۹ بیماری اورولوژیک که با سیگار کشیدن به آن مبتلا می‌شوید!

بر کسی پوشیده نیست که سیگار کشیدن عادت وحشتناکی است که سلامتی را به مخاطره می‌اندازد. مواد شیمیایی و سمومی که فقط با یک نخ سیگار در بدن استنشاق می‌شوند، تقریباً هر سلول، سیستم و اندامی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با گذشت زمان، این مواد شیمیایی و سموم تلنبار می‌شوند و به ایجاد انواع مشکلات کمک می‌کنند. سیگار خطر مرگ ناگهانی، بیماری‌های قلبی عروقی و تعدادی از بیماری‌های اورولوژیک را افزایش می‌دهد. در این نوشتار، ۹ بیماری اورولوژیکی تحت تاثیر سیگار را معرفی می‌کنیم. اگر در حال حاضر سیگاری هستید و در ترک سیگار مشکل دارید، همین امروز با پزشک خود در مورد تشکیل یک برنامه ترک سیگار که برای شما مفید است صحبت کنید. اگرچه سخت به نظر می‌رسد، اما همین حالا می توان تصمیم به ترک آن گرفت و سلامتی خود را تضمین کرد.

۱. اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ یک بیماری اورولوژیک رایج است که به شدت تحت تاثیر سیگار قرار دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که نمی‌توانید نعوظ داشته باشید یا نعوظ خود را حفظ کنید، و برقراری رابطه جنسی برای‌تان دشوار یا غیرممکن می‌شود. اختلال نعوظ نسبتاً شایع است و تقریباً هر ساله میلیون‌ها مرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث این اختلال شوند و بعضی از مردان بیشتر از دیگران آن را تجربه می‌کنند. علت فیزیولوژیکی زمینه‌ای نعوظ فقدان جریان خون کافی است و چون سیگار با گردش خون ارتباط مستقیمی دارد، علائم اختلال نعوظ را بدتر کرده و دفعات بروز آن را افزایش می‌دهد.

مثل خیلی از بیماری‌های اورولوژیک، اختلال نعوظ می‌تواند در هر زمانی بعد از بلوغ رخ بدهد، اما اغلب با افزایش سن بدتر می‌شود. اگر جوان هستید و مبتلا به این اختلال، احتمالاً سیگار کشیدن علت آن است و باید همین امروز با پزشک اورولوژیست صحبت کنید.

 

۲. سرطان مثانه

همانطور که در این مقاله خواهیم آموخت، سیگار در ایجاد خیلی از سرطان‌ها نقش دارد. سرطان مثانه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مثانه شروع به جهش و تکثیر می‌کنند و رشدی را شکل می‌دهند که به خیلی از عوارض جانبی اورولوژیک ربط دارد. سرطان مثانه سالانه تقریباً ۵٪ موارد جدید سرطان را نشان می‌دهد و با افزایش سن هم شایع‌تر می‌شود. مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این سرطان هستند و لازمست که تا حد امکان اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان مثانه، ترک سیگار خیلی اهمیت دارد. احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری چهار تا هفت برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است؛ چون مواد شیمیایی موجود در سیگار با تأثیر بر پوشش مثانه، خطر جهش‌های خطرناک را افزایش می‌دهد.

 

۳. سرطان کلیه

خطر ابتلا به سرطان کلیه که در میان ده سرطان شایع برای مردان و زنان قرار دارد،‌ با سیگار کشیدن افزایش می‌یابد؛ چون استنشاق دود در نهایت به جریان خون می‌رسد و از آنجا، برای تصفیه به کلیه‌ها منتقل می‌شود. وقتی مواد شیمیایی موجود در خون فیلتر می‌شوند، در کلیه‌ها گیر می‌کنند، بدن را تحت فشار قرار می‌دهند و با گذشت زمان، منجر به سرطان می‌شوند. چون با ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان کلیه به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین همین امروز در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

سیگار کشیدن و مشکلات اورولوژی | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

۴. سرطان پروستات

در حالی که سیگار به عنوان یکی از عوامل ایجاد سرطان پروستات شناخته شده، به نرخ بالاتر انواع سرطان هم نسبت داده می‌شود. از آنجایی که پزشکان نمی‌دانند علل سرطان پروستات چیست و این سرطان شایع‌ترین سرطان در مردان است، ترک سیگار برای کاهش این خطر مهم است. سیگار باعث افزایش التهاب در بدن، از جمله در پروستات می‌شود، که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین مشخص شده که سیگار کشیدن بیماری را تهاجمی‌تر و بنابراین درمان آن را سخت‌تر می‌کند. آسیب اکسیداتیو به راحتی قابل اجتناب است، آن هم تنها با ترک سیگار!

 

۵. سنگ کلیه

بعضی از افراد در طول زندگی خود به طور مرتب دچار سنگ کلیه می‌شوند و بعضی دیگر هرگز. سنگ‌ها نسبتاً رایج و اغلب به قدری کوچک‌اند که بدون هیچ مداخله پزشکی رد می‌شوند. با این حال، در موارد خاص، سنگ کلیه می‌تواند خیلی بزرگ شود و برای شکستن آن نیاز به جراحی یا درمان‌های دیگر باشد. این می‌تواند یک روند بسیار دردناک باشد و خیلی از افرادی که سنگ کلیه داشته‌اند هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا هرگز دوباره آن را تجربه نکنند. متأسفانه، اگر سیگار می‌کشید، خود را در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهید، چون، حدود ۲۶٪ از مبتلایان به سنگ کلیه، سیگاری هستند.

