عدم کنترل ادرار کودکان در طول روز (بخش اول)

خیس شدن یا عدم کنترل ادرار کودکان در طول روز چیست؟

خیس شدن بی‌اختیار در روز بسیار کمتر از شب ادراری  رایج است. اما از هر۴  کودک که دچار شب‌ادراری هستند، تقریباً یکی‌شان در طی روز هم خودش را خیس می‌کند.

دانستن علت خیس شدن کودک، به شما و پزشک متخصص کمک می‌کند تا در مورد بهترین روش درمانی تصمیم بگیرید. بعد از اینکه کودک حداقل ۶ ماه تا یکسال کنترل مثانه داشته است، خیس شدن بی‌اختیار در روز (عدم کنترل ثانویه روزانه) بیشتر از شب‌ادراری برای او ایجاد می‌شود. این عدم کنترل ادرار، اغلب به یک بیماری پزشکی مثل عفونت یا نقص در دستگاه ادراری یا استرس عاطفی مربوط می‌شود و درمان این شرایط معمولاً عدم کنترل را متوقف می‌کند. اما خیس شدن در روز می‌تواند در امر رشد کودک یک مسئله طبیعی و بدون دلیل پزشکی باشد.

اگر خیس کردن در روز، بعد از دورانی شروع شود که کودک کنترل مداوم مثانه خود را در اختیار داشته، احتمال وجود استرسی مثل تولد خواهر یا برادر جدیدش را در نظر بگیرید. این مشکل اغلب بعد از رفع استرس و کنترل ِآن متوقف می‌شود. ممکن است برای بعضی از این کودکان مراجعه به یک متخصص بهداشت روان لازم باشد.

خیس شدن یا بی اختیاری ادرار کودکان در طول روز

بی اختیاری ادرار یا خیس شدن در روز به عنوان بخشی از رشد طبیعی جسمی

بی اختیاری ادرار یا خیس شدن بی‌اختیار روزانه (عدم کنترل روزانه) در کودکان خردسال خیلی شایع است؛ عدم کنترل از این نوع، ممکن است به این خاطر باشد که کودک چنان درگیر بازی می‌شود که دستشویی رفتن را فراموش می‌کند و یا به این دلیل که ادرار خود را خیلی طولانی نگه می‌دارد، دچار این بی‌اختیاری می‌شود. این بچه‌ها:

  • بیشتر تمایل دارند که در طول شبانه‌روز مثانه خود را فقط ۲ یا ۳ بار تخلیه کنند (بجای تعداد طبیعی ۵ تا ۷ بار در روز).
  • اغلب وقتی از خواب بیدار می‌شوند، بلافاصله به دستشویی نمی‌روند.
  • بیشتر وقت‌ها هنگام استفاده از دستشویی، مثانه خود را کاملاً خالی نمی‌کنند.

بعضی از کودکان در طول روز به طور تصادفی خیس می‌شوند چون سعی می‌کنند ادرار خود را بیش از حد طولانی نگه دارند. برای جلوگیری از خیس شدن خود، کودکان ممکن است:

  • چمباتمه بزنند.
  • پیچ و تاب بخورند، پاهای خود را بحالت ضربدری بگیرند، رانهای خود را به هم نزدیک و یا از دستان‌شان برای جلوگیری از ادرار استفاده کنند.
  • خیلی بی حرکت بایستند، انگار که اگر حرکت کنند خودشان را خیس می‌کنند.

اگر کودکی در طول روز به طور تصادفی خودش را خیس می‌کند، این می‌تواند عملکرد او در مدرسه یا روابط دوستانه‌اش را تحت تأثیر قرار بدهد. کودک ممکن است از خیس کردن خود در مدرسه یا بیرون از خانه وحشت داشته باشد. همچنین ممکن است از اینکه توسط دوستان خود مورد مزاحمت قرار بگیرد، ترس داشته باشد. درمان می‌تواند به کودک کمک کند تا زندگی عادی‌تر و با اعتماد بنفس بیشتری ‌داشته باشد.

 

خیس شدن یا بی اختیاری ادرار کودکان در طول روز

چه موقع برای بی اختیاری ادرار یا خیس شدن در روز کودکان  با پزشک تماس بگیریم

خیس شدن بی‌اختیار در روز ممکن است یک قسمت طبیعی از رشد و نمو کودک باشد و یا ممکن است در اثر یک بیماری پزشکی ایجاد شده باشد. در صورت وجود احتمال وجود یک علت پزشکی، ارزیابی مشکل کودک توسط پزشک خیلی خیلی مهم است.

در این موارد با پزشک تماس بگیرید:

۱. علائم عفونت مثانه یا کلیه در کودک شما وجود دارد، مثل:

– ادرار کدر یا صورتی رنگ یا وجود لکه‌های خون روی لباس زیر

– نیاز ِبیش از حد معمول به دفع ادرار

– گریه یا شکایت، موقع ادرار کردن

– تکرر ادرار و معمولاً در حجم‌های خیلی کم

۲. اگر کودک بصورت قطره‌ای ادرار می‌کند (دریبلینگ) یا جریان ادرار ضعیفی دارد، در این صورت ممکن است نقص مادرزادی در سیستم ادراری‌اش وجود داشته باشد.

۳. کودک شما در سن ۴ سالگی یا بیشتر، در طول روز به طور بی‌اختیار خودش را خیس شده و حتی مدفوعش نشت می‌کند. کودک ممکن است دچار انسداد روده شده باشد، که ناشی از یبوست در یک دوره خاص است.

۴. کودک شما پیشتر از این کنترل مثانه داشته، اما دوباره خودش را خیس می‌کند.

 

https://www.uofmhealth.org/health-library/ta211