ادرار کردن در حین رابطه جنسی، علل و درمان آن

ادرار کردن هنگام رابطه جنسی یک نگرانی بسیار رایج و عمدتاً یک مسئله زنانه است. چون مکانیزم طبیعی بدن مردان از ادرار کردن در هنگام نعوظ جلوگیری می‌کند. حدود ۶۰٪ از زنانی که سطحی از بی‌اختیاری ادرار عمومی دارند، در حین رابطه جنسی دچار نشتی می‌شوند. با این حال، بعضی از زنانی که نگران ادرار کردنشان در حین رابطه جنسی هستند، ممکن است واقعاً ادرار نکنند و در عوض در طول ارگاسم، انزال زنانه را تجربه کنند.

در مبحث انزال زنانه، این سوال مطرح است که در واقع این مایع چه نقشی دارد. در طول فعالیت جنسی، بعضی از زنان در زمان ارگاسم دفع مایعات را تجربه می‌کنند که به اعتقاد  محققان چیزی جز ادرار نیست. بعضی دیگر بر این باورند که غدد پیشابراه زنانه مایعی شبیه به انزال مردانه را که در پروستات ساخته می‌شود، می‌سازند.

در بدن زن، غدد شبه‌پروستات به نام غدد اسکین وجود دارند که به صورت خوشه‌ای در دهانه بیرونی مجرای ادرار قرار دارند و مایعی شفاف یا سفید رنگ تولید می‌کنند. ممکن است این مایع برای مرطوب کردن مجرای ادرار و بافت اطراف واژن هم مفید باشد. بافت اطراف غدد پاراورترال به واژن و کلیتوریس متصل است و این غدد می‌توانند از طریق واژن تحریک شوند.

 

چه چیزی باعث نشت ادرار در هنگام رابطه جنسی می‌شود

ادرار در هنگام رابطه جنسی اغلب به دلیل بی‌اختیاری و مساله‌ای ناخواسته است. طبق گزارش انجمن ملی بی‌اختیاری، تقریباً ۲۵ میلیون بزرگسال آمریکایی بی‌اختیاری کوتاه مدت یا طولانی مدت را تجربه می‌کنند که ۸۰٪ آنها زن هستند. در واقع از هر چهار زن بالای ۱۸ سال یک نفر دچار نشت ادرار است.

ادرار کردن در حین رابطه جنسی |‌ دکتر مهری مهراد، اورولوژیست در تهران

بی‌اختیاری ادرار

زنان ممکن است در حین فعالیت جنسی و یا موقع ارگاسم دچار نشت ادرار شوند؛ چون تحریک جنسی می‌تواند بر مثانه یا مجرای ادرار فشار وارد کند و وقتی این فشار با عضلات ضعیف کف لگن ترکیب شود، می‌تواند بی اختیاری استرسی ایجاد کند. اگر در طول ارگاسم ادرارتان چکه می‌کند، اغلب به این دلیل است که عضلات مثانه شما اسپاسم می‌شوند و بی‌اختیاری فوری به شما دست می‌دهد.

بی‌اختیاری فوری یا اضطراری از علائم مثانه بیش فعال و با نیاز ناگهانی و فوری به ادرار کردن و انقباض غیرارادی مثانه همراه است که باعث خروج ادرار می‌شود.

این بی‌اختیاری می‌تواند توسط خیلی از چیزها، مثل دیدن آب جاری یا باز کردن قفل در، که گاهی اوقات سندرم «کلید-در-درب» نامیده می‌شود، ایجاد شود.