اگر با سنگ کلیه سر و کار دارید، برای کاهش ناراحتی خود چند کار می‌توانید انجام دهید، مثل: هیدراته ماندن (مصرف آب فراوان) و کاهش مصرف پروتئین. اگر احساس‌می کنید که نمی‌توانید سنگ کلیه را به تنهایی دفع کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص مناسب او، برای یک برنامه درمانی خوب تلاش کنید.

۶. مثانه بیش‌فعال (AOB)

از دیگر بیماری‌های شایع اورولوژی که تحت تاثیر سیگار کشیدن قرار دارد، مثانه بیش فعال یا AOB است؛ وضعیتی که در آن احساس می‌کنید مجبورید مکررا به توالت بروید، بدون اینکه مطمئن باشید مثانه شما واقعاً پر است یا نه. این بیماری که تقریباً میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. افرادی که از مثانه بیش فعال رنج می‌برند دچار بی‌ خوابی هم می‌شوند چون در نیمه شب مجبورند چندین بار برای ادرار کردن از خواب بیدار شوند.

یکی از دلایل اصلی پرکاری مثانه سیگار کشیدن است که باعث آسیب به پوشش و اندام‌های اورولوژیک ِپشتیبان می‌شود. فرد سیگاری می‌تواند سه برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری علائم مثانه بیش فعال را تجربه کند و با افزایش سن هم وضعیتش بدتر می‌شود.

 

۷. ناباروری

خیلی از مردان و زنان سال‌ها بدون اینکه بدانند سیگار مقصر باروری ناموفق است، سعی می‌کنند باردار شوند. تقریباً ۵۰٪ از موارد ناباروری را می‌شود با ناباروری مردان مرتبط دانست و به همین خاطر، ترک سیگار برای مردان و زنان خیلی مهم است. سیگار کشیدن به شدت باروری افراد را کاهش می‌دهد چون به ساختار ژنتیکی تخمک و اسپرم آسیب می‌زند و بارداری را دشوار می‌سازد. اگر می‌خواهید خانواده تشکیل دهید یا خانواده فعلی خود را رشد بدهید، بدانید که ناباروری ِافراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری است و هم‌اکنون برای ترک سیگار اقدام کنید.

 

۸. سیستیت یا التهاب مثانه

سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک، یک مشکل مثانه است که باعث احساس درد و فشار مزمن در ناحیه مثانه می‌شود. خیلی از افراد مبتلا به این بیماری، با علائم عفونت دستگاه ادراری هم (بدون وجود عفونت) دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی سیگار می کشید، خود را در معرض خطر ابتلا به سیستیت بینابینی قرار می‌دهید، چون استعمال دخانیات باعث التهاب می‌شود و یک محرک عمده برای مثانه است. سیگار همچنین سیستیت بینابینی را با گذشت زمان بدتر یا دردناک‌تر می‌کند و بهترین راه برای کاهش این عوارض دردناک، ترک سیگار است.

 

۹. بی‌اختیاری ادراری

با افزایش سن افراد، بی‌اختیاری شایع می‌شود اما وقتی سیگاری‌ هستید، علائم و بروز آن می‌تواند شدیدتر شود. سیگار کشیدن دفعات ادرار را افزایش می‌دهد و باعث حملات سرفه‌های شدیدی می‌شود که می‌تواند منجر به نشت ادرار شود. اگر از بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برید، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می‌توانید برای گزینه‌های درمانی انجام دهید صحبت کنید.

سیگار کشیدن و مشکلات اورولوژی | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

اهمیت ترک سیگار

در حالی که این ۹ بیماری اورولوژیک تحت تأثیر سیگار بخوبی می‌گویند که چرا باید سیگار را ترک کنید، اما تنها مواردی نیستند که تحت تأثیر آن قرار دارند. سیگاری که می‌کشید، روی تمام سیستم‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند شانس شما را برای بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و هر نوع سرطان غیر اورولوژیکی افزایش بدهد. سیگار باعث ورود مواد شیمیایی خطرناک به بدن می‌شود و با اینکه ترک آن سخت است، ولی شدنی است. ابزارهای خیلی خوبی برای ترک سیگار به صورت آنلاین و با توصیه پزشک وجود دارد که می‌توانید به کمک‌شان برای ترک سیگار اقدام کنید، سلامت اورولوژی خود را دوباره به دست بیاورید و طول عمرتان را افزایش بدهید.

چون استعمال دخانیات به مشکلات زیادی در بدن از جمله بیماری‌های اورولوژی ربط داده می‌شود، پس شما دوست سیگاری! اگر متوجه علائم بیماری‌های اورولوژیکی که در بالا توضیح داده شد، یا مشکلات دیگری شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک‌تان قادر است هر گونه بیماری اورولوژیک را به درستی تشخیص دهد و به شما کمک کند تا به یاری یک برنامه ترک سیگار، یک بار و برای همیشه از شرش خلاص شوید. اگر هر نوع سوال اورولوژی یا نیاز به خدمات شخصی و محرمانه دارید، پزشک ارولوژی آگاه اینجاست تا به شما کمک کند.