پروستاتیت مزمن (CPP/CPPS) یک بیماری اورولوژیک دردناک است که عمدتاً مردان دارای جنسیت نرمال را در دوران جوانی و میانسالی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

پروستاتیت مزمن که نوعی التهاب پروستات و با سایر علائم التهابی همراه است، شایع‌ترین بیماری اورولوژیک در مردان است؛ در این بیماری لگن، آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها، راست روده، پرینه و کمر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

چیزی که پروستاتیت مزمن را از سایر انواع پروستاتیت متمایز می‌کند این است که در این شرایط، علائم حداقل ۳ ماه بدون عفونت یا توضیحات قابل شناسایی باقی می‌مانند.

 

علائم پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

بروز علائم پروستاتیت مزمن ۳ ماه یا بیشتر طول می‌کشد و می‌تواند شدت آن از خفیف تا شدید متغیر باشد.

پروستاتیت | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی در تهران

اگر پروستاتیت مزمن دارید، ممکن است این موارد را تجربه کنید:

 

عوامل بروز پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث پروستاتیت مزمن می شود. بعضی از آنها معتقدند که عامل این بیماری یک عفونت باکتریایی است که باعث آسیب بافتی می‌شود، در حالی که بعضی دیگر گمان می‌کنند که یک میکروارگانیسم عامل ایجاد آن است.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که به التهاب مزمن و خودایمنی به عنوان علل احتمالی اشاره می‌کند. بعضی شواهد نشان می‌دهد که اختلال عملکرد کف لگن ممکن است یک علت باشد، نه نشانه پروستاتیت مزمن.

 

افراد در معرض خطر پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

سن بزرگترین عامل خطر است، چون پروستاتیت مزمن در مردان جوان و میانسال غیر همسال هم رخ می‌دهد.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به پروستاتیت مزمن را افزایش دهند عبارتند از:

  • آسیب عصبی دستگاه ادراری تحتانی در اثر جراحی یا ضربه
  • عفونت قبلی مثانه
  • استرس روانی

پروستاتیت مزمن چیست؟ | دکتر مهری مهراد، اورولوژیست

چگونگی تشخیص پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

تشخیص پروستاتیت مزمن ممکن است سخت باشد چون علائمش مشابه سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه ادراری و پروستات است.

یک متخصص اورولوژی خوب احتمالاً لازم می‌داند ترکیبی از موارد زیر را برای کمک به رد سایر شرایطی که باعث علائم مشابه می‌شود انجام دهد:

۱. ارزیابی شفاهی: پزشک ممکن است در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما بپرسد. او باید بداند علائم شما چیست و یا چه زمانی شروع شده؛ همچنین ممکن است در مورد عفونت‌های قبلی، جراحی، یا آسیب‌های دیگر به آن ناحیه جویا شود.

۲. معاینه فیزیکی: پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد که ممکن است شامل بررسی ترشحات مجرای ادرار، تورم غدد لنفاوی در کشاله ران و تورم یا درد کیسه بیضه باشد. آنها همچنین ممکن است یک معاینه رکتوم دیجیتالی انجام دهند تا ببینند که آیا پروستات شما بزرگ شده یا به لمس شدن حساسیت پیدا کرده یا نه.

۳. بررسی ادرار: ممکن است از شما خواسته شود که یک نمونه ادرار بدهید تا از نظر وجود باکتری برای رد پروستاتیت باکتریایی بررسی شود.

۴. آزمایش خون: این آزمایش برای بررسی خون شما از نظر علائم عفونت و سایر مشکلات پروستات مثل سرطان پروستات استفاده می‌شود.

۵. بررسی مایع منی: ممکن است از شما خواسته شود که نمونه‌ای از مایع منی خود ارائه بدهید که برای بررسی کمیت و کیفیت مایع منی و بررسی خون و علائم عفونت استفاده می‌شود.

۶. سونوگرافی ترانس رکتال: از این سونوگرافی برای بررسی ناهنجاری‌های پروستات مثل تومورها استفاده می‌شود. سونوگرافی با قرار دادن دستگاهی به نام “مبدل” در رکتوم شما انجام می شود که به اندازه یک قلم است.

۷. تست‌های اورودینامیک: این آزمایش‌ها می‌تواند شامل روش‌های مختلفی مثل اوروفلومتری باشد تا بررسی کند مثانه چقدر ادرار را نگه می‌دارد و دفع می‌کند.

۸. سیستوسکوپی: سیستوسکوپی تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و شامل قرار دادن یک لوله نازک به نام “سیستوسکوپ” در مجرای ادرار برای بررسی وجود سنگ، تنگی یا انسداد در مجرای ادراری است.

