدار شدن در طول شب برای رفتن به توالت، می‌تواند کیفیت خواب را مختل کند و منجر به کاهش انرژی، هوشیاری و تمرکز در روز بعد شود. همچنین می‌تواند در طول روز برای‌تان کاملاً مزاحمت ایجاد کند: اینکه مجبور باشید در عرض یک ساعت چندین بار به دستشویی بروید، می‌تواند سرعت پیری را بالا ببرد.

اگر  مطمئن‌اید که مصرف مایعات خود را افزایش نداده‌اید، این تکرر ادرار می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر چنین است، بهتر است با یک اورولوژیست یا پزشک مراقبت‌های اولیه صحبت کنید.

شرایط پزشکی تأثیرگذار بر دفعات ادرار

همین متخصص می‌گوید که شایع‌ترین عامل پزشکی برای افزایش دفعات ادرار، عفونت ادراری است، به خصوص در افراد جوان‌تر. علل کمتر شایع اما نگران کننده‌تر ممکن است سرطان مثانه، مثانه بیش فعال، دیابت یا سنگ کلیه باشد.

داروهای دیورتیک هم که معمولاً برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی تجویز می‌شوند، می‌توانند فوریت و دفعات رفتن به دستشویی را افزایش بدهند. این یک عارضه جانبی طبیعی دیورتیک‌هاست و نباید باعث نگرانی شود.

چند مرتبه در روز باید ادرار کرد؟ | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

تمرین مثانه: نحوه ایجاد عادات سالم ادرار کردن

کسانی که اختلالاتی در زندگی روزمره یا خواب دارند (و نگرانی‌های جدی پزشکی در موردشان رد شده)، ممکن است از دفع به موقع ادرار سود ببرند. به این فرآیند کنترل مثانه، تمرین مثانه هم گفته می‌شود. برای انجام این کار، پیشنهاد می‌شود هر سه تا چهار ساعت یکبار به دستشویی بروید. تنظیم تایمر ساعت ممکن است برای پایبندی به این برنامه مفید باشد.

پیگیری میزان مصرف مایعات (زمان مصرف، نوع و مقدار نوشیدنی) و همچنین میزان ادرار در هر بار که به دستشویی می‌روید هم می‌تواند راهی مفید برای پیگیری و اصلاح عادات ناسالم باشد.

 

نتیجه

عادات ادرار کردن در افراد متفاوت است، اما به طور کلی سه تا چهار بار دفع ادرار در روز کاملا طبیعی و سالم است. توالت رفتن به دفعات کمتر به طور کلی نشانه کم آبی بدن است، در حالی که نیاز مکرر به توالت می‌تواند نشانه هیدراتاسیون بیش از حد یا شرایط پزشکی جدی‌تر باشد. برای تمرین دادن مثانه، عادات خود را پیگیری کنید، با کمک یک تایمر هر سه تا چهار ساعت یکبار به توالت بروید و با یک اورولوژیست در مورد نگرانیهای‌تان در این زمینه مشورت کنید.