چرا ما بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنیم؟

بی‌اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار  اتفاق می‌افتد که کنترل مثانه خود را از دست بدهید. در بعضی موارد، ممکن است محتوای مثانه خود را کاملاً خالی کنید و در موارد دیگر، ممکن است فقط نشت جزئی داشته باشید. این بیماری بسته به علت آن ممکن است موقتی یا مزمن باشد. مطابق با تحقیقات بنیاد مراقبت‌های ارولوژی، میلیون‌ها فرد بزرگسال در دنیا این مشکل را تجربه می‌کنند. طبق نظر متخصصین، این بیماری در زنان، معمولا بعد از ۵۰ سالگی بروز می‌کند.

با افزایش سن، عضلات حمایت کننده از مثانه شما ضعیف می‌شوند و همین مساله می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار شود.بسیاری از مشکلات مختلف سلامتی هم می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. علائم ممکن است از خفیف تا شدید و نشانه‌ای از وجود سرطان، سنگ کلیه، عفونت یا بزرگ شدن پروستات باشد. اگر به این مشکل مبتلا هستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید، چون این بیماری می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کرده و منجر به حوادث احتمالی شود. پزشک‌تان می‌تواند دلایل جدی‌تری برای وضعیت پزشکی‌تان تشخیص بدهد.

چرا بی اختیاری ادرار را تجربه می کنیم

انواع بی‌اختیاری ادرار

این بیماری به سه نوع کلی تقسیم می‌شود؛ حتی به طور بالقوه می‌توانید همزمان بیشتر از یک نوع آن را تجربه کنید.

 

  • بی‌اختیاری استرسی/ فشار

بی‌اختیاری استرسی در اثر انواع خاصی از فعالیت‌های بدنی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، در موارد زیر ممکن است کنترل مثانه خود را از دست بدهید:

  • در حین ورزش
  • موقع سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • خندیدن

چنین فعالیت‌هایی بر روی عضله اسفنکتر که ادرار را در مثانه شما نگه می‌دارد، فشار می‌آورد و همین فشار اضافی می‌تواند باعث آزاد شدن ادرار در هر موقعیتی شود.

  • بی‌اختیاری فوریتی/ اضطراری

بی‌اختیاری اضطراری زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل مثانه خود را پس از تجربه یک نیاز ناگهانی و شدید به ادرار از دست بدهید. بعد از احساس این حالت، ممکن است نتوانید تا رسیدن به توالت، ادرار خود را نگه دارید.

  • بی‌اختیاری سرریز

اگر هنگام دفع ادرار مثانه خود را کاملا تخلیه نکنید، امکان وقوع این بی‌اختیاری فراهم می‌شود و بعدا ممکن است مقداری از ادرار باقیمانده از مثانه شما نشت کند. به این نوع بی‌اختیاری گاهی اوقات “بی‌اختیاری قطره‌ای” هم می‌گویند.

چرا بی اختیاری ادرار را تجربه می کنیم

دلایل بی‌اختیاری ادرار

دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد. از جمله:

-عضلات ضعیف مثانه، ناشی از پیری

-آسیب فیزیکی به عضلات کف لگن

-پروستات بزرگ شده

-سرطان

بعضی از این شرایط به راحتی قابل درمان هستند و فقط باعث مشکلات ادراری موقت می‌شوند؛ در صورتیکه بعضی دیگر، جدی‌تر و پایدارتر‌اند.

  • سالخوردگی

به طور معمول هرچه پیرتر می‌شوید، عضلات مثانه‌تان ضعیف‌تر می‌شوند و این امر، خطر بی‌اختیاری را در شما افزایش می‌دهد. برای حفظ عضلات قوی و سلامت مثانه خود، خیلی مهم است که در پیدا کردن عادات سالم تمرین کنید. چون در واقع، هرچه از سلامتی بالاتری برخوردار باشید، شانس بیشتری برای جلوگیری از بی‌اختیاری ِناشی از سالخوردگی خواهید داشت.

  • آسیب‌های فیزیکی

عضلات کف لگن، مثانه را پشتیبانی می‌کنند و آسیب دیدن آنها می‌تواند باعث بی‌اختیاری شود. این می‌تواند توسط انواع خاصی از جراحی، مثل جراحی رحم ایجاد شود و همچنین می‌تواند یک نتیجه مشترک از بارداری و زایمان طبیعی باشد.

  • پروستات بزرگ‌شده

در مردان، غده پروستات گردن مثانه را احاطه و مایعی آزاد می‌کند که از اسپرم‌ها محافظت و آنها را تغذیه می‌کند. با افزایش سن‌و‌سال آقایان، این غده تمایل به بزرگ شدن پیدا می‌کند و این شروع دوره‌ای است که آنها بعضی از انواع بی‌اختیاری‌ها را تجربه می‌کنند.

  • سرطان

سرطان پروستات یا مثانه هم می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود. در بعضی موارد، حتی درمان‌های مربوط به بیماری سرطان هم می‌تواند کنترل مثانه را برای فرد دشوار کند؛ چنانچه تومورهای خوش خیم هم، با جلوگیری از جریان طبیعی ادرار باعث بی‌اختیاری می‌شوند.

https://www.healthline.com/health/urinary-incontinence#prevention