ایستاده یا نشسته ادرار کردن؟ کدامیک درست است؟

یکی از متخصصین برجسته خیلی از مشکلات پروستات مردان امروزی را ناشی از این می‌داند که آنها ایستاده ادرار می‌کنند، نه به صورت نشسته! دانش یورودینامیک، حداکثر سرعت جریان ادرار، زمان خالی شدن ادرار، و حجم باقیمانده بعد از تخلیه ادرار را برای تعیین خطر علائم دستگاه ادراری تحتانی (LUTS) مورد مطالعه قرار داده است.

آقایان باید نشسته ادرار کنند!

در یک بررسی بیش از ۱۱ مطالعه که بین سال‌های ۲۰۱۲-۱۹۹۹ انجام شد، ۸۰۰ نفر از سراسر جهان برای تعیین فواید نشستن در در حین ادرار مورد ارزیابی قرار گرفتند، شامل هم مردان سالم و هم مردان مبتلا به علائم دستگاه ادراری تحتانی، مثل هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات؛ حجم باقیمانده ادرار آنها (که در مثانه راکد مانده) بعد از تخلیه کامل (ادرار) در حالت نشسته در مقایسه با ایستادن به طور قابل توجهی کمتر بود!

همچنین حداکثر سرعت جریان ادرارشان (سلامت و حجم جریان ادرار) افزایش و زمان مجموع دفع ادرارشان (مدت زمانی که برای تخلیه کامل مثانه طول کشید) کاهش یافته بود. نتایج برای مردان سالم در وضعیت نشستن و ایستادن مشابه بود، که نشان می‌دهد مردان باید روش نشستن را اتخاذ کنند، تا مشکلات سلامت دستگاه ادراری و پروستات‌شان که در بعد از ۵۰ سالگی خیلی رایج است، کمتر شود.

در حالی که زنان عموماً از توالت فرنگی استفاده می‌کنند، مطالعات روی آنها نشان داده که این شیوه (بجای استفاده از توالت ایرانی) ممکن است آنها را مستعد ابتلا به اختلالات اورولوژی، زنان و کولورکتال کند.

ایستاده ادرار کردن مردان | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی

میل به ادرار کردن را سرکوب نکنید!

اغلب بصورت ناخودآگاه، ما معمولاً امیال طبیعی خود برای ادرار یا مدفوع کردن سرکوب می‌کنیم و اصلا به عاقبت این کار اهمیتی نمی‌دهیم. به گفته یک متخصص معروف، سرکوب تمایلات طبیعی بیولوژیکی و عاطفی یکی از اصلی‌ترین اعمال منفی افراد است. ۱۴ میل طبیعی در انسان وجود دارد که نباید سرکوب شوند، اما معمولاً هر روز آنها را انجام می‌دهیم.

به عنوان مثال، همه ما یاد گرفته‌ایم که وقتی در ماشین گیر کرده‌ایم یا موقعیت‌هایی که توالت در دسترس نیست، چگونه ادرار خود را نگه داریم. اگر به زندگی در حیات وحش یا در قلمرو حیوانات فکر ‌کنیم، می‌بینیم که هرگز چنین سرکوب‌هایی روی تمایلات طبیعی آنها به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

سرکوب ادرار، گاز معده و مدفوع همگی باعث توقف آپاناواتا در حال حرکت به سمت پایین و در نهایت به سمت بالا می‌شود و در نتیجه مشکلات زیادی برای سلامت دستگاه گوارش، ادرار و تولید مثل ایجاد می‌کند.

منبع: Life Spa