همه‌ چیز درباره ویاگرا / تأثیرات ویاگرا (سیلدنافیل) بر روی بدن

سیلدنافیل (با نام تجاری ویاگرا) یک داروی قرص شکل است که جریان خون به آلت تناسلی را افزایش می‌دهد تا نعوظ بهتری داشته باشید. اما ممکن است عوارض جانبی مهمی از جمله حساسیت به نور و اسهال ایجاد کند. برخی از این عوارض جانبی ممکن است جدی بوده و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

عوارض جانبی ویاگرا

ویاگرا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردهای عضلانی خفیف
  • سوزش سر دل
  • خونریزی بینی
  • مشکلات پوستی (برافروخته شدن پوست)
  • به خواب رفتن و سوزن سوزن شدن بازوها، پاها یا دست‌ها
  • بی‌حسی در بازوها، پاها یا دست‌ها
  • سردرد
  • اسهال
  • سوزش معده
  • مشکل در تمایز بین رنگ‌هایی مانند آبی و مشاهده رنگ آبی روی چیزهای سبز رنگ!

ویاگرا همچنین ممکن است عوارض جانبی جدی‌ای ایجاد کند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تاری دید شدید
  • از دست دادن ناگهانی بینایی
  • صدای زنگ در گوش
  • از دست دادن ناگهانی یا کاهش شنوایی
  • سرگیجه
  • سوزش و خارش در هنگام ادرار
  • تنگی نفس

عوارض جانبی ویاگرا | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

ویاگرا یک نسخه با نام تجاری از داروی ژنریک سیلدنافیل است. این دارو یک مهارکننده فسفودی نوع 5 (PDE5) است. PDE5 آنزیمی است که مواد شیمیایی خاصی را در خون شما تنظیم می‌کند، اما به دلیل تأثیر آن بر بدن، می تواند نعوظ را برای شما سخت‌تر کند. ویاگرا عموما برای درمان موقت اختلال نعوظ (ED) استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند به طور موقت نعوظ را حفظ کنید تا بتوانید رابطه جنسی داشته باشید، در نظر داشته باشید که ویاگرا اختلال نعوظ را درمان نمی‌کند و بر میل جنسی نیز تأثیری ندارد و برای داشتن نعوظ به تحریک ذهنی یا فیزیکی نیاز دارید. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

برای درمان دائمی اختلال نعوظ می‌توانید از روش‌های مدرن پی‌آر‌پی درمانی (P-Shot) و شاک‌ویوتراپی استفاده کنید.

دوز مصرفی ویاگرا

دوز مناسب ویاگرا ممکن است بین افراد متفاوت باشد. پزشک شما قادر خواهد بود دوز مناسب را برای شما تعیین کند. تعداد دوزهای مصرف شده روزانه به دلیل استفاده از ویاگرا بستگی دارد. ویاگرا به صورت خوراکی (به شکل قرص) مصرف می‌شود.

دوز مصرفی ویاگرا برای استفاده در اختلال نعوظ

بزرگسالان تا ۶۴ سال به طور معمول ۵۰ میلی گرم ۱ ساعت قبل از مقاربت جنسی، حداکثر یک بار در روز مصرف می‌کنند.

برای بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر که از ویاگرا برای اختلال نعوظ استفاده می‌کنند، یا برای کسانی که مبتلا به سیروز یا نارسایی شدید کلیوی هستند، دوز متوسط ۲۵ میلی گرم به عنوان یک دوز واحد است که ۱ ساعت قبل از مقاربت جنسی مصرف می‌شود، اما حداکثر یک بار در روز.

همچنین ویاگرا را می توان بین ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت قبل از مقاربت مصرف کرد.

پزشک شما ممکن است دوز مصرفی شما را مطابق با نیازهای شما تنظیم کند.

ویاگرا همچنین ممکن است برای فشار خون شریانی ریوی استفاده شود. هنگامی که برای این منظور استفاده می شود، دوز متوسط ۵ تا ۲۰ میلی گرم و ۳ بار در روز مصرف می‌شود. دوزهای ویاگرا باید با فاصله بین ۴ تا ۶ ساعت (زمانی که برای فشار خون شریانی ریوی استفاده می‌شود) مصرف شود.

