اگر مثانه بیش فعال دارید باید از خوردن این غذاها اجتناب کنید!

غذاهای اسیدی، شیرین کننده‌های مصنوعی و سایر غذاهای رایج ممکن است مثانه بیش فعال شما را بیش فعال‌تر کنند. مثانه بیش فعال یا بیماری بی‌اختیاری فوری، مشکلی است که منجر به میل ناگهانی به ادرار کردن و از دست دادن کنترل مثانه می‌شود.

تعدادی از عوامل بر این وضعیت تأثیر می‌گذارد: یک عامل حجم مایعات مصرفی است، یعنی هر چه مایعات بیشتری بنوشید، بیشتر باید ادرار کنید. سیگار کشیدن هم یک عامل است، چون عضله مثانه را تحریک می‌کند و به محض اسپاسم ناشی از سرفه، می‌تواند باعث نشت ادرار شود.

بعضی غذاها می‌توانند مثانه یا مجاری ادراری را تحریک کرده و علائم را تشدید کنند. اثرات غذاهای مختلف بر مثانه بیش فعال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از روش آزمون و خطا برای تعیین اینکه کدام غذاها بر شما تأثیر می‌گذارند استفاده کنید.

 

محصولات گوجه فرنگی

طبق گفته محققین، گوجه فرنگی یک غذای اسیدی است که به طور بالقوه می‌تواند با تحریک مثانه علائم مثانه بیش فعال یا OAB را بدتر کند. افرادی که حساسیت خاصی دارند هم باید غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی را حذف کنند، از جمله:

پاستا، سس پیتزا، سس گوجه

مثانه بیش فعال | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

قهوه و چای

عامل محرک مثانه در قهوه و چای، کافئین است که می‌تواند با افزایش فعالیت مثانه باعث تشدید علائم شود، از جمله فوریت و تکرر ادرار بیشتر و همچنین افزایش بی اختیاری. کاهش یا حذف مصرف کافئین یا روی آوردن به انواع نوشیدنی‌های بدون کافئین می‌تواند علائم را کاهش دهد.

اگر حساسیت خاصی به کافئین دارید، به خاطر داشته باشید که حتی قهوه و چای بدون کافئین هم حاوی مقداری کافئین است.

 

شکلات

شکلات هم مثل قهوه و چای حاوی مقداری کافئین است: تقریباً ۴/۱ حجم موجود در یک فنجان قهوه کافئین است. شکلات سفید را امتحان کنید که معمولاً کافئین ندارد یا شکلات تلخ که حاوی کاکائو بیشتری است و می‌تواند مصرف خیلی کمی از آن میل شما را برطرف کند.

 

پرتقال، لیموترش و لیمو

این مرکبات هم مثل گوجه فرنگی، حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک هستند که می‌تواند کنترل مثانه را بدتر کند. مرکباتی که باید در مصرف‌شان محتاط باشید عبارتند از:

پرتقال، لیموترش سبز، لیمو و گریپ فروت

شما همچنان باید میوه را در بخشی از رژیم غذایی سالم خود بگنجانید ولی حتما بیشتر بجای میوه‌های اسیدی مثلا از سیب یا موز استفاده کنید. از آنجایی که واکنش همه افراد به غذاها متفاوت است، آزمایش کنید تا ببینید کدام میوه‌ها برای شما دردسر بیشتری ایجاد می‌کنند.

مثانه بیش فعال | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

نوشیدنی‌های الکلی

همراه با شکلات و قهوه، مصرف الکل را هم به لیست مواد مضر برای مثانه بیش فعال اضافه کنید. موادی مثل:

آبجو، شراب و انواع مشروب

الکل می‌تواند مثانه را تحریک و سیگنال‌های مغزی را که شما را از پر شدن مثانه آگاه می‌کند مختل کند.

 

نوشیدنی‌های گازدار

گاز موجود در نوشابه‌ها می‌تواند علائم مثانه بیش فعال (OAB) را تشدید کند. پس مراقب مصرف نوشیدنی‌های زیر باشید:

نوشابه‌های بدون الکل، آب گازدار و نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشیدنی‌هایی که هم کربناته‌اند و هم کافئین دارند و همچنین شامپاین که دارای کربناتاسیون و الکل محرک مثانه است، می‌توانند دردسرساز شوند.

