شاک‌ویو تراپی برای اختلال نعوظ: آیا این روش درمانی موثر است؟

شاک‌ویو تراپی (Shockwave Therapy) یکی از چندین گزینه درمانی برای اختلال نعوظ (ED) است. این روش درمانی مدرن و بدون دارو توسط چندین منبع علمی مورد اعتماد تایید شده و نتایج دلگرم کننده‌ای به دست آمده است. به نظر می‌رسد که شاک‌ویو درمانی برای کسانی که مبتلا به اختلال نعوظ عروقی هستند (یک اختلال عروق خونی که بر جریان خون در بافت آلت تناسلی تأثیر می‌گذارد) بهترین کارکرد را دارد. همچنین این روش اثربخشی قابل ملاحظه‌ای در درمان سایر علل اختلال نعوظ دارد.

 

شاک‌ویو تراپی چیست؟

نام کامل این روش درمانی شاک‌ویو درمانی برون بدنی یا Extracorporeal shock wave therapy (ESWT) است. این درمان مدرن یک درمان غیرتهاجمی است که سال‌ها در ارتوپدی برای کمک به بهبود استخوان‌های شکسته، رباط‌های آسیب‌دیده و تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

شاک‌ویو تراپی همچنین برای بهبود بهبود زخم استفاده شده است. این روش با استفاده از امواج صوتی با انرژی بالا می‌تواند ترمیم بافت و رشد سلولی را سرعت بخشد.

نعوظ آقایان به جریان خون سالم در بافت آلت تناسلی بستگی دارد. شاک‌ویو تراپی به عنوان راهی برای ترمیم و تقویت رگ‌های خونی آلت تناسلی و بهبود جریان خون در نظر گرفته می‌شود. افزایش جریان خون به آلت تناسلی همان هدفی است که درمان‌های سنتی اختلال نعوظ، مانند داروهای خوراکی، از جمله سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس) انجام می‌شود.

شاک ویو تراپی برای درمان اختلال نغوظ | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

شاک‌ویو تراپی چگونه کار می کند؟

شاک‌ویو تراپی با وسیله‌ای گرز مانند که در نزدیکی نواحی مختلف آلت تناسلی قرار می‌گیرد انجام می‌شود. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی دستگاه را – در حالی که نبض‌های ملایمی منتشر می‌کند – به مدت حدود ۱۵ دقیقه در امتداد قسمت‌هایی از آلت تناسلی شما حرکت می‌دهد. در این روش درمانی نیازی به بیهوشی نیست.

نبض‌های الکترونیکی وارد شده به آلت، باعث بهبود جریان خون و بازسازی بافت در آلت تناسلی می‌شود. هر دوی این تغییرات می‌تواند منجر به نعوظ ایه‌آل برای رابطه جنسی شود.

در حال حاضر هیچ توصیه ثابتی برای دوره یا دفعات درمان وجود ندارد. با این حال، یک مرور و آنالیز کارآزمایی‌های بالینی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که رایج‌ترین برنامه درمانی دو بار در هفته به مدت ۳ هفته، پس از آن ۳ هفته بدون درمان و ۳ هفته دیگر درمان دو بار در هفته بود.

تجزیه و تحلیل نشان داد که اثرات مثبت شاک‌ویو تراپی حدود یک سال باقی‌ می‌ماند.

 

چه کسانی کاندید درمان شاک‌ویو تراپی برای اختلال نعوظ هستند؟

در تئوری علم اورولوژی، هر کسی که اختلال نعوظ مزمن را تجربه می‌کند می‌تواند کاندید درمان با شاک‌ویو تراپی باشد.

با این حال، مطالعات در این زمینه متفاوت است. یک بررسی پزشکی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که شاک‌و یوتراپی در موارد اختلال نعوظ خفیف هنگامی که با ترکیبی از درمان‌های دیگر استفاده می‌شود مؤثرتر است، اما در مطالعاتی دیگر خلاف این موضوع اثبات شد و درمان با امواج شوک در اختلال نعوظ متوسط تا شدید بهترین کارکرد را داشت.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا کاندیدای شاک‌و یوتراپی برای درمان اختلال نعوظ هستید یا خیر این است که با پزشک اورولوژیست خود در مورد وضعیت خود صحبت کنید، به خصوص اگر درمان‌های دیگر برای شما موفقیت آمیز نبوده‌ است.

تحقیقات علمی درباره‌ی شاک‌ویو تراپی چه می گویند؟

بررسی و آنالیز ذکر شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که عملکرد نعوظ به طور قابل توجهی با شاک‌ویو تراپی بهبود یافته است. نتایج در میان مردان مبتلا به اختلال نعوظ عروقی بسیار مثبت بود.

یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که در بین ۲۰ مرد مبتلا به اختلال نعوظ عروقی، همگی پس از ۶ ماه درمان با شاک‌ویو تراپی، عملکرد نعوظ بهبود یافته‌ای را تجربه کردند.

علیرغم این تحقیقات دلگرم کننده، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درمان با امواج شوک را به عنوان یک درمان برای ED تایید نکرده است. تأییدیه‌های FDA برای درمان‌های جدید همیشه با دستورالعمل‌هایی همراه است که پزشکان باید از آنها پیروی کنند و عوارض جانبی را با بیماران در میان بگذارند.

