بیماران کلیوی در ماه مبارک رمضان بیشتر احتیاط کنند

بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) که یک بیماری طولانی مدت است و باعث از دست رفتن تدریجی عملکرد کلیه می‌شود، در صورت انتخاب روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، باید با پزشک خود برای ارزیابی شدت بیماری‌شان مشورت کنند.

توصیه‌های یک پزشک متخصص

یک دکتر نفرولوژیست، به این نوع بیماران چنین توصیه می‌کند: “بیماران بیماری مزمن کلیه در طول ماه رمضان، در معرض آسیب‌هایی بیشتر از بدتر شدن عملکرد کلیه قرار می‌گیرند چون روزه داری طولانی باعث کاهش پرفیوژن کلیه در پایان روز می‌شود.”

این متخصص اضافه می‌کند که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه می‌توانند در ماه رمضان روزه بگیرند اما با خطر فراوان، چون که کلیه‌های آنها نمی‌توانند میزان طبیعی مایعات بدن را حفظ کنند و در نتیجه آنها را مستعد ابتلا به اختلال عملکرد کلیوی بیشتر و آسیب کلیوی می‌کند.

وی با بیان اینکه نگرانی اصلی بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه در مورد روزه داری، احتمال کم آبی بدن و پیامدهای زیان‌بار آن بر عملکرد کلیه است، از بیماران پیوند کلیه خواست به دلیل لزوم رعایت دوز و زمان دارویی تجویز شده، از روزه داری خودداری کنند.

این متخصص نفرولوژی همچنین می‌گوید: بسیاری از بیماران پیوند کلیه از دیابت رنج می‌برند و اگر بخواهند روزه بگیرند ممکن است با نوسانات قند خون و تاثیرات منفی آن روبرو شوند.

رمضان و بیماران کلیوی | دکتر مهری مهراد

به منظور محافظت کافی در برابر عوارض احتمالی روزه داری، وی بر حفظ خویشتن داری در مصرف غذاهای ناسالم اما لذیذ و مصرف داروهای لازم بعد از خوردن سحری و افطار، بنا به توصیه پزشک معالج، تاکید کرد.

وی تاکید می‌کند: بیماران باید در وقت سحری و افطار از تغذیه مناسب و غذاهای رژیمی برخوردار باشند. رژیم غذایی توصیه شدهء این افراد، شامل مقادیر پروتئین، کالری و مواد مغذی است که بسته به میزان عملکرد کلیه آنها تغییر می‌کند.

این پزشک متخصص همچنین به بیماران توصیه می‌کند که از شرکت در مهمانی‌های افطار یا سایر محافل خارج از منزل خودداری کنند، چون در این مهمانی‌ها غذاهای غنی و غیربهداشتی ارائه می‌شود که باعث فشار خون، دیابت، سکته و بسیاری از اختلالات دیگر می‌شود.

وی تاکید می‌کند که روزانه ۴۰-۳۰ دقیقه بعد از افطار، ورزش یا تمرین‌های درمانی کنند. وی می‌گوید: هر بیمار باید برای حفظ سلامت خود به پیاده روی برود چون علاوه بر حفظ سلامتی، می‌تواند به ادامه روزه داری در ماه مبارک منجر شود.

این متخصص نفرولوژی همچنین به بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه سفارش می‌کند که از مصرف بی مورد نمک خوراکی خودداری کنند چون باعث افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود.