اورولوژی چیست؟ چه زمانی باید به یک اورولوژیست مراجعه کرد؟

متخصص اورولوژی در زمینه شرایطی که بر دستگاه ادراری و دستگاه تولید مثل در مردان، زنان و کودکان تاثیر می‌گذارد و مشکل‌آفرینی می‌کند، تخصص دارد. این شرایط از ادرار کردن زیاد یا کم تا ناتوانی در فرزندآوری متغیر است.

 

متخصص اورولوژی کیست

اورولوژیست پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم ادراری تخصص دارد. این سیستم که با فیلتر کردن مواد زائد و سموم و خارج کردن آنها از بدن، بدن را تمیز نگه می‌دارد، شامل بخش‌های زیر است:

مثانه، کلیه‌ها، حالب‌ها و مجرای ادرار

متخصص اورولوژی همچنین درمانگر شرایطی است که اندام های تناسلی و غدد فوق کلیوی را درگیر می‌کند. غدد فوق کلیوی در بالای کلیه‌ها قرار دارند و سیستم تولید مثل مردان و زنان با دستگاه ادراری آنها ارتباط نزدیکی دارد. ممکن است بشنوید که کسی از کلمه “تناسلی-ادراری” استفاده می‌کند؛ این به علائم، شرایط یا درمان‌هایی اشاره دارد که بر هر دو سیستم تأثیر می‌گذارد.

 

تفاوت اورولوژی و نفرولوژی

اگر می‌خواهید به دکتری مراجعه کنید که فقط در کلیه‌ها تخصص دارد، باید به یک متخصص نفرولوژیست مراجعه کنید. نفرولوژی به عنوان یک فوق تخصص در نظر گرفته می‌شود، اما یک فوق تخصص پزشکی داخلی است، بدان معنا که نفرولوژیست‌ها جراح نیستند. نفرولوژیست‌ها همچنین باید قادر به مدیریت شرایطی باشند که در سایر نقاط بدن اتفاق می‌افتد و باعث مشکلات کلیوی می‌شود و یا اصلا به دلیل مشکلات کلیوی مثل فشار خون بالا رخ می‌دهد. از طرف دیگر متخصصان اورولوژی جراح هم هستند.

اورولوژیست خوب در تهران | دکتر مهری مهراد

اورولوژیست‌ها چه شرایطی را درمان می‌کنند؟

اورولوژیست‌ها شرایط رایج و بیماری‌های نادری را درمان می‌کنند که همه را و یا فقط مردان یا زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله:

اورولوژیست‌ها شرایط دیگری را هم درمان می‌کنند، مانند:

 

دلایلی که ممکن است به یک اورولوژیست مراجعه کنید

اگر موارد زیر را دارید، می‌توانید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

 

متخصص اورولوژی چه می‌کند؟

متخصص اورولوژی می‌تواند خیلی از مشکلات را تشخیص داده و درمان کند. بعضی از اورولوژیست‌ها ممکن است بدون انجام جراحی شما را مداوا کنند، اما همه آنها به عنوان جراح آموزش دیده‌اند. تخصص‌های فرعی اورولوژی عبارتند از:

اورولوژی کودکان، انکولوژی اورولوژی، پیوند کلیه، درمان جنسی، ناباروری مردانه، بازسازی دستگاه تناسلی، جراحی کم تهاجمی (روباتیک، لاپاراسکوپی و جراحی آندوسکوپی).

 

از متخصص اورولوژی چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید

وقتی با یک اورولوژیست قرار ملاقات می‌گذارید، آماده باشید تا درباره دلیل حضورتان در آنجا صحبت کنید. مثلا فهرستی از سؤالات یا علائم مربوط به چرایی بیماری را به همراه داشه باشید. همچنین باید آماده پاسخگویی به سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که مصرف می‌کنید باشید.

اورولوژیست شما احتمالاً آزمایشاتی را برای تشخیص وضعیت شما و تعیین بهترین راه برای درمان آن تجویز می‌کند، از جمله:

  • معاینهء جسمی: این معاینه‌ها برای مردان و زنان متفاوت است. مردان ممکن است معاینه مقعدی و زنان معاینه لگنی شوند.
  • آزمایش ادرار، خون و نمونه‌های مایع منی. برای این آزمایش‌ها، نمونه‌هایی از ادرار، خون و مایع منی خود را ارائه می‌دهید.
  • تستهای تصویربرداری: ازجمله سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن)

 

یادداشتی از دکتر مهری مهراد

دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

اگر برای مشکلات ادراری، درد لگن یا مسائل جنسی نیاز به مراقبت دارید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه ممکن است شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد. متخصص اورولوژی می‌تواند با تجویز آزمایش‌هایی، بیماری شما را روشن  و راه درمان آن را مشخص ‌کند. برخی از افراد ممکن است از صحبت در مورد ادرار یا بی‌اختیاری یا سایر مسائل مربوط به دستگاه تناسلی خجالت بکشند، اما همان افراد احتمالاً خوشحال خواهند شد که بدانند این شرایط بسیار رایج هستند و درمان موفقیت‌آمیز ِآنها ممکن است. فقط لازمست که با پزشک خود صادق باشید تا بتواند به شما کمک کند که به سلامت و لذت زندگی برگردید.