علاوه بر این، درمان هایی که توسط FDA تأیید نشده اند معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند.

درمان اختلال نغوظ | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست در تهران

خطرات و عوارض جانبی

شاک‌ویو تراپی برای اکثر مردان بدون درد است و همانطور که قبلاً گفته شد، تحقیقات انجام شده، عوارض جانبی اندکی – در صورت وجود – پیدا کرده است.

با این حال، این بدان معنا نیست که این روش ایمن است. این هنوز یک درمان نسبتا جدید است و تحقیقات بیشتری برای تعیین عوارض جانبی، عوارض و اثربخشی طولانی مدت باید انجام شود. بهترین راه برای اطمینان از حصول نتیجه، مشورت با پزشک اورولوژیست است.

 

دریافت درمان شاک‌ویو تراپی

دوره‌های گاه به گاه و کوتاه‌مدت اختلال نعوظ طبیعی است. استرس، کمبود خواب، مصرف الکل، یا تغییرات موقت هورمونی، از جمله عوامل دیگر، می‌تواند حفظ نعوظ را دشوار کند. با این حال، اگر اختلال نعوظ شما بیشتر شد و زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار داد، به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

اگر به دنبال درمان بدون دارو هستید و علاقه ای به روش‌های تهاجمی ندارید، با اورولوژیست خود در مورد درمان با شاک‌ویو تراپی و جایی که ممکن است چنین درمانی در منطقه شما در دسترس باشد، صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که ابتدا یک درمان رایج تر را امتحان کنید. درمان‌های رایج برای اختلال نعوظ عبارتند از:

  • داروها: مانند سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس).
  • تغییر سبک زندگی: ترک سیگار، تغییر رژیم غذایی و ورزش کافی ممکن است به مبارزه با اختلال نعوظ کمک کند.
  • مشاوره: اگر مسائل روانشناختی، مانند اضطراب، استرس، یا مشکلات رابطه، باعث اختلال نعوظ می‌شوند، صحبت با یک درمانگر یا مشاور ممکن است کمک کننده باشد.
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای: بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت می‌توانند منجر به اختلال نعوظ شوند.

پاسخ به برخی سوالات متداول درباره درمان اختلال نعوظ با شاک‌ویو تراپی

❓چگونه می‌توانم برای ویزیت شاک‌ویو تراپی اقدام کنم؟

اگر علاقمند به برنامه‌ریزی ویزیت درمان شاک‌ویوتراپی هستید، گام اصلی ملاقات با یک متخصص اورولوژیست که این روش را انجام می دهد خواهد بود.

⚠️مراقب پزشکان یا مراکز درمانی بدون مجوزی باشید که با ترفندهای تبلیغاتی و بدون مجوزهای لازم و علم پزشکی، این روش درمانی را اجرا می‌کنند.

 

❓آیا شاک‌ویوتراپی درد دارد؟

درمان اختلال نعوظ با امواج شاک کاملا بدون خطر است، مطالعات منابع علمی معتبر و تجربیات بیماران ما نشان می‌دهد که شاک‌ویو درمانی بدون درد و عوارض است و حتی یک روش غیرتهاجمی برای کمک به کاهش درد پس از جراحی‌ها است.

شاک ویو تراپی برای درمان اختلال نغوظ | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

❓میزان موفقیت شاک‌ویوتراپی برای درمان اختلال نعوظ چقدر است؟

در حالی که میزان موفقیت دقیق ناشناخته است، تحقیقی در سال ۲۰۱۶ منبع معتبر شامل ۵۰ نفر که شاک‌ویو را دریافت کردند تخمین زد که تا ۷۵ درصد از شرکت کنندگان مزایایی را تجربه کردند که تا ۱۲ ماه ادامه داشته است.

 

نتیجه‌گیری

تمایل به درمان اختلال نعوظ که به طور مداوم و در یک دوره طولانی جوابگو باشد، انگیزه برای تحقیقات را در سراسر جهان تقویت می‌کند.

اگر علاقه مند به دریافت شاک‌ویو تراپی هستید، ابتدا جهت ویزیت و مشاوره با دکتر مهری مهراد، اورولوژیست اقدام نمایید. در این جلسه مشاوره، علاوه بر بررسی شرایط و سبک زندگی شما، بهترین روش‌های درمانی برای اختلال نعوظ مورد نظر قرار گرفته و نهایتا با صلاحدید پزشک می‌توانید برای انجام شاک‌ویو تراپی آماده شوید.

پروسه شاک‌ویوتراپی در کلینیک اورولوژی مهراد، تحت نظر پزشک اورولوژیست و توسط مدرن‌ترین دستگاه دنیا (اشتورز مدیکال) انجام می‌پذیرد. جهت دریافت مشاوره و وقت ویزیت می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های کلینیک در تماس باشید:
☎️ ۰۲۱۲۲۰۳۵۵۷۳  |  ۰۲۱۲۲۰۲۳۲۲۵  |  ۰۲۱۲۲۰۳۸۶۸۰