اختلال نعوظ و ویاگرا | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی

سیستم گردش خون و نعوظ

برای ایجاد نعوظ نیاز به مجموعه‌ای از وقایع با طراحی دقیق است. نعوظ آقایان با سیگنال‌های برانگیختگی مغز شروع می‌شود و نتیجه آن به جریان خون خوب به آلت تناسلی بستگی دارد.

درون آلت تناسلی دو حفره به نام اجسام غاردار وجود دارد. در هنگام تحریک جنسی اکسید نیتریک (NO) در حفره‌ها آزاد می‌شود و NO آنزیمی به نام گوانیلات سیکلاز را فعال می‌کند. این باعث افزایش سطح گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) می‌شود که باعث شُل شدن عضلات می‌شود.

آلت تناسلی مردان همچنین حاوی شبکه‌ای از رگ‌های خونی هستند. هنگامی که آن رگ‌های خونی شل می‌شوند و گشاد می‌شوند، خون به سرعت وارد آن شده و فشار ناشی از آن دلیلی است که باعث نعوظ می‌شود.

ویاگرا به سرعت در جریان خون جذب می‌شود. حداکثر تاثیر آن در حدود ۱ ساعت بعد از مصرف به دست می‌آید.

این دارو همچنین می‌تواند باعث کاهش فشار خون به خصوص ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف شود. اگر فشار خون پایینی دارید، مزایا و معایب ویاگرا را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای بیشتر افراد، فعالیت جنسی برای سلامت قلب و عروق مفید است. با این حال، اگر بیماری قلبی عروقی دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف ویاگرا برای شما بی‌خطر است یا خیر. همچنین اگر پزشک به شما توصیه کرده است که رابطه جنسی نداشته باشید، باید از مصرف ویاگرا اجتناب کنید.

اگر سکته مغزی یا حمله قلبی داشته اید یا اگر آنژین ناپایدار دارید، نباید ویاگرا مصرف کنید.

برخی از تداخلات دارویی می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. اگر از آلفا بلوکرهای طولانی مدت یا داروهای حاوی نیترات نیز استفاده می‌کنید، از مصرف ویاگرا و داروهای مشابه خودداری کنید.

تاثیرات ویاگرا بر بدن | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهراناثرات ویاگرا

ویاگرا می تواند بسیار موثر باشد، اما قرص جادویی نیست. هیچ کاری برای میل جنسی ندارد. برای نعوظ هنوز به نوعی تحریک نیاز دارید.

اثرات ویاگرا معمولاً حدود ۴ ساعت طول می‌کشد، اگرچه ممکن است برای برخی از مردان بیشتر طول بکشد. یک عارضه جانبی نادر، اما جدی، مشکل پریاپیسم است. (نعوظ طولانی مدت که می‌تواند بسیار دردناک شود.)

اگر نعوظی دارید که بیش از ۴ ساعت طول می کشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن ناهنجاری آناتومیک آلت تناسلی، باید مراقب مهارکننده‌های PDE5 باشید. اگر به بیماری پیرونی مبتلا هستید، ممکن است پزشک شما از مصرف ویاگرا خودداری کند.

ویاگرا یک راه حل موقت است و اختلال نعوظ را درمان نمی‌کند و هیچ محافظتی در برابر عفونت‌های مقاربتی (STIs) ارائه نمی‌دهد.

سیستم عصبی مرکزی و نعوظ آقایان

ویاگرا به بهبود جریان خون به آلت تناسلی کمک می‌کند، اما مغز شما همچنان با ارزش‌ترین اندام جنسی شماست! اگر روحیه نداشته باشید ویاگرا کار نخواهد کرد!

برخی از عوارض جانبی احتمالی ویاگرا عبارتند از سردرد، آبریزش یا انسداد بینی یا خونریزی بینی. برخی از مردان نیز احساس سبکی سر یا سرگیجه می‌کنند. در موارد نادر، ویاگرا می‌تواند باعث غش کردن شود. برخی از مردانی که از مهارکننده‌های PDE5 استفاده می‌کنند، کمردرد یا درد عضلانی را گزارش می‌کنند.