 

بی‌اختیاری استرسی (SUI)

بی‌اختیاری استرسی زمانی رخ می‌دهد که فعالیتی مثل رابطه جنسی بر مثانه شما فشار وارد کند. البته محرک‌های این نوع بی‌اختیاری در افراد مختلف، متفاوت است و رایج‌ترین آنها عبارتند از:

سرفه کردن، خندیدن، عطسه کردن، بلند کردن اجسام سنگین، انجام فعالیت‌های بدنی مثل دویدن یا پریدن و داشتن رابطه جنسی

 

عوامل خطرآفرین بی‌اختیاری

بعضی از افراد ممکن است در معرض افزایش خطر بی‌اختیاری در حین رابطه جنسی باشند. در زیر با بعضی از عوامل خطرآفرین رایج آشنا می‌شویم:

  • بارداری و زایمان
  • یائسگی
  • بزرگ شدگی و یا جراحی پروستات
  • سنگ مثانه
  • اضافه وزن
  • عفونت در دستگاه ادراری تحتانی، عفونت مثانه یا عفونت پروستات
  • یبوست
  • آسیب عصبی ناشی از شرایطی مثل سکته مغزی و دیابت
  • بعضی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی خاص و داروهای فشار خون
  • دیورتیک های طبیعی و محرک‌های مثانه مثل کافئین و الکل
  • اختلال در حرکت آزادانه
  • اختلال در عملکرد ذهنی
  • جراحی قبلی در زمینه دستگاه تناسلی یا دستگاه ادراری

بی‌اختیاری مردان در حین رابطه جنسی

وقتی که یک مرد در حالت نعوظ قرار می‌گیرد، اسفنکتر در قاعدهء مثانه او بسته می‌شود تا ادرار نتواند به مجرای ادرارش وارد شود، به این معنا که اکثر مردان نمی‌توانند موقع رابطه جنسی ادرار کنند.

مردانی که پروستات خود را با جراحی برای درمان سرطان پروستات برداشته‌اند، اغلب بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند، که می‌تواند شامل بی‌اختیاری در حین رابطه جنسی هم باشد.

 

تشخیص و درمان بی‌اختیاری در حین رابطه جنسی

اگر شما هم در حین رابطه جنسی نشتی ادرار دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند بفهمند آیا واقعا (در حین رابطه) دچار دفع ادرار می‌شوید و یا نتایج ارگاسم را تجربه می‌کنید؛ اگر معلوم شود که ادرار است، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند گزینه‌های درمانی را برای کمک به کنترل بی‌اختیاری شما توصیه کند.

 

عضلات کف لگن خود را تقویت کنید

اگر شما یک زن هستید، ممکن است پزشک مراجعه به فیزیوتراپیست را توصیه کند که در زمینه عضلات لگن زنانه تخصص دارد. مخروطهای واژینال سنگین یا تکنیک‌های بیوفیدبک می‌توانند علاوه بر تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن هم کمک کنند.

تمرینات کگل می‌تواند قدرت عضلات کف لگن، ماهیچه‌های حمایت کننده آن و عضلات اسفنکتر که هنگام ادرار کردن یا اجابت مزاج باز و بسته می‌شوند، را افزایش دهد. تمرینات کگل فواید زیادی دارد، از جمله:

  • بهبود کنترل مثانه
  • بهبود بی اختیاری مدفوع (حرکات غیر ارادی روده)
  • افزایش جریان خون به اندام‌های جنسی و افزایش لذت جنسی

ادرار کردن در حین رابطه جنسی |‌ دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی در تهران

در مردان، کگل ممکن است نه تنها به بی‌اختیاری ادرار، بلکه به اختلال نعوظ هم کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که ۴۰٪ از مردانی که بیش از ۶ ماه اختلال نعوظ داشتند، علائم‌شان به طور کامل با انجام ترکیبی از فیزیوتراپی کف لگن و تمرینات کگل در خانه برطرف شد.

این تمرینات را می‌شود در حالت ایستاده، نشسته یا دراز کشیده انجام داد که تقریباً در هر زمان یا مکانی قابل اجراست. این ایده خوبی است که قبل از انجام آنها مثانه خود را خالی کنید.

اول سعی کنید این عضلات را بشناسید که این کار هنگام ادرار کردن و متوقف کردن آن در وسط انجام کار، انجام می‌شود. ماهیچه‌هایی که برای متوقف کردن جریان ادرار استفاده کردید همان چیزی است که روی آن تمرین خواهید کرد.

