سرطان پیشرفته پروستات

با اینکه تشخیص سرطان در مرحله پیشرفته خیلی سخت است، اما در این راه منابع مختلف و متخصصان زیادی در دسترس و آماده کمک هستند. علاوه بر تیم پزشکان، افراد دیگری هم هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد نگرانی‌های خود با آنها صحبت کنید.

 

متخصص اورولوژیست

اورولوژیست پزشکی است که در درمان بیماری‌ها و مشکلات سیستم ادراری و دستگاه تناسلی مردانه تخصص دارد و احتمالاً این همان دکتری است که اولین تشخیص شما را انجام داده است. آنها در طول دوره درمان شما در کنارتان خواهند بود و می‌توانند به سوالات شما در زمینه عملکرد پروستات و نحوه رسیدگی به عوارض دستگاه ادراری و مثانه پاسخ بدهند.

بعضی از اورولوژیست‌ها برای درمان سرطان پروستات آموزش‌های بیشتری دیده‌اند که به انکولوژیست اورولوژیک معروف‌اند. آنها می‌توانند اعمال جراحی انجام دهند و بر درمان سرطان پروستات نظارت کنند.

 

انکولوژیست

این پزشک متخصصِ درمان سرطان است. شما به یک انکولوژیست پزشکی مراجعه خواهید کرد تا آزمایش‌ها و غربالگری‌ها را انجام دهد و مشخص کند سرطان شما در چه مرحله‌ای است. متخصص انکولوژی همچنین یک برنامه درمانی را توصیه می‌کند که می‌تواند شامل شیمی درمانی، هورمون درمانی یا سایر داروها باشد.

سرطان پروستات پیشرفته | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

انکولوژیست‌ها می توانند به سؤالاتی در مورد آنچه به پیشرفت سرطان مربوط است پاسخ دهند و به شما بگویند که کدام گزینه‌های درمانی در هر مرحله از طول درمان در دسترس‌تان است. انکولوژیست شما بر میزان عملکرد هر درمان نظارت و در صورت نیاز تغییرات لازم را توصیه می‌کند.

همچنین می‌توانید از یک متخصص سرطان در مورد جدیدترین گزینه‌های درمانی و اینکه آیا فکر می‌کند شما کاندید مناسبی برای هر آزمایش بالینی هستید سؤال کنید.

 

رادیولوژیست انکولوژیست

پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی استفاده می‌کند که سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد تا آنها را از بین ببرد یا رشدشان را کُند کند. در سرطان پیشرفته، از اشعه برای به تاخیر انداختن رشد سرطان و کاهش علائم دردناک استفاده می‌شود. اگر در حال دریافت پرتودرمانی هستید، یک انکولوژیست پرتودرمانی بر این نوع درمان نظارت خواهد کرد.

انکولوژیست پرتودرمانی نوع پرتو مورد استفاده را توصیه و شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند. همچنین ضمن تحت نظر گرفتن شما در طول درمان، در مورد علائم ناشی از پرتودرمانی اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد. پس از تکمیل درمان‌ها، پزشک‌تان تأثیر اشعه بر رشد سرطان شما را بررسی می‌کند.

 

مددکار اجتماعی

بعضی از مددکاران اجتماعی در انکولوژی تخصص دارند، به این معنی که به طور منحصر بفرد برای کار با افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها آموزش دیده‌اند. وقتی درمان شما خیلی گسترده می‌شود، یک مددکار اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای را تهیه کنید. او همچنین می‌تواند با شما و خانواده‌تان در مورد احساسات پیرامون تشخیص و درمان‌تان صحبت کند و منابعی را برای حمایت عاطفی ارائه بدهد.

برای خیلی از خانواده‌ها، تشخیص سرطان می‌تواند به معنای نگرانی‌های مالی هم باشد. یک مددکار اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا با مسائل بیمه سلامت مقابله کنید و بفهمید که آیا واجد شرایط برنامه‌های کمک مالی هستید یا خیر.

 

متخصص تغذیه

در طول درمان سرطان، نیازهای غذایی شما ممکن است تغییر کند. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی سالم کمک و این اطمینان را ایجاد کند که ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی دریافت می‌کنید.

بعضی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سرطان پروستات داشته باشد.

 

سازمان‌های وابسته

سازمان‌هایی وجود دارند که در ارائه اطلاعات و حمایت از مردان مبتلا به سرطان پروستات و خانواده‌های آنها تخصص دارند. برای دریافت توصیه‌های پزشک و مرکز درمانی نزدیک خود و راه‌های دریافت منابع دیگر می‌توانید با آنها تماس بگیرید. خیلی‌ها هم آخرین اخبار و پیشرفت‌های تحقیقاتی در مورد سرطان پروستات را در وبسایت خود منتشر می‌کنند، از جمله:

گروه‌های پشتیبان

دوستان و خانواده‌تان می‌توانند حمایت‌گر شما باشند، اما ممکن است همیشه درک نکنند که زندگی با سرطان پیشرفته چگونه است. پیوستن به یک گروه پشتیبانی می‌تواند به شما کمک کند با دیگرانی که در حال گذراندن شرایط مشابه‌اند ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید با آنها اطلاعات و منابع خود را به اشتراک بگذارید و همچنین در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایتان صحبت کنید.

درمان سرطان پروستات | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی در تهران

می‌توانید در منطقه خود یک گروه پشتیبانی پیدا کنید و یا با یک گروه آنلاین مرتبط شوید. سازمان‌‌های حامی و مددکاران اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند تا گروهی را پیدا کنید که نیازهای‌تان را برآورده کند.

اگر تمایلی به ملاقات حضوری با یک گروه ندارید، چت آنلاین یا گروه رسانه‌های اجتماعی وابسته هم می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن برقراری ارتباط با دیگران، از اطلاعات و احساسات هم در زمینه این بیماری مطلع شوید.

در نظر داشته باشید که اولین گام در درمان سرطان پروستات مراجعه به پزشک اورولوژیست است و دیگر روش‌های معرفی شده، صرفا راه‌های جانبی برای مواجهه با این بیماری و آگاهی از روش‌های درمانی است.

 

منبع: Healthline