عدم کنترل ادرار یا بی‌اختیاری (بخش آخر)

در بخش اول این مقاله به تعریف بی اختیاری ادرار و همچنین عدم کنترل ادرار در آقایان و خانم‌ها، در بخش دوم به علل بی‌اختیاری ادرار، و در بخش سوم  و چهارم  به برخی راه های درمان این مشکل پرداختیم. در بخش پایانی راه های دیگر درمان را بررسی می کنیم.

 

محصولات جاذب رطوبت در درمان بی‌اختیاری ادرار

محصولات جاذب رطوبت مثل پد و پوشک بزرگسالان برای افراد مبتلا به عدم کنترل ادرار در طرح‌های خیلی متنوع و همیشه در دسترس‌اند. بعضی از پدها یا آستر شورت‌ها دارای نوارهای چسبی هستند که به لباس زیر متصل می‌شوند. همچنین لباس‌های زیر خاص، شورت و لباس زیر ویژه بزرگسالان و لباس زیرهای محافظ هم وجود دارد. برای آقایان هم محافظ و کیسه جمع‌آوری قطره‌ای وجود دارد.

این محصولات همگی ادرار نشتی را جذب و به همین ترتیب در برابر ادرار، به محافظت از پوست کمک می‌کنند و مانع از خیس شدن لباس بیمار می‌شوند. این پدها می‌توانند یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشند.

محصولات جاذب (خاص مشکل ِعدم کنترل ادرار) برای جذب و نگهداری ادرار طراحی شده‌اند؛ درحالیکه پدهای بهداشتی زنانه برای جذب خون و نه ادرار مناسب هستند. مزیت استفاده از محصولات بی‌اختیاری، نزدیک بودن سطح آنها به دهانه مجرای ادرار است که بالاتر از دهانه واژن قرار دارد. این پدها بسیار جاذب هستند و باعث تحریکات و ضایعات پوستی کمتری می‌شوند. پدهای چند بار مصرف از پارچه با هسته ریون یا پلی‌استر ساخته شده‌اند.

بی اختیاری ادرار

موقع انتخاب محصول، سهولت استفاده را در نظر بگیرید و این موضوع را بررسی کنید که آیا برای تعویض دستگاه نیاز به در‌آوردن لباس بیرونی‌تان هست یا نه. همچنین به قابلیت جذب، آستر و مواد سازنده آن دقت کنید، مثلا اینکه آیا ممکن است لایه‌های بیرونی ِساخته شده از پلاستیک باعث تحریک پوست شود یا نه. هزینه‌ها هم باعث نگرانی خیلی از افراد است.

 

جایگزین توالت در درمان بی‌اختیاری ادرار

اگر نتوانید به توالت معمولی بروید، دستگاه‌های قابل حمل می‌توانند خیلی به حال‌تان سودمند باشند. این دستگاه‌ها شامل صندلی‌های کمدی یا کالاهای خاص کنار تخت هستند، از جمله ظرف‌های کم عمق برای ادرار و مدفوع که خاص افراد بستری در رختخواب است.

ظرف مخصوص کنار تخت نزدیک به تخت قرار می‌گیرد و استفاده از آن در هنگام شب یا هر جای خانه (بدون نیاز به توالت) آسان است. موقع انتخاب این کالا باید قد و وزن آن، قابلیت تخلیه آسان، نوع صندلی و قیمتش را در نظر بگیرید. انتخاب سطوح نرم‌تر ممکن است برای بیمار راحتی بیشتری بهمراه بیاورد.

همچنین صندلی‌های ارتفاع‌دهنده  یا بالابر توالت هم وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید به تنهایی از توالت معمولی استفاده کنید.

ظروف ادرار خاص بستر معمولاً خیلی موثر و راحت نیستند. اگر در دوره نقاهت بعد از جراحی هستید و نمی‌توانید از رختخواب بلند شوید، ظرف‌های مخصوص افراد دچار شکستگی می‌توانند به شما کمک کنند.

ظروف پلاستیک کوزه‌مانند مخصوص ادرار هم اگر نمی‌توانید به راحتی حرکت کنید، خیلی مفید هستند؛ چون براحتی و بدون نیاز به کمک قابل استفاده هستند. این ظروف در مواقعی که دستشویی در دسترس‌تان نیست، مثلا هنگام مسافرت، هم خیلی سودمند است. همینطور برای افراد گرفتار ِتخت یا ویلچر هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. استفاده از بیشتر این ظروف ادرار، مثل جدیدترین انواع ظرف ادرار ضد نشتی، برای مردان آسان‌تر است. استفاده از چنین دستگاه‌هایی برای خانم‌ها چندان راحت نیست.

بی اختیاری ادرار

محصولات مراقبت از پوست در درمان بی‌اختیاری ادرار

اگر از دستگاه‌ها یا محصولات مربوط به عدم کنترل ادرار استفاده می‌کنید، ممکن است به مراقبت از پوست‌تان هم نیاز پیدا کنید. با گذشت زمان، نشت ادرار می‌تواند باعث خرابی پوست، ایجاد ضایعات و قرمزی آن شود. ادرار روی پوست شما می‌تواند منجر به رشد باکتری و عفونت شود.

استفاده صحیح از صابون‌ها، محصولات پوستی، ضد میکروب‌های موضعی، پاک کننده‌ها و محصولات محافظ پوست،  می‌تواند خیلی مثمر‌ثمر باشد. شستشوی مکرر با آب و صابون می‌تواند پوست شما را خشک کند. شستشودهنده‌ها یا پاک کننده‌های ساخته شده برای از بین بردن ادرار، ممکن است برای شستن پوست اطراف مجرای ادرار مناسب‌تر باشند.

بکار بردن دستمال مرطوب یکبار مصرف به جای استفاده از دستمال توالت، ممکن است به سلامت پوست کمک کند. کرم‌های مرطوب کننده، لوسیون‌ها و کرم‌های محافظتی هم از پوست در مقابل تماس با رطوبت محافظت می‌کنند و اصطکاک حاصل از محصولات جاذب ادرار را کاهش می‌دهند.

 

منبع

https://www.urologyhealth.org/urology-a-z/u/urinary-incontinence