چرا لازمست مردان به متخصص اورولوژی مراجعه کنند؟

بیایید روراست باشیم، مردان معمولاً برای غربالگری سلامت در مراجعه به پزشک به خوبی زنان نیستند. آنها اغلب حتی وقتی مشکلی وجود دارد به پزشک مراجعه نمی‌کنند. به گفته یک جراح اورولوژی، در واقع از زمانی که مردی توده یا تومور را روی بیضه خود احساس می‌کند، شش ماه طول می‌کشد تا به پزشک مراجعه کند. غافل از اینکه نادیده گرفتن آن به این معنی نیست که مشکل ناپدید می‌شود!

اورولوژیست‌ها پزشکانی هستند که مردان و زنان را معاینه می‌کنند. در مورد مردان، آنها پزشکانی هستند که با مشکلات ادراری، پروستات و هر گونه مشکلی در اندام‌های تناسلی مردانه سروکار دارند. در این نوشتار به هفت دلیل متداول برای مراجعه مردان به متخصص اورولوژی آورده شده است.

 

 

غربالگری سرطان پروستات | کلینیک اورولوژی مهراد

غربالگری سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان است. از آنجایی که این نوع سرطان، قبل از پیشرفته شدن هیچ علامتی نشان نمی‌دهد، تنها راه تشخیص زودهنگام آن از طریق غربالگری سرطان پروستات است. این غربالگری شامل یک معاینه سالانه رکتوم (فقط یک معاینه سریع انگشت) و یک آزمایش خون به نام آزمایش PSA است. اکثر مردان باید غربالگری سالانه خود را از ۵۰ سالگی شروع کنند. با این حال، اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، باید غربالگری را از ۴۰ سالگی شروع کنید. سرطان پروستات فقط زمانی واقعاً قابل درمان است که زود تشخیص داده شود، بنابراین قرار ملاقات با پزشک خود را نادیده نگیرید!

 

مشکلات ادراری

مشکلات ادراری در مردان به خصوص با افزایش سن آنها بسیار شایع است. این مشکلات معمولاً شامل کند شدن جریان ادرار، رفتن مکرر به دستشویی، به دفعات بیدار شدن در شب برای ادرار کردن، احساس اینکه تخلیه ادرارتان کامل انجام نمی‌شود و یا قطع و وصل شدن جریان ادرار است. شایع‌ترین دلیل این علائم رشد غده پروستات است، اگرچه خوشبختانه این علامت معمولاً نشان دهندهء سرطان پروستات نیست. با این حال، پرداختن به این مسائل همچنان اهمیت دارد، چون ممکن است منجر به مشکلات جدی مثانه یا کلیه شود. مراجعه به اورولوژیست برای این علائم فقط برای راحت‌تر کردن خیال شما نیست، بلکه می‌تواند به جلوگیری از آسیب دائمی به سایر اندام‌ها کمک کند.

 

مشکلات بیضه | دکتر مهری مهراد

درد یا مشکلات بیضه

با اینکه اکثر شما مردان، ماهانه بیضه‌های خود را آزمایش نمی‌کنید، اما احتمالاً برای اینکه متوجه شوید چیزی درست نیست، نیازی به این کار ندارید. «اگر احساس درد یا تغییری در احساس بیضه‌های خود دارید، مهم است که بدانید چه اتفاقی دارد می‌افتد. متخصصین هشدار می‌دهند: «آن مردی نباشید که قبل از مراجعه به پزشک، شش ماه طول می‌کشد تا تصمیم بگیرند.»

 

اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ (ED) بسیار شایع است، به ویژه وقتی که مردان مسن‌تر و یا به سایر مشکلات پزشکی مبتلا می‌شوند. این اختلال می‌تواند ناشی از بسیاری از مسائل پزشکی یا روانی باشد و اغلب کاملا قابل درمان است. “مردان اغلب به دلیل خجالت از این موضوع چشم‌پوشی می‌کنند، اما این موضوع نباید مایه خجالت باشد چون در واقع یک مسئله پزشکی است.

خون ادراری یا هماچوری | کلینیک اورولوژی مهراد

مشاهده خون در ادرار (هماچوری)

خون مشاهده شده در ادرار می‌تواند از منابع مختلفی باشد. ممکن است به دلیل بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه یا حتی تومورهای کلیه یا مثانه باشد. اگر در ادرار خود خون دیدید، یا اگر پزشک مراقبت‌های اولیه شما در طول غربالگری معمول، خون میکروسکوپی در ادرار شما پیدا کرد، باید حتما توسط متخصص اورولوژی معاینه شوید.

سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه دارید، حتی بدون اینکه درد داشته باشید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. به اعتقاد متخصصین سنگ‌هایی که امروز شما را آزار نمی‌دهند، اگر درمان نشوند، فردا می‌توانند شما را با درد عاجز کنند.

جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت ویزیت چکاپ اورولوژی، همین حالا با کلینیک اورولوژی مهراد تماس بگیرید.