هنگامی که آن عضلات را شناسایی کردید، زمانی که ادرار نمی‌کنید آنها را سفت کنید و به مدت پنج ثانیه در همان حالت بمانید؛ بعد آنها را کاملا شل کنید. یادتان باشد که به اشتباه عضلات شکم، ساق پا یا باسن خود را منقبض نکنید. بخش شل کردن ماهیچه‌ها هم مهم است، چون عضلات با شل و سفت شدن عمل می‌کنند.

هر بار سه تا چهار نوبت در روز و تا ۲۰ بار کار کنید و هر بار پنج ثانیه عضلات کف لگن خود را سفت نگه دارید.

 

آموزش مثانه

تمرین یا آموزش مثانه به شما کمک می‌کند کنترل بهتری بر مثانه خود داشته باشید و مدت زمان بیشتری بین دفع ادرار خود فاصله بیندازید که این می‌تواند همراه با تمرینات کگل انجام شود.

تمرین مثانه شامل استفاده از سرویس بهداشتی در یک برنامه ثابت و زمان‌های مشخص است، صرف نظر از اینکه نیاز به رفتن دارید یا نه. اگر قبل از زمان مقرر نیاز به ادرار کردن داشتید، تکنیک‌های آرام‌سازی به سرکوب میل کمک می‌کنند. به تدریج، فاصله زمانی بین وقفه‌های توالت رفتن را می‌شود با فواصل ۱۵ دقیقه‌ای افزایش داد، با این هدف که نهایتا بین توالت رفتن‌های‌تان ۴-۳ ساعت فاصله بیفتد؛ ممکن است ۱۲-۶ هفته طول بکشد تا به این هدف برسید.

ادرار کردن در حین رابطه جنسی |‌ دکتر مهری مهراد، اورولوژیست در تهران

تغییر سبک زندگی

برای بعضی افراد، تغییر شیوه زندگی می تواند به جلوگیری از ادرار در حین رابطه جنسی کمک کند:

  • پوزیشن‌های مختلف را در حین رابطه جنسی امتحان کنید تا بتوانید یکی را پیدا کنید که به مثانه شما فشار وارد نمی‌کند.
  • قبل از رابطه جنسی مثانه خود را خالی کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند. پزشک می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی و تناسب اندام کمک کند.
  • مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین یا الکل را محدود کنید. کافئین و الکل به عنوان ادرار‌آور و همچنین محرک مثانه عمل می‌کنند و می‌توانند میل شما را برای ادرار افزایش دهند.
  • از نوشیدن بیش از حد الکل درست قبل از فعالیت جنسی خودداری کنید چون الکل باعث کاهش ظرفیت مثانه برای نگهداری ادرار می‌شود.

 

داروها و درمان‌های دیگر

داروها معمولاً فقط در صورتی تجویز می‌شوند که ورزش کف لگن و تغییر سبک زندگی در تسکین علائم مؤثر نباشد. داروهایی که اغلب برای درمان بی‌اختیاری تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • داروهایی که اسپاسم مثانه را کاهش می‌دهند، مثل داریفناسین، سولیفناسین و اکسی بوتینین کلراید
  • داروهای ضد اسپاسم و ضد لرزش مثل هیوسیامین
  • تزریق بوتاکس به عضله مثانه
  • تحریک الکتریکی
  • جراحی برای افزایش اندازه مثانه

 

نتیجه

اکثر مردم می‌توانند با تغییر سبک زندگی و انجام تمرینات عضلات کف لگن، دفع ادرار را در حین رابطه جنسی کاهش دهند یا حتی از بین ببرند. اگر بی‌اختیاری شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، درمان این عارضه می‌تواند به کاهش بی‌اختیاری‌تان کمک کند. در مورد هر گونه نگرانی که دارید با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید علت و برنامه درمانی بی‌اختیاری خود را پیدا کنید.

منبع: هلث‌لاین