قرص سمنکس / آیا سمنکس برای عملکرد اسپرم و میل جنسی موثر است؟

ممکن است کنجکاو باشید بدانید که از میان دیگر وعده‌های متخصصان برای رابطه جنسی بهتر، آیا مکمل‌های گیاهی مثل قرص سمنکس (Semenax) واقعاً می‌توانند تولید مایع منی را افزایش دهند.

ما برای ارائه این بررسی جامع، در این نوشتار نگاهی به اجزای تشکیل دهنده آن و اینکه چقدر احتمال دارد اثربخش باشد، می‌اندازیم. در واقع، کاهش حجم مایع منی می‌تواند ناشی از دیابت و یا یک عارضه جانبی داروهای خاصی باشد که مصرف می‌کنید؛ حتی این کاهش می‌تواند از تنگی مجرای ادرار ایجاد شود که البته قرص سمنکس بر روی هیچکدام تاثیری ندارد.

 

قرص سمنکس چیست؟

قرص سمنکس مکملی است که توسط شرکتی به نام لیدینگ اِج هِلت تولید و به عنوان یک محصول “سلامتی مردانه” یا به طور خاص، یک مکمل افزایش دهنده مایع منی به بازار عرضه می‌شود. این قرص توسط شرکت‌های دیگر با نام‌های تجاری دیگر نیز تولید می‌شود. این محصول با وعده‌هایی برای افزایش تولید مایع منی، افزایش لذت جنسی و ارگاسم طولانی‌تر، ادعاهای جسورانه‌ای دارد.

 

مواد تشکیل دهنده قرص سمنکس

گفته می‌شود که قرص سمنکس با ترکیبی اختصاصی از اسیدهای آمینه طبیعی و کنسانتره‌های گیاهی از اروپا، چین و آمریکای جنوبی فرموله شده است.

یکی از متخصصین اورولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه اوهایو، می‌گوید، در حالی که بعضی از مواد تشکیل دهنده آن‌هایی هستند که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، با شواهد محدودی که برای نشان دادن اثربخشی این دارو در دست است ممکن است دوزهای مصرفی آن‌قدر کم باشد که مؤثر واقع نشوند.

قرص سمنکس چیست | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ماکا دارای خواص تقویت کننده باروری در مردان است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که مکمل زینک همراه با تمرینات وزنه برای افزایش سطح تستوسترون مفید است.

با این حال، هر دوی این مطالعات کوچک بودند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

غیر از روی و ماکا، دیگر مواد قرص سمنکس عبارتند از:

  • گل گردهء سوئدی
  • ال آرژنین HCL
  • ال-لیزین
  • برگ اپیمدیوم (یا علف هرز بز شاخی)
  • ال کارنیتین
  • پوست کاتوابا
  • بذر کدو تنبل
  • ویتامین E
  • عصاره پوست درخت کاج
  • مویرا پواما
  • زالزالک
  • زغال اخته
  • کاه یولاف وحشی
  • سارساپاریلا

قرص تقویت جنسی مردان | دکتر مهری مهراد - پزشک اورولوژی

آیا قرص سمنکس کارایی دارد

گزارش‌های زیادی حاکی از آنست که قرص سمنکس به عنوان محصولی معجزه‌آسا عمل می‌کند. گو اینکه در حال حاضر، هیچ مطالعه یا تحقیقی از سوی منابع معتبر که ادعاهای برند را تأیید کند، وجود ندارد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که تنها یک چهارم از این نوع مکمل‌ها تحقیقاتی دارند که ادعاهای آنها را تأیید کند.

اگرچه ال-آرژنین به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلال نعوظ مورد مطالعه قرار گرفته، هیچ تحقیق معتبری از این ایده حمایت نمی کند که کمبود آن باعث اختلال نعوظ و یا وجود آن باعث افزایش حجم آلت تناسلی شود.

به گفته یکی از متخصصین، هر مکملی ممکن است اثر دارونمای قابل‌توجهی داشته باشد؛ چون وقتی فردی آن را مصرف می‌کند احتمالاً بیشتر به رابطه جنسی فکر می‌کند و همین می‌تواند احساس اعتماد به نفس و سطح برانگیختگی او را افزایش دهد.

 

ایمنی و عوارض قرص سمنکس

توجه داشته باشید که این قرص فقط به این دلیل که یک مکمل “طبیعی” است، نمی‌تواند بی خطر باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بعضی از مکمل‌های گیاهی و رژیمی، مثل آنهایی که با هدف کاهش وزن و تقویت جنسی مصرف می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی هستند که در برچسب‌هایشان ذکر نشده است.

پس ایده خوبی است که قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

بعلاوه، بعضی از مکمل‌های گیاهی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا به طور بالقوه اثربخشی آنها را کاهش دهند؛ یا با آنزیم‌های مشابهی که داروها را متابولیزه می‌کنند، تداخل داشته باشند و با مهار عملکرد آنزیمی آنها مدت یا شدت دارو را افزایش دهند. این می‌تواند به ویژه برای داروهایی مثل رقیق کننده‌های خون مشکل ساز باشد، چون ممکن است با بالا بردن مقدار خون، منجر به عوارض خونریزی شود.

