سنگ کلیه کودکان

آیا می دانید کودکان هم ممکن است سنگ کلیه داشته باشند؟

ادرار حاوی مواد معدنی و املاح محلول خیلی زیادی است. وقتی ادرار دارای سطوح بالایی از مواد معدنی و نمک باشد، سنگ‌های سخت می‌توانند تشکیل شوند. این سنگ‌ها می‌توانند “بی صدا” (یعنی بدون علامت) یا بسیار دردناک باشند. همین است که می‌گوییم کودکان هم ممکن است سنگ کلیه داشته باشند.

 

سنگ کلیه کودکان

این عارضه در کودکان می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

۱. ننوشیدن آب کافی

به خصوص در مدرسه که ممکن است توالت رفتن بچه‌ها محدود باشد، یا احساس راحتی در استفاده از توالت در مدرسه نداشته باشند، ممکن است از نوشیدن آب کافی خودداری کنند.

۲. عدم تحرک کافی

وقتی کودکان نمی‌توانند برای مدت طولانی حرکت کنند، احتمال ابتلا به سنگ کلیه کودکان در آنها بیشتر می‌شود. وقتی کودکان حرکت نمی‌کنند، مثل قرار گرفتن در گچ ِآتل بعد از یک عمل جراحی، استخوان‌های آنها ممکن است کلسیم اضافی را وارد خون کند.

۳. سابقه خانوادگی و ژنتیک

این مساله می‌تواند شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. سنگ کلیه کودکان ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر یک سنگ مانع از خروج ادرار از کلیه شود، می‌تواند باعث درد زیادی شود.

علائم سنگ کلیه در کودکان | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

علائم سنگ کلیه در کودکان

این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید و گرفتگی در پشت و پهلو که اغلب به سمت پایین شکم یا کشاله ران حرکت می‌کند
  • نیاز شدید به دفع ادرار یا نیاز مکرر به دفع ادرار بیشتر
  • احساس سوزش موقع دفع ادرار
  • دفع ادرار تیره یا قرمز به دلیل وجود خون
  • حساسیت، به ویژه در کودکان خردسال

درد سنگ کلیه کودکان ممکن است برای مدت کوتاه یا طولانی ادامه داشته باشد و یا به صورت موجی بیاید و برود. همراه با درد، کودک ممکن است حالت تهوع، استفراغ، تب یا لرز داشته باشد.

در صورت بروز هر یک از این علائم، کودک باید فوراً توسط پزشک اورولوژیست شود، چون این علائم می‌تواند ناشی از سنگ کلیه یا یک بیماری جدی‌تر باشد.

منبع: UrologyHealth