درمان قطعی مثانه عصبی ادرار از طریق جراحی

دکتر مهری مهراد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: مثانه عصبی یا مثانه نوروژنیک به بیماری اطلاق می‌شود که نه بر اثر عصبی شدن فرد بلکه بر اثر بیماری‌هایی همچون دیابت، ام اس، اختلالات مغزی – نخاعی، تصادفات و سکته‌ها بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: حتی دیسک‌های کمری که درمان نشده باشد و یا تصادفاتی که موجب آسیب در ناحیه کمر و نخاع شده اند در بروز مثانه عصبی (نوروژنیک) نقش دارند.

مهرداد ادامه داد: شایع‌ترین عواملی که زمینه بروز مثانه عصبی را در کشور ما فراهم می‌کند بیماری ام اس و دیابت است که بر اثر پیشرفت این دو بیماری، علائم بیماری ثانویه که همان مثانه نوروژنیک است بروز می‌کند.

این متخصص ارولوژی با بیان اینکه این بیماری در مواردی به صورت ژنتیکی نیز بروز می‌کند افزود: این بیماری با علائم بی اختیاری ادراری و اختلال در دفع کامل ادرار بروز می‌کند و در برخی موارد مثانه پر شده، اما توانایی تخلیه ادرار برای فرد به دلیل اختلالات مغزی و نخاعی وجود ندارد.

درمان مثانه عصبی - کلینیک اورولوژی مهراد

دکتر مهری مهراد گفت: این گونه بیماران باید چند ماه سوند بزنند و قادر به دفع ادرار خود به صورت ارادی نیستند و در معرض انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی تحریک عصب‌های نخاع (ساکرال نرو مدولیشن) به صورت الکتریکی این بیماران قادر خواهند بود دوباره دفع ادرار را به صورت اختیاری انجام دهند.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: با قرار دادن یک الکترود در نخاع، تحریک عصبی مثانه ایجاد می‌شود و حس پری ادرار در مثانه را در بیمار ایجاد کرد.

مهراد با اشاره به اینکه این عمل به صورت جراحی انجام می‌شود و بدون بیهوشی است ادامه داد: خوشبختانه بیمه‌ها به صورت کامل این عمل جراحی را پوشش کامل می‌دهند.