۹. بیوپسی: پزشک ممکن است بیوپسی پروستات را توصیه کند چون سرطان پروستات می‌تواند خیلی از علائم مشابه پروستاتیت مزمن را داشته باشد. بیوپسی پروستات یک روش سرپایی است که توسط متخصص اورولوژی در بیمارستان انجام می‌شود. متخصص اورولوژی از سونوگرافی یا نوع دیگری از تصویربرداری بمنظور هدایت سوزن بیوپسی به داخل پروستات و برای جمع‌آوری نمونه استفاده می‌کند.

 

درمان پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن

پروستاتیت مزمن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بنابراین درمان واحدی برای آن وجود ندارد.

درمان این بیماری معمولاً به ترکیبی از درمان‌های پزشکی و خانگی برای کمک به کاهش التهاب و مدیریت علائم نیاز دارد.

 

درمان پروستاتیت مزمن با دارو

اگرچه پروستاتیت مزمن شکل باکتریایی پروستاتیت نیست، پزشک ممکن است در ابتدا یک دور آنتی‌بیوتیک تجویز کند و منتظر آزمایش‌هایی برای رد عفونت باشد.

یک پزشک احتمالاً ترکیبی از داروها را برای کمک به مدیریت علائم توصیه می‌کند از جمله:

  1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کمک به کاهش درد و التهاب
  2. شل کننده‌های عضلانی برای شل کردن عضلات لگن
  3. داروهای تعدیل کننده عصبی و کاهنده درد نوروپاتیک، مثل آمی تریپتیلین و پره گابالین
  4. آلفا بلاکرها برای شل کردن پروستات و گردن مثانه بمنظور کمک به جریان راحت‌تر ادرار

شاک ویو درمانی برای پروستاتیت مزمن | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی

درمان پروستاتیت مزمن با شاک‌وِیوتراپی 

اثربخشی شاک‌ویو درمانی متمرکز در درمان سندرم درد مزمن لگن نیز در مطالعات متعددی گزارش شده است. شاک‌ویو تراپی متمرکز، دقت در طول درمان را ارائه می‌دهد و همچنین به خوبی توسط بیماران تحمل می‌شود و بنابراین به یک گزینه درمانی محبوب تبدیل شده است.

مزیت اصلی شاک‌ویوتراپی متمرکز، نفوذ عمیق تر و متمرکزتر امواج صوتی است، بنابراین، به مسائلی که بر بافت های عمیق تر بدن تأثیر می گذارد، رسیدگی می کند.

 

درمان پروستاتیت مزمن با مشاوره

تصور می‌شود که استرس و سایر شرایط فیزیولوژیکی یکی از علل بالقوه پروستاتیت مزمن باشد. ابتلا به این عارضه همچنین می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد و منجر به اضطراب و افسردگی شود.

کار با یک متخصص سلامت روان، مثل یک درمانگر، می‌تواند به شما کمک کند تا با اضطراب و افسردگی کنار بیایید و تکنیک‌هایی را برای کمک به مدیریت استرس یاد بگیرید.

 

درمان‌های خانگی پروستاتیت مزمن

از جمله:

  1. استفاده از پد گرم‌کننده یا بطری آب گرم در قسمت پایین شکم و پشت
  2. غوطه وری در آب گرم
  3. انجام تمرینات تمدد اعصاب مثل تنفس عمیق و تجسم (کاهنده اضطراب و درد)
  4. انجام ورزش‌های کف لگن مثل تمرینات کگل
  5. خالی نگه داشتن مداوم مثانه (نگه داشتن ادرار باعث افزایش شدت درد می‌شود)
  6. ترک سیگار بعنوان افزاینده حساسیت به درد

درد مزمن لگنی و پروستاتیت مزمن در مردان | دکتر مهری مهراد، بهترین اورولوژیست تهران

درمان‌های جایگزین

این درمان‌ها ممکن است در کنار درمان پزشکی برای پروستاتیت مزمن در نظر گرفته شود:

  1. مشخص شده که انتشار میوفیشیال باعث بهبود شدت درد، حساسیت و علائم روانی مرتبط با درد مزمن لگن می‌شود.
  2. طبق برخی تحقیقات، بایوفیدبک، بعنوان یک درمان ذهن-بدن که به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چگونه فرآیندهای فیزیکی از جمله درد و اضطراب را کنترل کنید، برای بعضی از انواع دردهای مقعدی و لگنی مفید است.
  3. طبق بعضی تحقیقات، طب سوزنی برای تسکین درد و علائم ادراری و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به پروستاتیت مزمن خیلی سودمند است.

کلام آخر

تحقیقات بیشتری برای دستیابی به درمان های هدفمند برای پروستاتیت مزمن مورد نیاز است. کار با یک متخصص اورولوژی می‌تواند به شما کمک کند ترکیبی از درمان‌های پزشکی، شیوه زندگی، و درمان‌های جایگزین را برای کمک به مدیریت این بیماری پیدا کنید.

شاد و تندرست باشید!