۹ نشانه و اخطار برای مراجعه به متخصص اورولوژیست

متخصص اورولوژیست پزشکی است که در مورد بیماری‌های دستگاه ادراری و همچنین در زمینه دستگاه تناسلی مردانه تخصص دارد. اگر بیماران به درمانی مثل جراحی اورولوژی در موارد زیر، نیاز داشته باشند، ممکن است به یک متخصص اورولوژی ارجاع داده شوند:
مثانه، مجرای ادرار، کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی

 

 علائمی که می‌گوید باید حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید!

در نظر گرفتن مسئولیت سلامتی ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما همچنین می‌تواند فوق‌العاده قدرت‌بخش باشد. اگر علائم غیرعادی در زمینه مثانه، ادرار یا پروستات دارید که دائمی و نگران کننده است، ممکن است وقت آن باشد که به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

در اینجا فقط به بعضی از مسائل و نگرانی‌های مهمی اشاره می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده زمان مراجعه به متخصص اورولوژیست باشد:

 

۱. از ادرار دردناک یا سوزش دردناک رنج می برید

عفونت‌هایی که در هر قسمت از دستگاه ادراری و اغلب هم توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ادرار دردناک شود. یک متخصص اورولوژی می‌تواند علت عفونت شما را مشخص و با یک درمان هدفمند آن را درمان کند.

سوزش ادراری | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

۲. ادرار شما خونی است

اگر در ادرار خود متوجه خون شدید، به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید. در حالی که دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد که بیشتر آنها به سادگی قابل درمان‌اند، بعضی دیگر ممکن است به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشند. از جمله این دلایل می‌شود عفونت ادراری، سنگ کلیه، بزرگ شدن پروستات یا حتی سرطان مثانه را نام برد.

۳. بی‌اختیاری ادرار دارید

آیا بی‌اختیاری ادرار بر فعالیت‌های روزانه شما تأثیر می‌گذارد؟ پس نباید در مراجعه به متخصص اورولوژی شک کنید. در زنان، این مساله معمولا ناشی از عفونت دستگاه ادراری و در مردان، شایع ترین علل، اورتریت و بعضی از بیماری‌های پروستات است.

۴. سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) شما بالا رفته است

اگر متوجه تغییر یا سطح بالای پی‌اِس‌اِی در خون خود شدید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند. آزمایش پی‌اِس‌اِی اغلب به عنوان راهی برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات استفاده می‌شود.

متخصص اورولوژی در تهران | دکتر مهری مهراد

۵. جواب تست پروستات شما، غیر طبیعی بوده

هر گونه ناهنجاری که در طول معاینه پروستات مشاهده شود می‌تواند نشان دهنده یک مشکل ِدر حال پیشروی مثل سرطان پروستات باشد و باید در اسرع وقت توسط متخصص اورولوژی بررسی شود.

۶. در کلیه شما یک ناهنجاری مشاهده شده

اگر پزشک در عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن چیز غیرعادی در مورد کلیه شما تشخیص داد، بهتر است شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد.

۷. از ناباروری مردانه رنج می‌برید

اگر شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید، متخصص اورولوژی می‌تواند تشخیص و درمان جامعی را برای شرایط ناباروری مردان ارائه بدهد.

پزشک متخصص اورولوژی | دکتر مهری مهراد

۸. توده یا درد بیضه دارید

اگر درد بیضه دارید و با گذشت چند هفته، هنوز از بین نرفته است باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. در حالی که در خیلی از موارد، ممکن است یک مشکل جزئی سلامتی وجود داشته باشد، گاهی هم مساله جدی‌تر است و اگر زود تشخیص داده شود، گزینه‌ها و درمان‌های خوبی در انتظار شماست. وجود توده در کیسه بیضه‌ها هم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل باشد و باید حتما توسط متخصص اورولوژی بررسی شود.

۹. از بعضی مسائل جنسی رنج می‌برید

چه مردی باشید که از اختلال نعوظ رنج می‌برد، یا زنی که میل جنسی پایینی دارد، متخصص اورولوژی می‌تواند مشکل شما را بررسی کند و درمان‌های مؤثری را برای این بیماری پیشنهاد دهد.

دکتر مهری مهراد، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار – فوق تخصص مثانه، جهت جلوگیری از بروز مشکلات اورولوژیک، انجام چکاپ اورولوژی دوره‌ای و منظم را به همه افراد پیشنهاد می‌کند.با چکاپ منظم از بروز فاجعه جلوگیری کنید!