 

غذاهای ادویه‌دار

بنیاد مراقبت‌های اورولوژی توصیه می‌کند که همان غذاهایی که اشک‌تان را در می‌آورد و لب‌هایتان را می‌سوزاند، می تواند مثانه شما را هم تحریک کند. پس مراقب فلفل‌ها و سس‌های تند باشید. باز هم تاکید می‌کنیم که هر فرد واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. قبل از اینکه غذاهای تند را به طور کامل حذف کنید، آزمایش کنید تا ببینید کدام یک روی شما تأثیر می‌گذارد و کدام یک بی‌اثر است.

مثانه بیش فعال | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

شیرین کننده‌ها

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هم شیرین کننده‌های مصنوعی و هم طبیعی می‌توانند علائم مثانه بیش فعال (OAB) را افزایش دهند. مثل سایر غذاها، ممکن است مجبور نباشید قند را به طور کامل حذف کنید، اما عاقلانه آنست که آزمایش کنید و ببینید با محدود کردن این مواد در رژیم غذایی، علائم‌تان کم می‌شود یا خیر.

 

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی مواد مصنوعی مثل طعم دهنده‌ها و مواد نگهدارنده‌اند که می‌توانند مثانه شما را تحریک کرده و علائم مثانه بیش فعال (OAB) را بدتر کنند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید شامل غذاهای طبیعی و تازه مثل سبزیجات و غلات کامل باشد، به ویژه برای افرادی که OAB دارند.

 

پیاز

درست مثل غذاهای تند و اسیدی، پیاز هم می‌تواند باعث مشکلات مثانه و افزایش میل به ادرار شود، مخصوصا پیاز خام؛ بنابراین سعی کنید قبل از خوردن آن را بپزید تا اثرات نامطلوبش که ممکن است بر مثانه شما اثر کند کم شود.

 

زغال‌اخته

خیلی از مردم ادعا می‌کنند که آب زغال اخته علائم عفونت‌های دستگاه ادراری را تسکین می‌دهد. اما این میوه هم اسیدی است و مثل گوجه فرنگی و مرکبات، می‌تواند با تحریک مثانه باعث بی اختیاری ادراری شود. ممکن است وسوسه شوید که آب زغال اخته را برای تسکین امتحان کنید، اما ممکن است علائم شما را بدتر کند.

همیشه آب بهترین گزینه برای نیاز شماست!

درمان خانگی مثانه بیش فعال | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

مصرف متعادل آب

ممکن است عقل به شما بگوید که برای جلوگیری از میل مداوم به ادرار کردن، تا حد امکان مایعات کمتری بنوشید. اما اینطور نیست. وقتی صحبت از مصرف آب و مثانه بیش فعال (OAB) می‌شود، چیزی که باید به خاطر بسپارید «تعادل» است. آب بیش از حد مطمئناً برای شما دردسر ایجاد می‌کند، اما مایعات کم هم ادرار شما را غلیظ‌تر و اسیدی‌تر می‌کند و همین باعث افزایش نیاز به استفاده از توالت می‌شود. علاوه بر این محدود کردن مصرف مایعات می تواند شما را به یبوست هم مبتلا کند.

پزشک شما می‌تواند مقدار مصرف متعادل را به شما بگوید، اما اکثر متخصصان نوشیدن معادل شش لیوان در روز و محدود کردن مصرف آن را در عصرها پیشنهاد می‌کنند.

 

یک دفتر یادداشت غذایی داشته باشید

از آنجایی که اثرات غذا بر بدن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نمی‌شود به طور قطع گفت که باید یا نباید از هر یک از این غذاها اجتناب کرد. یک دفترچه یادداشت غذایی می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید کدام غذاها باعث بدتر شدن علائم شما می‌شوند.

در دفترچه یادداشت کنید که چه غذاهایی خوردید، چه زمانی آنها را خوردید و علائمی را که بعد از آن تجربه کردید چه بود. این به شما امکان می‌دهد به الگوی مناسب غذایی یا ارتباط بین غذاهایی که می‌خورید و علائم مثانه بیش فعال (OAB) خود پی ببرید.

به یاد داشته باشید، اگر مشکلات مثانه دارید، با پزشک اورولوژیست حتما مشورت کنید. هر چه زودتر مشکلی را تشخیص دهید، زودتر می‌توانید آن را درمان و مدیریت کنید. سالم و تندرست باشید!

 

منبع: Healthline