درمان عفونت ادراری در دوران بارداری

تقریباً در نیمه راه چهارمین بارداری‌ام بودم که متخصص زنان به من گفت عفونت مجاری ادراری (UTI) دارم و باید با آنتی بیوتیک درمان شوم. از مثبت بودن تست عفونت‌ام تعجب کردم، چون هیچ علامتی نداشتم و دکتر هم بر اساس آزمایش معمول ادرارم آن را فهمیده بود.

بعد از چهار نوبت بارداری، من فکر می‌کردم که پزشک‌ها فقط برای سرگرمی، ما را وادار می‌کنند که در فنجان ادرار کنیم. اما حالا معتقدم که هدفی در این کار وجود دارد. چه کسی می‌توانست حدس بزند؟

 

عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری از جایی خارج از بدن زن به داخل مجرای ادرارش (و بخصوص دستگاه ادراری او) نفوذ کرده و باعث عفونت شود.

ابتلای زنان به این عفونت بیشتر از مردان است، چون آناتومی بدن‌شان طوری است که باکتری‌ها از ناحیه واژن یا رکتوم به راحتی وارد دستگاه ادراری می‌شوند؛ تنها به این دلیل که همه این نواحی به هم نزدیک‌اند.

🔗 در مورد عفونت مجاری ادراری اطلاعات کاملی در اینجا درج شده است

 

چرا عفونت ادراری در دوران بارداری شایع است؟

این عفونت در دوران بارداری شایع است، چون جنین در حال رشد می‌تواند با وارد کردن فشار به مثانه و مجاری ادراری، باکتری‌ها را به دام بیاندازد و یا باعث نشت ادرار شود.

تغییرات فیزیکی این دوره هم باید در نظر گرفته شود. در اوایل هفته ششم بارداری، تقریباً همه زنان باردار، دچار اتساع حالب می‌شوند به این معنا که مجرای ادرارشان منبسط می‌شود و تا زمان زایمان همچنان، به بزرگ شدن ادامه می‌دهد.

عفونت مجاری داراری و بارداری | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

مجرای ادرار بزرگتر، همراه با افزایش حجم مثانه و کاهش انعطاف مثانه، همگی باعث می‌شوند که ادرار در مجرای ادرار ساکن‌تر شود و همین مساله به باکتری‌ها اجازه رشد می‌دهد.

بدتر از آن، اینکه ادرار زن باردار که دارای انواع خاصی از هورمون‌ها و قند است، غلیظ‌تر می‌شود. این شرایط می‌توانند رشد باکتری‌ها را بیشتر و توانایی بدن را برای مبارزه با باکتری‌های “بد”، کم کنند.

 

علائم عفونت ادراری

علائم و نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

  • سوزش یا ادرار دردناک
  • ادرار کدر یا خونی
  • درد لگن یا کمر درد
  • تکرر ادرار
  • احساس نیاز مکرر به دفع ادرار
  • تب
  • حالت تهوع یا استفراغ

بین ۱۰-۲٪ از زنان باردار، عفونت ادراری را تجربه می‌کنند و نگران‌کننده‌تر اینکه، عفونت‌های ادراری اغلب در دوران بارداری تکرار می‌شوند. زنانی که قبلاً عفونت ادراری داشته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به آن در دوران بارداری هستند. همین امر در مورد زنانی که چندین بارداری داشته‌اند هم صدق می‌کند.

 

خطر عفونت ادراری در دوران بارداری

هر گونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند برای شما و کودک‌تان خیلی خطرناک باشد، چون عفونت‌ها خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهند.

من متوجه این نکته دردناک شدم که یک عفونت ادراری درمان نشدهء دوران بارداری هم می‌تواند بعد از زایمان شما را ویران کند. بعد از اینکه اولین دخترم را به دنیا آوردم، فقط ۲۴ ساعت بعد از ترخیص، با تب ۴۱ درجه از خواب بیدار شدم. به ناچار با یک عفونت شدید ناشی از عفونت ادراری تشخیص داده نشده، و وضعیتی به نام پیلونفریت، به بیمارستان برگشتم. پیلونفریت می‌تواند یک بیماری تهدید کننده زندگی برای مادر و نوزاد باشد. این عفونت به کلیه‌هایم سرایت کرده بود و در نتیجه به آنها آسیب دائمی زده بود.

در نتیجه، در صورت داشتن علائم عفونت ادراری در دوران بارداری به پزشک خود اطلاع دهید و اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود، حتماً برای از بین بردن عفونت، تا آخرین قرص را مصرف کنید.

درمان عفونت مجاری اداراری در دوران بارداری | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

گزینه‌های درمانی عفونت ادراری در دوران بارداری

شما می‌توانید با انجام موارد زیر به پیشگیری از عفونت ادراری در دوران بارداری کمک کنید:

  • مثانه خود را، به خصوص قبل و بعد از رابطه جنسی، مکرر تخلیه کنید.
  • فقط لباس زیر نخی بپوشید.
  • شب‌ها لباس زیرتان را درآورید.
  • از مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده، عطر، یا اسپری خودداری کنید.
  • برای هیدراته ماندن، زیاد آب بنوشید.
  • از مصرف هر نوع صابون تند و یا شستشوی ناحیه تناسلی اجتناب کنید.

اکثر عفونت‌های ادراری در دوران بارداری با یک دوره آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. پزشک آنتی بیوتیکی را تجویز می‌کند که برای بارداری بی خطر باشد ولی در عین حال، باکتری‌های مفید بدن را هم از بین می‌برد.

اگر عفونت ادراری به عفونت کلیه‌ها منجر شده باشد، ممکن است لازم شود آنتی بیوتیک قوی‌تری مصرف کنید یا برای‌تان داروی تزریقی/ داخل وریدی (IV) تجویز شود.

منبع: هلث‌لاین