رژیم “روزه داری متناوب” می‌تواند سلامت شما را تقویت کند

با فرا رسیدن سال جدید، انبوه بیشتری از مردم به دنبال راه‌هایی برای تحقق بخشیدن به تصمیماتی برای تغذیه سالم هستند. یک بررسی جدید ادعا می‌کند که روزه داری متناوب گزینه مشروعی است که ممکن است به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سلامتی در نظر گرفته شود.

یک متخصص اعصاب می‌گوید: وضعیت علم در مورد روزه متناوب به حدی تکامل یافته است که می‌شود آن را به عنوان یک رویکرد سبک زندگی، همراه با ورزش و غذای سالم، برای بهبود و حفظ سلامت در نظر گرفت. وی اضافه می‌کند که دو راه اصلی برای پذیرش روزه متناوب در زندگی وجود دارد:

  • تغذیه روزانه با محدودیت زمانی: که به شما یک پنجره باریک می دهد که در طی آن می‌توانید معمولاً هر ۸-۶ ساعت یکبار در روز غذا بخورید.
  • روزه متناوب ۵:۲: مستلزم آن است که افراد در در دو روز از هر هفته فقط یک وعده متوسط غذا​​ بخورند.

این متخصص توضیح می‌دهد که وقتی افراد روزه می‌گیرند، به آرامی گلوکز ذخیره شده در کبدشان که حدود ۷۰۰ کالری است، می‌سوزد. استفاده از ذخایر انرژی کبد ۱۲-۱۰ ساعت طول می‌کشد و بعد اتفاقی که می‌افتد اینست که از چربی‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود. این فرآیند که “تغییر متابولیک” نامیده می‌شود، خلاف الگوی غذا خوردن سه وعده‌ای در روز رفتار می‌کند که در آن  به بدن اجازه داده نمی‌شود تا از ذخایر انرژی کبد خود عبور و به سمت چربی سوزی سوئیچ کند.

فواید روزه داری

مزایای روزه داری متناوب

مطالعات نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب می‌تواند:

  • سطح قند خون را تثبیت می‌کند، مقاومت در برابر استرس را افزایش می‌دهد و التهاب را سرکوب می‌کند.
  • فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و ضربان قلب را در حالت استراحت بهبود می‌بخشد.
  • سلامت مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد.

یکی  از متخصصین تغذیه می‌گوید: «اگر به روزه‌داری متناوب به عنوان یک رژیم غذایی مد روز فکر می‌کنید، فکر می‌کنم در واقع یک گزینه کاملاً علمی و مورد تایید است. او اضافه می‌کند: «دلیل آن این است که هیچ گروه غذایی را به طور کامل حذف نمی‌کند و به شما نمی گوید که مثلا کربوهیدرات یا چربی نخورید.

در آزمایشگاه این پزشک متخصص که رژیم‌های غذایی مختلف را با بررسی پایه‌های تکاملی، تاریخی و بیولوژیکی آنها ارزیابی می‌کند، روزه‌داری متناوب هر سه آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

او همچنین معتقد است: “مبنای تکاملی وجود دارد به این معنا که شکارچیان ِمسئول گردآوری غذا اساساً از یک رژیم روزه متناوب پیروی می‌کردند چون غذا کمیاب بود. آنها لزوماً نمی‌دانستند دفعه بعد کِی غذا می‌خورند.”

این تغییر متابولیک توصیف شده، مبنای بیولوژیکی روزه‌داری متناوب را منعکس می‌کند و تاریخ پر از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد انسان‌ها در حال روزه گرفتن بوده‌اند.

از این مطلب به دلایل پزشکی و مذهبی، زیاد استفاده شده است و ماه رمضان نمونه خوبی از روزه‌های متناوب طولانی مدت است.»

در اینجا، این متخصص چند نسخه نمونه برای گنجاندن روزه در زندگی روزمره را به شما ارائه کرده است:

۱. افرادی که می‌خواهند تغذیه با محدودیت زمانی را امتحان کنند، می توانند خود را به یک دوره تغذیه ۱۰ ساعته در پنج روز در هفته در ماه اول محدود کنند، سپس این دوره را به ۸ ساعت و بعد به ۶ ساعت در ماه‌های بعدی کاهش دهند. محققان نوشتند که هدف دستیابی به یک دوره تغذیه ۶ ساعته در هفت روز ِهفته است.

۲. یا افراد می‌توانند با یک روز روزه گرفتن در هفته، و یک وعده غذایی در آن روز با ۱۰۰۰ کالری شروع کنند و تا ماه دوم آن را به دو روز در هفته افزایش بدهند. هدف یک وعده غذایی ۵۰۰ کالری در دو روز ِهفته خواهد بود.

* فقط یادتان باشد که احتمالاً تا وقتی بدن شما با الگوی غذایی جدید خود سازگار شود، احساس ناراحتی خواهید کرد.

این فرد متخصص اضافه می‌کند که این برنامه خیلی شبیه برنامه‌های ورزشی است که در آن فردی که کم‌تحرک است در حالی که سیستم‌های اندامش با ورزش سازگار می‌شوند، یک یا دو ماه طول می‌کشد تا به تناسب اندام برسد؛ ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا کسی با روزه داری متناوب راحت شود. درست مثل شخصی که معمولاً صبحانه می‌خورد و روزی که صبحانه نمی‌خورد، تا رسیدن به وقت ناهار گرسنه و تحریک‌پذیر می‌شود. این یک جنبه عملی بسیار مهم است.

به گفته این پزشک، انتظار نتایج فوری هم نداشته باشید؛ ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن شما با نقطه‌ای سازگار شود که در آن وزن شما شروع به کاهش ‌کند و شاخص‌های سلامتی بهبود یافته شما بارز شود.

محاسن روزه داری

* شرکت کنندگان همچنین باید در نظر داشته باشند که روزه گرفتن به آنها مجوز رایگان نمی‌دهد تا هر چه می‌خواهند بخورند. بدیهی است که شما همچنان می‌خواهید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. پس اینطور نیست که بتوانید فقط فست فود بخورید، اما به دلیل روزه داری متناوب، سالم بمانید.

اگرچه روزه متناوب یک گزینه رژیم غذایی معقول است، اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که بعضی از افراد نسبت به دیگران به روزه گرفتن بهتر پاسخ می‌دهند، اگرچه دلایل آن هنوز شناخته نشده است.

در این زمینه، همه چیز نویدبخش است اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا بتوان گفت که روزه‌داری متناوب ۱۰۰٪ ایمن و مؤثر است و همه باید از آن پیروی کنند.

این پزشک متخصص که خود ۲۰ سال است که روزه می‌گیرد، معتقد است که انواع خاصی از افراد وجود دارند که او این تمرین را به آنها توصیه نمی‌کند، از جمله کودکان، افراد مسن و افرادی که وزن بدنشان خیلی پایین است. او همچنین خاطر نشان می‌کند که یک استدلال قوی وجود دارد که روزه داری متناوب ممکن است درمان سرطان را بهبود بخشد. معلوم است که سلول‌های سرطانی معمولا فقط از گلوکز به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کنند، چون نمی‌توانند از چربی‌ها استفاده کنند. اگر زمانی که فرد ناشتا است با داروهای شیمی درمانی یا پرتودرمانی به درمان‌شان اقدام کنید، سلول‌های سرطانی آنها راحت‌تر از بین می‌روند. در هر حال، آزمایش‌های متعددی در حال انجام است تا ببینند آیا روزه می‌تواند به درمان سرطان کمک کند یا خیر.