بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات (بخش سوم)

در بخش اول این مقاله به بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات، علائم پروستات خوش‌خیم، دلایل بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات و در بخش دوم به تشخیص بزرگی خوش‌خیم پروستات، معاینه و آزمایشات GP، مراجعه به متخصص اورولوژی و درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات پرداختیم.  بخش سوم این مقاله جنبه های دیگری از این بیماری را مورد بررسی قرار می دهد.

 

ادامه راه های درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات

آموزش مثانه

این  یک برنامه تمرینی است که به شما کمک ‌می‌کند تا بدون نشت، مدت بیشتر و مقدار بیشتری ادرار را در مثانه خود نگه دارید. برای این منظور، به شما برنامه‌ای داده می‌شود مثلا اینکه بین هر دو بار دفع ادرار، حداقل ۲ ساعت فاصله بیاندازید. بهتر است از یک جدول تمرین مثانه استفاده و زمان ِهر دفع و حجم ادرار خود را در آن ثبت کنید. برای اندازه‌گیری، به یک پیمانه پلاستیکی هم نیاز دارید که پزشک‌تان بهمراه یک جدول به شما می‌دهد.

همچنین چندین تمرین از قبیل تنفس، آرامش و حرکات عضلانی به شما آموزش داده می‌شود تا ذهن‌تان را از نیاز به دفع ادرار خارج کند. به مرور، زمان مورد نیازتان برای رفتن به توالت افزایش می‌یابد و در پایان برنامه متوجه می‌شوید که با راحتی ِبیشتری می‌توانید ادرار خود را نگهدارید.

 

داروها در درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات

اگر تغییر شیوه زندگی کمکی به شما نمی‌کند یا برای‌تان مناسب نیست، ممکن است به شما دارو پیشنهاد شود.

 

مسدود کننده‌های آلفا

این مسدود کننده‌‌ها باعث شل شدن عضله در غده پروستات و در پایه مثانه و باعث سهولت ِتخلیه ادرار می‌شوند. مسدود کننده‌های رایج، تامسولوزین و آلفوزوزین هستند.

 

آنتی‌کولینرژیک‌ها

این داروها عضله مثانه را در صورت فعالیت بیش از حد شل می‌کنند.

 

مهار کننده‌های 5-آلفا ردوکتاز

این دارو در صورت بزرگ شدن غده پروستات، آن را کوچک می‌کند. فیناستراید و دوتاستراید دو مهار کننده 5-آلفا ردوکتاز هستند.

 

داروهای ادرارآور

داروهای ادرارآور سرعت تولید ادرار را افزایش می‌دهند و در صورت مصرف در طول روز، میزان ادرار تولیدی شما در طول شب کم می‌شود.

 

دسموپرسین‌ها

دسموپرسین‌ها تولید ادرار را کُند و بنابراین تولید ادرار را در شب کم می‌کنند.

بزرگ شدن خوش خیم سرطان

درمان‌های جایگزین برای شدن خوش‌خیم پروستات

پزشک شما برای درمان علائم ادرار نباید هومیوپاتی، درمان‌های گیاهی یا طب سوزنی را به شما پیشنهاد بدهد؛ چون شواهد قابل اعتماد و کافی در مورد عملکرد خوب یا امنیت آنها موجود نیست.

 

*هومیوپاتی سیستمی از داروهای مکمل است که در آن بیماری‌ها با دوزهای کوچکی از مواد طبیعی درمان می‌شوند که در صورت بالا رفتن دوزشان، علائم بیماری را ایجاد می‌کنند.

 

سوند

اگر همچنان موقع ادرار کردن مشکل دارید (احتباس مزمن ادرار)، ممکن است برای تخلیه مثانه به سوند نیاز داشته باشید. سوند ادراری یک لوله نرم است که ادرار را از مثانه خارج می‌کند. این می‌تواند از طریق آلت تناسلی مرد یا از سوراخ کوچکی که در شکم‌ و در بالای استخوان شرمگاهی ایجاد می‌شود، انجام بگیرد.

سوند می‌تواند از نوع ِمتحرک و یا مدت‌دار باشد که برای دوره طولانی‌تری در مثانه باقی می‌ماند.

 

جراحی و سایر اقدامات در درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات

اکثر مردان با وجود علائم ادراری، نیازی به جراحی ندارند؛ اما اگر سایر درمان‌ها جواب نداد ممکن است جراحی آخرین گزینه باشد.

