رابطه‌ی بین مصرف قهوه و سلامت کلیه

قهوه، یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان  است که در مورد تأثیراتش بر سلامتی تحقیقات زیادی انجام شده است. در حالی که به طور گسترده شناخته شده که کافئین، ماده شیمیایی فعال در قهوه، می‌تواند ذهن و بدن را تحریک کند، فشار خون را افزایش دهد و به عنوان یک ادرار‌آور در مجاری ادراری عمل کند، رابطه آن با سلامت کلیه‌ها چندان بی‌اهمیت نیست و می‌تواند پیچیده‌تر از چیزی باشد که انتظار می رود.

خیلی از ما عادت به نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی داریم، هر چند که ممکن است کافئین آن تغییرات زیادی در سراسر بدن‌مان ایجاد کند و اثراتش بر سلامتی‌مان قبل توجه باشد. اما چگونه قهوه بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد:

 

قهوه و سنگ کلیه

بعضی از افراد بیشتر مستعد ایجاد سنگ کلیه هستند و سنگ‌های اگزالاتی یکی از رایج‌ترین آنهاست. قهوه و همچنین چای سیاه یکی از منابع اصلی اگزالات هستند، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری باید مراقب مصرف آنها باشند.

 

قهوه و سرطان کلیه

شواهد متفاوتی در مورد ارتباط قهوه با سرطان کلیه وجود دارد و بعضی مطالعات کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه را نشان داده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد این مطالعه بیشتر در مورد قهوه کافئین دار صادق است. با این حال، قهوه بدون کافئین با افزایش زیرگروه‌های کارسینوم سلول کلیوی مرتبط است. علیرغم این ارتباط، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا دیدگاهی قطعی ایجاد کند.

قهوه و بیماری مزمن کلیه | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

قهوه و بیماری مزمن کلیه

تا مدت‌ها، قهوه به طور بالقوه برای کلیه‌ها مضر تلقی می‌شد، با این حال، این رابطه ممکن است پیچیده‌تر از آنی باشد که در ابتدا تصور می‌شد. اخیراً تحقیقات متعددی در مورد ارتباط بین مصرف قهوه و بیماری مزمن کلیه انجام شده مثل مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در کره انجام شد که با تجزیه و تحلیل عادات ۲۶۰۰ زن، نشان دهنده کاهش شیوع بیماری مزمن کلیوی بود.

مطالعه دیگری به طور خاص عادات مردم سواحل نیکاراگوئه را مورد بررسی قرار داد، جایی که شیوع کمتری از بیماری مزمن کلیوی در روستاهای کشت قهوه آن مشاهده می‌شد. یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۶ در واقع هیچ ارتباطی بین افزایش مصرف قهوه و بیماری کلیوی در مردان پیدا نکرد و در زنان کاهش احتمال خطر را تایید کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد، برخلاف تصورات قبلی قهوه در واقع نقش محافظتی در بیماری کلیوی ایفا می‌کند و برخی معتقدند که اثرات آنتی اکسیدانی قهوه ممکن است در این مساله نقش داشته باشد. با این حال، اثربخشی و مکانیسم آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست.

بنابراین، بیماران مبتلا به سنگ کلیه، به ویژه کسانی که دارای سنگ اگزالات کلسیم هستند، باید اکیدا قهوه را به عنوان یک عامل خطر احتمالی در نظر بگیرند.

 

فشار خون و عملکرد کلیه

فشار خون بالا که می‌تواند عامل بزرگی در ابتلا به بیماری کلیوی باشد، در واقع دومین عامل خطر بعد از دیابت است. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه قهوه حاوی کافئین عامل افزایش لحظه‌ای فشار خون است، با این حال، تصور می‌شود که در مورد این اثرات در بیماران مسن و همچنین افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند، اغراق شده است.

سلامت کلیه و قهوه | دکتر مهری مهراد - متخصص اورولوژی در تهران

با وجود اینکه، بعضی‌ها معتقدند مصرف بیش از حد قهوه، به ویژه در افراد حساس ممکن است برای سلامت کلیه مضر باشد، ولی بیشتر داده‌ها نشان می‌دهد که تا زمانی که مصرف قهوه کمتر از چهار فنجان در روز باشد، کمترین مقدار خطر وجود دارد.

اگر در مورد اثرات قهوه بر کلیه های خود نگران هستید، مصرف خود را در طول روز تعدیل کنید و حتما با متخصص اورولوژی خود تماس بگیرید.

دکتر مهری مهراد متخصص اورولوژی و یکی از مجرب‌ترین جراحان بیماری‌های این زمینه است. در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد سلامت کلیه و یا رزرو نوبت، لطفاً با مطب و کلینیک دکتر تماس بگیرید چون کادر مجرب ایشان بسیار خوشحال خواهند شد که به شما کمک کنند!

منبع: Urology Specialist