دیابت و مثانه / گفتگو با دکتر مهری مهراد

با توجه به اهمیت ارتباط دیابت و مثانه درباره عوارض بیماری دیابت روی مثانه با دکتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویورولوژی ایران، جراح و متخصص اورولوژی گفت‌‌و‌گو کرده است.

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و در نهایت قند خون افزایش می‌یابد. وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.
وی در این باره می‌گوید: دیابت، بیماری‌ای است که در صورت ابتلا به آن می‌تواند روی ارگان‌های مختلف بدن از جمله کلیه،مثانه، قلب و عروق و عصب و عروق محیطی بدن تاثیرگذار باشد و می‌تواند حتی حیات فرد را به خطر بیندازد.

دکتر مهراد ادامه داد: بیماری دیابت روی مثانه تاثیرمی‌گذارد بدین صورت که این بیماری روی عصب محیطی اندام‌های تحتانی تاثیر گذاشته و فرد در این اندام‌ها از جمله مثانه دچار بی‌حسی می‌شود.
این جراح و متخصص اورولوژی اظهار داشت: فرد مبتلا به دیابت حس ادرار طبیعی ندارد و عصب‌های مثانه وی نیز کارکرد نرمال ندارد. به طوری که افراد مبتلا به دیابت به دلیل بی حسی، پربودن مثانه خویش را احساس نمی‌کنند و فرد در صورتی که ادرار می‌کند، قسمتی از ادرار تخلیه نشده و در مثانه باقی می‌ماند که برای بدن عوارض دارد.
وی اظهار کرد: باقی ماندن ادرار در مثانه افراد دیابتی باعث ایجاد برخی بیماری‌ها و مشکلات از جمله عفونت و بی‌اختیاری ادرار می‌شود زیرا این افراد دچار نوروپاتی مثانه بوده و توانایی تخلیه کامل آن را ندارند.
دکتر مهراد بیان کرد: بیماری دیابت بدین صورت است که اثرگذاری‌اش بر اندام‌های دیگر بدن خاموش است و فرد احساس درد نمی‌کند مانند بی اختیاری ادرار و احتمال این وجود دارد که حتی فرد مشکل دیابت خود را متوجه نشود.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران اظهار کرد: افراد مبتلا به دیابت باید جهت چکاپ اورولوژی به متخصص مراجعه کنند تا در صورت ایجاد مشکل برای کلیه و مثانه در همان مراحل اولیه اقدامات درمانی لازم توسط پزشک متخصص انجام شود.
وی ابراز داشت: در صورتی که مشکلات مثانه فرد دیابتی در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد سریع تر بهبود خواهد یافت و دچار عوارض بیشتر نخواهد شد.
این متخصص افزود: با عدم درمان مشکلات مثانه با گذشت پنج سال، میزان باقیمانده ادرار در این افراد ۱۰۰ سی سی خواهد شد که مشکلاتی غیرقابل برگشت را برای فرد در پی خواهد داشت که برخی از آنها عبارتند از فلج کامل مثانه، عفونت‌های شدید ادراری و آسیب به کلیه‌ها.

دکتر مهراد خاطرنشان کرد: برای افراد دیابتی مبتلا به مشکلات مثانه روش‌های درمانی مختلفی بنابر تشخیص پزشک انجام خواهد شد که عبارتند از فیزیوتراپی لگن، دارو درمانی و در صورت بروز عفونت به دلیل باقی ماندن ادرار در مثانه، تجویز آنتی بیوتیک.
وی بیان کرد: درصورتی که فرد مبتلا به دیابت جهت درمان مشکلات مثانه‌اش اقدام نکند، احتمال دارد به بیماری فلج مثانه مبتلا شده و نتواند ادرار خود را کنترل کند و مجبور شود تا آخرعمر از “سوند” استفاده کند لذا توصیه می‌شود افراد دیابتی، سلامت مثانه خویش را توسط پزشک متخصص چک کنند تا در همان مراحل اولیه تمهیدات لازم جهت درمان اتخاذ شود.
رئیس انجمن نورویورولوژی ایران ادامه داد: هر چقدر مدت ابتلا به دیابت در افراد طولانی تر باشد، آسیب بیشتری به مثانه وارد می‌شود لذا افرادی که قند خونشان بالا است بخصوص آنهایی که انسولین مصرف می‌کنند باید به پزشک متخصص اورولوژی
مراجعه کنند.

دیابت و مثانه | دکتر مهری مهراد

دکتر مهراد اظهار کرد: یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که باید افراد برای پیشگیری از بیماری، توجه کنند، مسئله ژنتیک است زیرا امکان اینکه فردی که خانواده‌اش به بیماری دیابت است، آن نیز به این بیماری مبتلا شود بیشتر از افراد دیگر است لذا با توجه به این نکته که دیابت، بیماری خاموش است می‌تواند به ارگان‌های مختلف بدن از جمله مثانه و کلیه و… آسیب برساند بدین خاطر توصیه می‌شود این افراد جهت چکاپ به متخصص مراجعه کنند.
وی در پایان گفت: افرادی که بیش از دو سال قند خونشان را چک کرده و میزان آن از حد نرمال بیشتر باشد باید به پزشک متخصص اورولوژی جهت چکاپ مراجعه کرده تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد.

منبع: روزنامه آفتاب یزد