تجربیات مدیریت مرکز اورولوژی مهراد در دوران کرونا

سوغات کرونا برای تمدن بشر

شاید اگر دوسال پیش تصویری از شرایط امروز دنیا برای مردم نمایش میدادید به فیلمی بسیار تخیلی و غیر واقعی جلوه میکرد و کمتر کسی باور میکرد یک ویروس ۲۰ نانومتری قادر باشد این بلا را بر سر دنیای باشکوه انسان های مغرور و متبکر بیاورد. پاندمی کرونا بار دیگر به انسان یادآوری کرد که شرایط زندگی در این دنیا تا چه حد پیچیده و غیر قابل پیش بینی می باشد.

بیماری Covid-19 مجموعه ای از چالش های جدید و حاد از مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات محافظت شخصی (PPE) گرفته تا تنظیم ظرفیت نیروی کار تا کنار آمدن با خسارات مالی را ارائه داده است.

چالش های کلیدی برای سازمان بهداشت و درمان در کل دنیا شامل چالش‌های ذیل است:

  1. کمبود ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تعداد بیمار
  2. نیاز به بازطراحی مدلهای مراقبت از بیمار است که در دو بعد پاسخگوی شرایط جدید باشد، شرایط مراجعین و شرایط کارمندان
  3. یکی دیگر از چالش های بیمارستان ها و کلینیک ها در دوران مواجه با این بیماری همه گیر ، خسارت مالی ناشی از لغو برخی خدمات درمانی است.
  4. برای مدیریت بهتر ظرفیت ، کاهش هزینه ها و طراحی مجدد مراقبت ها ، مراکز درمانی مجبور به اتخاذ تصمیماتی اساسی در خصوص تعدیل یا کاهش نیروی کار یا سوق دادن بسیاری از کارمندان به دورکاری گرفته اند ، از جمله پزشکان بالینی که با فن آوری های telehealth به بیماران رسیدگی می کنند. توجیه وظایف و بازآموزی کارکنان در شرایط عادی نیز کار ساده ای نبود و حال اینکه در شرایط جدید که تغییرات باید سریع انجام شود ، بسیار دشوارتر است.

این چهار چالش احتمالاً در هر رویداد غافلگیرکننده آتی نیز، مجددا بوجود می آیند؛خواه این رویداد یک فاجعه طبیعی باشد ، تروریسم باشد ، یا یک بیماری همه گیر باشد ، سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان برای تغییرات ناگهانی ظرفیت های مورد نیاز ، بازطراحی استاندارد های مراقبت ، مدیریت هزینه ها و خسارت مالی و امور کارکنان قطعا به چالش کشیده می شوند و زمانی که با یک برنامه ریزی طولانی و سرمایه گذاری زیاد و راه اندازی یک مرکز خصوصی ارولوژی با پاندمی کرونا مواجه شدیم ، چالش های فراوان و بیشتری در سر راه بود.

اولین جلسات و همفکری های سازمانی گروه ما از بهمن ماه ۹۸ شروع شد که بتوانیم با راهکارهای جدید مرکز ارولوژی را همچنان فعال نگه داریم برای این کار لازم بود که مجددا SOPهای جدیدی برای دوران پس از کرونا طراحی کنیم. در همین حال برای جلوگیری از اتلاف وقت، برای جبران هزینه های فیکس و جاری مرکز ارولوژی بایستی موازی با روش های جدید در پسا کرونا، در آمد زایی های جدید هم ایجاد میکردیم.

به عنوان یک مرکز موفق در دوران کرونا، که با رعایت تمامی پروتکل‌ها، و ابداع روش‌های نوین تله مدیسین تجربیات خود را به اشتراک میگذارم.

در این قسمت به انواع روش‌های تله مدیسین که ما در دوران پسا کرونا از آن بهره جستیم اشاره میکنیم و در قسمت بعدی راهکارهای دیگر را به اشتراک میگذارم.

ويزيت آنلاين از اولین ظهور تا امروز

خدمات پزشکی از راه دور را از سال 1970 تله مدیسین مي نامند . تله مديسين در عصر ارتباطات و با بهره گيري از وب تعاملي به شما امكان مي دهد از طریق يك وبسایت به راحتی و از منزل یا محل کار خود به صورت تصویری (ویدئوکنفرانس) با متخصصین ویزیت مشاوره ای يا درماني برگزار کنید.
ویزیت آنلاین یا مشاوره پزشکی یا روانپزشکی انلاین یکی از راههای ارتباطی بین پزشک و مشاور بالینی و بیمار میباشد که در مواردی که معاینه فیزیکی نیاز نباشد قابلیت کاربرد دارد .
از مشخصات ویزیت انلاین و یا مشاوره انلاین امکان ایجاد ارتباط تصویری ویدیو چت و همزمان امکان چت متنی یا نوشتاری بوده و امکان تبادل مستندات و مدارک پزشکی و دریافت نسخه معمولی و نسخه الکترونیک‌ تامین اجتماعی میباشد .در این سامانه شما بدون نیاز به اتلاف وقت و یا رفت وامد میتواتید در مواقعی که نیاز به معاینه فیزیکی نیست با پزشک یا مشاور بالینی تان براحتی مشاوره نمایید .
انواع سرویس های تله مدیسین سرویس های تله مدیسین به 3 گروه اطلاعات داده ای ، صوتی و تصویری تقسیم می شوند:
اطلاعات و سرویس های صوتی : این دسته از از سرویس ها بر مبنای اطلاع|رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می شود. کم هزینه ترین نوع سرویس اطلاع رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به 2 گونه تقسیم بندی می شود:

گروه اول به صورت برون خط (offline): به طور مثال صدای بیمار يا نتايج آزمايش برای پزشک ارسال می شود ، تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و سپس نتیجه به بیمار اعلام می شود.
گروه دوم به صورت بر خط (online): به طور مثال صدا يا تصوير بیمار از طریق اينترنت به پزشک می رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند.

ضرورت‌ها

  • وسعت جغرافيايي در كشور
  • ترافيك سنگين در شهر ها
  • بيماران ناتوان و معلول
  • بيماري هاي خاص
  • موارد ارژانسي
  • سازگاري با عصر ارتباطات و اينترنت

امتيازات و منافع

  • كاهش هزينه هاي درمان
  • كاهش هزينه هاي اياب و ذهاب
  • كاهش ترافيك و آلودگي شهري
  • صرفه جويي در زمان مراجعين
  • كاهش مشقت همراهان بيمار
  • سهولت در فالوآپ و پيگيري درمان

ويژگي هاي انحصاري

  • اراتباط مستمر بين پزشك و بيمار تا حصول درمان
  • حذف محدوديت هاي تقويم و زمان
  • حذف محدوديت هاي جغرافيايي
  • در دسترس بودن 24/7
  • در دسترس بودن در شرايط بحران