 

حذف مجاری ادرار از پروستات (TURP)

TURP شامل برداشتن بخشی از غده پروستات با استفاده از دستگاهی به نام رسکتوسکوپ است که آن را از مجرای ادرار عبور می‌دهند. این راهکار برای آقایانی است که در حال تجربه بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات هستند.

 

پروستاتکتومی باز

طی این عمل ِباز، غده پروستات از بدن بیمار بریده و بیرون آورده می‌شود. این برای مردانی که پروستات بزرگتر از اندازه مشخص دارند مناسب است.

 

ایمپلنت‌های حذف مجرای ادرار از پروستات (PUL)

جراح با وارد کردن تعدادی ایمپلنت، مجرای ادرار را از پروستات بزرگ شده دور می‌کند تا راهش مسدود نشود. این راهکار به تسکین علائمی مثل درد یا دشواری موقع تخلیه ادرار کمک می‌کند.

بزرگ شدن خوش خیم سرطان

سیستوپلاستی

سیستوپلاستی روشی است که با دوختن یک تکه از بافت روده به دیواره مثانه، اندازه مثانه را افزایش می‌دهد. این راهکار به مردانی کمک می‌کند که عضله مثانه‌شان پیش از پر شدن، منقبض می‌شود.

 

آمبولیزاسیون شریان پروستات

یک کاتتر به شریانی در کشاله ران یا مچ دست بیمار وارد و با استفاده از هدایت اشعه ایکس، به رگ‌های خونی تأمین کننده غده پروستات منتقل می‌شود.

ذرات ریز پلاستیکی به این عروق تزریق می‌شود تا خون‌رسانی غده پروستات را کاهش دهد و باعث کوچک شدن پروستات ‌شود. آمبولیزاسیون ِشریان پروستات که می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی و به روش سرپایی انجام شود، در مقایسه با عمل جراحی عوارض کمتری دارد.

 

سم بوتولینوم

این روش شامل تزریق سم بوتولینوم به دیواره‌های مثانه است. این راهکار به مردانی کمک می‌کند که عضله مثانه آنها قبل از پر شدن مثانه منقبض می‌ شود.

 

تحریک ریشه عصب خاجی کاشته شده

یک دستگاه الکتریکی کوچک در زیر پوست بیمار کاشته می‌شود و چندین سیگنال الکتریکی را برای کنترل بهتر به مثانه و سیستم ادرار می‌فرستد. این روش هم برای مردانی مناسب است که عضله مثانه آنها قبل از پر شدن مثانه منقبض می‌شود.

 

انحراف ادرار

انحراف ادرار شامل اتصال لوله‌هایی است که کلیه‌ها را به مثانه و مستقیماً به خارج از بدن متصل می‌کنند؛ بنابراین ادرار بدون اینکه به مثانه وارد شود، از بدن دفع می‌شود.

این روش مناسب ِمردانی است که علائم آنها با ارادهء خود بیمار و یا دارو قابل کنترل نیست و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند سیستوپلاستی یا تحریک ریشه عصب خاجی را انجام دهند.

 

آب‌فرسایی (ابلیشن)

آب‌فرسایی یک روش درمانی جدید برای افرادی است که به بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات مبتلا هستند. روش آب‌فرسایی ۲ نوع است. در مرحله اول، آب با استفاده از یک کاوشگر که در مجرای ادرار وارد شده به پروستات تزریق می‌شود. سپس از فشار آب برای از بین بردن مقداری از بافت پروستات و کوچکتر کردن آن استفاده می‌شود.

نوع دوم بسیار شبیه به روش قبلی است به جز اینکه برای از بین بردن بافت پروستات، به جای آب از بخار استفاده می‌شود.

احتمالاً عوارض جانبی آب‌فرسایی کمتر از حذف مجاری ادرار از پروستات (TURP) است. با این حال، در حال حاضر همه جراحان NHS برای انجام این روش آموزش ندیده‌اند و بنابراین دسترسی به این روش‌ها ممکن است محدود باشد؛ به همین خاطر، لیست انتظار برای این روش درمانی طولانی‌تر از سایر گزینه‌های جراحی است.

منبع

https://www.nhs.uk/conditions/prostate-enlargement/treatment/