بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات، علائم پروستات خوش‌خیم، دلایل بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات و تشخیص بزرگی خوش‌خیم پروستات پرداختیم.  بخش دوم جنبه های دیگری از این بیماری را مورد بررسی قرار می دهد.

 

تشخیص بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات

برای تشخیص بزرگی خوش‌خیم پروستات، باید چند آزمایش انجام شود. بعضی از آزمایشات توسط پزشک عمومی انجام می‌شود و در صورت لزوم، بقیه آزمایشات را پزشک متخصص (متخصص اورولوژی) انجام می‌دهد.

 

معاینه و آزمایشات GP یا پزشک عمومی برای تشخیص بزرگ شدن پروستات

پزشک عمومی در مورد علائم و نگرانی‌های شما و تأثیر آنها بر کیفیت زندگی‌تان سوال می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود یک نمودار تهیه و در آن میزان مایعات مصرفی، مقدار و تعداد دفعات تخلیه ادرار و نشتی خود را ثبت کنید. پزشک عمومی همچنین ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد و به روش معاینه مقعدی، غده پروستات شما را از طریق دیواره راست روده بررسی کند. احتمال دارد او برای بررسی عملکرد صحیح کلیه ها، آزمایش خون تجویز و به شما توصیه کند که برای رد سرطان پروستات، آزمایش خون اختصاصی پروستات (PSA)هم انجام بدهید.

گاهی هم ممکن است آزمایش ادرار به شما پیشنهاد شود که به عنوان مثال میزان قند (گلوکز) و یا مشاهده خون در ادرارتان بررسی شود تا معلوم شود آیا دیابت و یا عفونت دارید یا نه.

 

مراجعه به متخصص ارولوژی برای تشخیص بزرگ شدن پروستات

پزشک عمومی در صورت مشاهده موارد زیر و بروز احتمال بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات، می‌تواند شما را به یک متخصص ارولوژی یا متخصص مناسب دیگر ارجاع بدهد:

-درمان‌های قبلی به مشکلات ادراری شما کمک نکرده باشند.

-عفونت ادراری‌تان بطور کامل از بین نمی‌رود و یا بطور منظم برمی‌گردد.

-قادر به تخلیه کامل مثانه خود نیستید.

– مشکلات کلیوی دارید.

– مبتلا به بی‌اختیاری استرسی هستید و در مواقعی که مثانه شما تحت فشار قرار می‌گیرد، ادرارتان نشت می‌کند؛ به عنوان مثال، وقتی که سرفه می‌کنید یا می‌خندید.

اگر پزشک عمومی نگران است که علائم شما می‌تواند ناشی از سرطان باشد باید به پزشک متخصص هم مراجعه کنید.

برای کمک به فهمیدن اینکه چه چیزی ممکن است علائم شما را ایجاد کرده باشد و همچنین در مورد تصمیم برای چگونگی مدیریت آنها، باید آزمایشات اضافی برای تعیین مولفه‌های زیر انجام شود:

– سرعت ادرار

– مقدار ادرار باقی‌مانده در مثانه بعد از تخلیه

بسته به علائم شما یا درمانی که پزشک‌تان در نظر دارد، ممکن است آزمایشات بیشتری هم به شما پیشنهاد شود.

بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات

درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات

درمان بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات به این بستگی دارد که علائم تا چه حد بر روند زندگی شما تأثیر گذاشته است.

درمان‌های اصلی عبارتند از:

-تغییر در سبک زندگی

– مصرف دارویی

– استفاده از سوند

– عمل جراحی و سایر اقدامات

 

  • تغییر سبک زندگی

با انجام برخی تغییرات ساده در سبک زندگی خود ممکن است بتوانید علائم این بیماری را تسکین دهید.

مثلا نوشیدنی‌های گازدار،الکل‌دار، کافئین‌دار و دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی کمتر بنوشید، چون می‌توانند مثانه را تحریک و علائم ادرار را بدتر کنند.

  • کم کردن نوشیدنی‌ها از غروب به بعد

سعی کنید میزان مصرف مایعات خود را از عصر به بعد کاهش دهید و از نوشیدن هر چیزی به مدت 2 ساعت قبل از خواب خودداری کنید. این ممکن است از بیدار شدن شما در شب جلوگیری کنید. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که طی روز مایعات کافی می‌نوشید.

  • به موقع مثانه خود را خالی کنید

به یاد داشته باشید که قبل از سفرهای طولانی یا وقتی می‌دانید ممکن است دسترسی به توالت راحت نباشد، به توالت بروید.

 

بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات

  • تخلیه دوباره مثانه

منظور از تخلیه دوباره مثانه اینست که بعد از اتمام عمل تخلیه ادرار، چند لحظه‌ای بیشتر منتظر بمانید. این می‌تواند به شما کمک کند مثانه خود را به درستی تخلیه کنید؛ اما مراقب باشید که اصلا به خود فشار نیاورید و زور نزنید.

  • داروهای خود را بررسی کنید

با پزشک خود مشورت کنید که آیا داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی یا ضد احتقان ممکن است باعث تشدید علائم ادراری شما شود یا نه.

  • خوردن فیبر بیشتر

خوردن فیبر بیشتر (که در میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس دار وجود دارد) می‌تواند به شما در جلوگیری از یبوست کمک کند؛ چون یبوست می‌تواند به مثانه شما فشار وارد کرده و علائم بزرگی خوش‌خیم پروستات را بدتر کند.

  • استفاده از پد یا لباس ِکشی

در داخل لباس زیرتان پد و شلوارک جذب بپوشید و یا حتی کلا آن را جایگزین لباس زیرتان کنید؛ چون اینها هر نوع نشتی را جذب می‌کنند.

غلاف ِادرار هم می‌تواند به پیشگیری از نشت ادرار کمک کند. این وسیله که شبیه کاندوم است، انتهای لوله‌ای‌شکل دارد و به کیسه‌ای متصل می شود که می‌توانید آن را از زیر لباس به پای خود ببندید و استتارش کنید.

منبع

https://www.nhs.uk/conditions/prostate-enlargement/treatment/