 

جایگزین‌های قرص سمنکس

به پیشنهاد متخصصین، گزینه های جایگزین زیادی برای قرص سمنکس وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید:

  • بیشتر به رابطه جنسی فکر کنید
    به اعتقاد متخصصین این طبیعی‌ترین راه برای افزایش میل جنسی است؛ مثلا برنامه‌ریزی مناسب، راه‌های مختلف مثل نورپردازی و موسیقی عاشقانه و غیره حال و هوای شما را بهتر می‌کند. زمان بیشتری که صرف این پیش‌ زمینه‌ها می‌شود منجر به تحریک بیشتر پروستات، مجرای ادرار و وزیکول‌های منی برای ترشح بیشتر مایع منی می‌شود.
  • عضلات کف لگن خود را افزایش دهید
    انجام تمرینات عضلات کف لگن مثل حرکات کگل پیشنهاد دیگر آنهاست. کگل فقط برای زنان نیست، مردان هم می‌توانند برای کمک به بهبود کنترل بر انزال خود، افزایش زمان انزال (در صورت داشتن انزال زودرس) و تقویت شدت انزال، این تمرینات را انجام دهند.

قرص مشکلات جنسی مردان | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

  • داروهای تجویزی را در نظر بگیرید
    چند دارو در دسترس شماست، از جمله کلومیفن که سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و می‌تواند عملکرد نعوظ و میل جنسی را بهبود ببخشد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه مکمل‌های مستقیم تستوسترون با ژل یا تزریق تستوسترون برای بهبود عملکرد نعوظ و میل جنسی خوب است، اما در واقع باعث می‌شود بیضه‌های شما تولید اسپرم را متوقف کنند. یعنی حجم انزال شما ممکن است افزایش یابد، اما به احتمال زیاد تعداد اسپرم‌ها کاهش می یابد یا به طور کلی تولیدشان متوقف می‌شود. اگر اینها علائمی هستند که شما برای درمان‌شان تلاش می‌کنید، داروهای خوراکی زیر هم جریان خون را در آلت تناسلی شما تحریک و به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کنند:
    آوانافیل، سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل (لویترا، استاکسین)
  • مصرف برخی ویتامین ها را در نظر بگیرید
    شواهدی وجود دارد که ویتامین‌ها و مکملهای آنتی اکسیدانی ممکن است باروری مردان را بهبود ببخشند. مردان نابارور در مقایسه با مردان بارور در مایع منی خود دارای غلظت بیشتری از رادیکال‌های آزاد هستند. این رادیکال‌ها به غشایی که اسپرم را احاطه کرده است حمله میکنند. در اینجا دوز ویتامین‌های توصیه شده را یادآوری می‌کنیم:
    • ویتامین C: روزانه ۵۰۰ میلی گرم
    • سلنیوم: روزانه ۱۰۰ میکروگرم
    • CoQ10: روزانه ۲۰۰ میلی گرم
    • ویتامین ای: روزانه ۲۰۰ واحد بین‌المللی
    • اسید فولیک: روزانه ۴۰۰ میکروگرم
    • مولتی ویتامین: نوعی از آن که تنها در حد ۲۰ میلی گرم روی و ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین ای دارد.

 

برای درمان مشکلات جنسی مردان چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار اسپرم پایین، اختلال نعوظ یا سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت باروری هستید، مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌هایی مثل قرص سمنکس با پزشک اورولوژیست مشورت کنید.

در حالی که چنین محصولاتی همیشه به نام “داروهای طبیعی” به بازار عرضه می‌شوند، ولی به این معنی نیست که برای همه بی خطر هستند. پزشک همچنین ممکن است به شما کمک کند شرایط بهداشتی زمینه‌ای را که می‌تواند به رفع نگرانی‌های سلامت باروری شما کمک کند ایجاد کنید.

علاوه بر این، آنها می‌توانند داروها یا مکمل‌های غذایی را توصیه کنند که ممکن است درمان موثرتری برای نیازهای شما باشد و با هیچ دارو یا مکمل دیگری که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشد.

پیشنهاد می‌شود یادداشتی از احساس و حالات خود در هنگام استفاده از محصول داشته باشید. با اینکه هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای برای این قرص وجود ندارد، اگر علائم غیرعادی مثل درد شکم یا افزایش ضربان قلب پیدا کردید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا قرص سمنکس موثر است؟ | دکتر مهری مهراد - بهترین پزشک اورولوژی در تهران

سوالات متداول در مورد قرص سمنکس

۱. آیا قرص سمنکس بی خطر است؟

اگرچه متخصصین می‌گویند که این محصول هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی‌کند، هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند. این محصول توسط تولید کنندگان دارویی تولید می‌شود که با روش های تولید استاندارد مطابقت دارند.

۲. چه مدت طول می‌کشد تا قرص سمنکس کار کند؟

افراد ممکن است بعد از گذشت ۲ هفته از مصرف قرص سمنکس، نتایج آن را ببینند.

شرکت تولیدکننده این قرص قول مبهمی داده و می‌گوید که پس از ۳-۲ ماه مصرف مکمل، احتمالاً انزال بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد. با این حال، از نظر علمی کارکرد قرص سمنکس ثابت نشده است.

۳. آیا می‌شود یک شبه حجم اسپرم خود را افزایش داد؟

خیر. در حالی که اسپرم روزانه تولید می‌شود، بدن شما طی چرخه‌ای به نام اسپرم زایی دائماً به بازسازی اسپرم کمک می‌کند.

به طور متوسط حدود ۷۲ روز طول می‌کشد تا اسپرم بالغ شود، به این معنی که اگر داروها یا مکمل‌های جدیدی مصرف می‌کنید، ممکن است حدود ۳ ماه طول بکشد تا متوجه تفاوت در کیفیت کلی اسپرم خود شوید. اگر پس از این مدت با وجود داروهای جدید یا تغییر شیوه زندگی، هیچ تفاوتی مشاهده نکردید، با پزشک‌تان مشورت کنید. آنها می‌توانند به رد سایر علل زمینه‌ای که در تولید اسپرم شما اختلال ایجاد می‌کنند کمک نمایند.

 

منبع: Healthline