به مناسبت روز جهانی دیابت/ چگونه دیابت می‌تواند بر سلامت اورولوژی شما تأثیر بگذارد؟

دیابت یک بیماری شایع است که میلیون‌ها انسان را در کل دنیا تحت تاثیر قرار داده است. متأسفانه دیابت می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای سیستم‌های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها، گوش‌ها و غیره داشته باشد. سیستم اورولوژی شامل مثانه و مجاری ادراری هم در معرض عوارض دیابت قرار دارد. در این نوشتار توضیح می‌دهیم که چگونه دیابت می‌تواند با تمرکز بر بخش‌های خاصی از دستگاه تناسلی بر سلامت اورولوژی شما تأثیر بگذارد.

 

دیابت چیست؟

دیابت بیماری‌ای است که باعث افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود. گلوکز از غذاهایی که مصرف می‌کنیم به دست می‌آید و به عنوان منبع سوخت اولیه بدن‌مان عمل می‌کند. انسولین، هورمونی که در لوزالمعده تولید می‌شود، مسئول انتقال گلوکز از خون به سلول‌هاست. دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که یا در بدن انسولین تولید نشود یا مقدار زیادی از آن تولید ‌شود و در نتیجه بدن قادر به استفاده صحیح از آن نباشد. بدون انسولین، گلوکز در خون باقی می‌ماند و به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند نمی‌رسد و در نتیجه اثرات مخربی برای خیلی از اندام‌های ضروری ایجاد می‌کند.

 

دیابت و مثانه

در مثانه افراد مبتلا به دیابت می‌تواند شرایط متعددی رخ دهد، از جمله: «اختلال در حس»، به این معنا که مثانه سیگنال نمی‌دهد که زمان ادرار است، و «اختلال در انقباض مثانه»، به این معنا که عضله مثانه به درستی عمل نمی‌کند و منجر به ناتوانی در تخلیه کامل مثانه می‌شود. مثانه بیش فعال هم در میان بیماران دیابتی شایع است.

دیابت و سلامت اورولوژی | دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی در تهران

دیابت و کلیه‌ها

افزایش سطح گلوکز می‌تواند به رگ‌های کوچک خونی آسیب برساند و وقتی این رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها آسیب ببینند، کلیه‌ها دیگر نمی‌توانند خون را به درستی تمیز کنند. وقتی کلیه‌ها قادر به فیلتر کردن خون نباشند، مواد زائد در خون تجمع می‌کنند و در نهایت منجر به بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه می‌شوند. تأثیر دیابت بر سلامت کلیه شما قابل توجه است، به همین دلیل است که دیابت مسئول ۴۴٪ از موارد جدید نارسایی کلیه است.

دیابت و مجاری ادراری

یکی از اولین نشانه‌های دیابت افزایش ادرار است که به طور طبیعی فشار بیشتری را به دستگاه ادراری وارد می‌کند. علاوه بر این، دیابت منجر به مشکلاتی در نحوه عملکرد گلبول‌های سفید خون در زمینه مبارزه با عفونت و همچنین اختلال در جریان خون و ایجاد گلوکز در ادرار می‌شود. این عوامل خطر عفونت بیشتری برای مثانه و کلیه ایجاد می‌کنند. اختلال در انقباض مثانه هم که قبلا ذکر شد می‌تواند منجر به عفونت‌های بالقوه شود. در صورتی که مثانه به طور کامل تخلیه نشود، می‌تواند آبسه کلیه و سایر عفونت‌ها را پدید بیاورد.

 

مدیریت دیابت

در یک زندگی سالم انجام اقداماتی برای مدیریت بیماری دیابت حیاتی است. دیابت نه تنها می‌تواند بر سلامت اورولوژی شما تأثیر بگذارد، بلکه ممکن است منجر به سایر شرایط جدی برای سلامتی شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت دیابت از طریق تغییرات رژیم غذایی است. مثلا سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل باید جایگزین شکر و کربوهیدرات‌های سفید تصفیه‌شده شوند تا تعادل قند را حفظ کنند. قدم بعدی در مدیریت دیابت از راه ورزش منظم است. تغییرات سبک زندگی اولین اقدام در زمینه رسیدگی به دیابت نوع ۲ است، اگرچه پزشک ممکن است داروهایی را هم برای کمک به کنترل دیابت و هدایت شما در مسیر سالم تجویز کند!

منبع: Alliance Urology