رابطه بین کمبود ویتامین D و سرطان پروستات

کمبود ویتامین D ممکن است به معنی سرطان پروستات تهاجمی باشد

اگرچه کارشناس‌ها بر این باورند که مردان نباید انتظار داشته باشند که مکمل‌ها رشد سریع تومورها را رفع کنند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که سرطان پروستات ممکن است در مردانی که کمبود ویتامین D دارند، تهاجمی‌تر باشد. مطالعه ای که روی تقریباً ۲۰۰ مرد انجام شد که پروستات‌شان برداشته شده بود، نشان داد کسانی که سطح ویتامین D  کمتری دارند، در مقایسه با افرادی که دارای سطح طبیعی از این ویتامین (ویتامین آفتاب) هستند، با سرعت بیشتری به این تومور مبتلا می‌شوند.

از نظر یکی از متخصصین اورولوژی در دانشگاه شیکاگو، اگر مردان مبتلا به کمبود ویتامین D در هنگام جراحی پروستات به احتمال زیاد دارای بیماری پیشرفته‌تری هستند، پس شاید در صورت تشخیص سرطان پروستات در مردان، آنها باید از نظر میزان این ویتامین هم آزمایش شوند و در صورت تشخیص کمبود، برای‌شان ویتامین D مکمل تجویز شود.

رابطه بین سرطان پروستا و کمبود ویتامین D

یافته های دیگر علمی درباره رابطه بین کمبود ویتامین D  و سرطان پروستات

با این حال، یک متخصص دیگر هنوز به این نتیجه نرسیده است. دکتر آنتونی د.آمیکو، رئیس انکولوژی پرتوی در بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان در بوستون، معتقد است: این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که کمبود ویتامین D  باعث سرطان پروستات تهاجمی می‌شود، فقط نشان می‌دهد که این دو با هم ارتباط دارند.

اما دکتر د‌آمیکو فکر می‌کند نتایج این تحقیق به اندازه کافی مهم هستند تا مشوق ما برای مطالعه بیشتر در مورد ارتباط احتمالی ویتامین D  با سرطان پروستات شود. وی گفت: “این فرضیه ای است که ارزش آزمایش دارد.”

در حال حاضر، با این حال او فکر نمی کند که شواهد برای توصیه به مصرف مکمل‌های ویتامین D به منظور جلوگیری از سرطان پروستات یا تهاجم آن کافی باشد.

مورفی گفت که مدتی است در حال بررسی ارتباط بین سرطان پروستات و ویتامین D است. وی گفت: تعدادی هم تمایزهای نژادی در این مطالعه مشاهده شد که  گواه آنست که در مردان سیاه پوست تومورهای تهاجمی بیشتر است و نسبت به مردان سفیدپوست دارای سطح ویتامین D پایین‌تری هستند.

بر طبق این یافته‌ها، یک دلیل احتمال بالای مردان سیاه پوست برای ابتلا به سرطان پروستات و مرگ بیشتر در اثر همین بیماری، بیشتر به دلیل مشاهده بیشتر کمبود ویتامین D  در آنها براثر انسداد ملانین ِناشی از آفتاب و شاید تفاوت در رژیم غذایی ِآنهاست. مورفی گفت با این حال، این مطالعه نتوانسته این موضوع را ثابت کند.

رابطه بین سرطان پروستا و کمبود ویتامین D

 منابع دریافتی ویتامین D کدامند؟

بدن انسان از بعضی غذاها ویتامین  D دریافت می‌کند. طبق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده، این محصولات شامل محصولات غنی شده مثل شیر، آب پرتقال و غلات و ماهی‌های خاص مثل ماهی قزل آلاست. همچنین وقتی پوست بدن انسان در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ویتامین  Dمی‌سازد. پوست افراد تیره پوست، ملانین بیشتری دارد که از سوخته شدن آن جلوگیری می‌کند.

مورفی اضافه کرد که در صورت تشخیص سرطان پروستات یا افزایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات) که با سرطان در ارتباط است، مردان تیره پوست باید از نظر مصرف ویتامین D  یا کمبود قرار گرفتن در معرض آفتاب آزمایش شوند. وی معتقد است مصرف مکمل برای افرادی که سطح ویتامین D کمی دارند مجاز است.

این مطالعه بر روی ۱۹۰مرد تحت عمل جراحی پروستات انجام شد و محققان دریافتند که نزدیک به ۴۶ درصد مردان، مبتلا به سرطان تهاجمی هستند و اینها افرادی هستند که سطح ویتامین  D بدن‌شان حدود ۱۶ درصد کمتر از مردانی است که رشد تومورهای‌شان کندتر است.

احتمال رابطه بین سطح ویتامین D با سرطان پروستات تهاجمی

مورفی و همکارانش پس از محاسبه سن، سطح PSA و معاینات غیر طبیعی رکتوم، دریافتند که سطح ویتامین D  کمتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر (ng / mL) خون با سرطان پروستات تهاجمی با احتمال بالا ، ارتباط دارد..

 منبع www.webmd.com