این موارد شایع نیست، اما برخی از مردان پس از مصرف مهارکننده‌های PDE5، صدای زنگ در گوش، کاهش شنوایی یا کاهش بینایی را تجربه می‌کنند.

اگر سابقه بیماری چشمی به نام نوروپاتی ایسکمیک بینایی قدامی غیر شریانی (NAION) دارید، از مهارکننده‌های PDE5 خودداری کنید.

اگر در حین مصرف ویاگرا دچار کاهش شنوایی یا بینایی شدید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

ویاگرا و دستگاه دفع و گوارش

ویاگرا در قالب یک قرص روکش‌دار به فروش می‌رسد. می‌توانید ویاگرا را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و بهتر است آن را حدود یک ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف کنید.

ویاگرا را بیش از یک بار در روز مصرف نکنید.

حدود ۸۰ درصد ویاگرا از بدن شما در مدفوع خارج می‌شود. بقیه با ادرار شما از بدن شسته می‌شود.

یکی از عوارض جانبی نسبتاً رایج ویاگرا سوء هاضمه یا ناراحتی معده است. مهارکننده های PDE5 گاهی اوقات می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند.

سوالات متداول در مورد مصرف ویاگرا

اثرات ویاگرا چه مدت باقی می‌ماند؟
اثرات ویاگرا معمولا بین ۲ تا ۵ ساعت باقی می‌ماند. مهم است که مطمئن شوید که این دارو را به درستی مصرف کنید و به طور ایده‌آل قرص را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از اینکه قصد انجام فعالیت جنسی داشته باشید مصرف کنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که برای اینکه آلت تناسلی شما به درستی کار کند، باید از نظر جنسی تحریک شود.

آیا ویاگرا آلت تناسلی را را بزرگتر می‌کند؟
ویاگرا دارویی است که با کمک به مردان در حفظ نعوظ عمل می‌کند. بدون لمس آلت تناسلی، مانند آنچه در رابطه جنسی تجربه می شود، نعوظ رخ نمی‌دهد، و آلت تناسلی سفت یا بزرگ نمی‌شود. اثرات ویاگرا بر بدن موقتی است و منجر به سفت شدن دائمی یا بزرگ شدن آلت تناسلی نمی‌شود. در موارد نادر، برخی از مردان ممکن است نعوظ طولانی مدت را تجربه کنند که دردناک است. این مشکل نیاز به مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای دارد.

آیا ویاگرا پس از ارضای جنسی هنوز آلت را سخت نگه می‌دارد؟
در برخی از مردان، ممکن است استفاده از ویاگرا منجر به نعوظ طولانی مدت شود که بسیار دردناک است. این نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

همچنین این امکان وجود دارد که استفاده از ویاگرا به کوتاه کردن دوره نعوظ کمک کند. این زمان بعد از ارگاسم است که بدن به حالت نرمال درمی‌آید و آلت تناسلی به حالت شل برمی‌گردد. در این مدت آلت تناسلی به تحریک جنسی پاسخ نمی‌دهد.

عوارض مصرف زیاد ویاگرا چیست؟
در مطالعات شرکت‌کنندگان سالمی که تا ۸۰۰ میلی‌گرم ویاگرا مصرف می‌کردند، واکنش‌های جانبی مشابهی با دوزهای پایین‌تر مشاهده شد. با این حال، بروز برخی از عوارض جانبی و شدت عوارض جانبی با دوز مصرفی ویاگرا افزایش یافت.

عوارض جانبی احتمالی ویاگرا پیش‌تر ذکر شد. اگر علائم شدید شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی ویاگرا را تجربه کردید چه باید کرد؟
برای عوارض جانبی شدید ویاگرا، فوراً مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. برای عوارض جانبی شایع‌تر، با پزشک خود در مورد تغییر دوز دارو صحبت کنید.