۶ دلیل برای اینکه مردان باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند

بیایید این واقعیت را بپذیریم که معمولاً مردان در مراجعه به پزشک برای غربالگری سلامت، به خوبی زنان نیستند. آنها اغلب حتی وقتی مشکلی دارند به پزشک مراجعه نمی‌کنند. به گفته یک جراح اورولوژی، به طور متوسط وقتی مردی که توده یا تومور را روی بیضه خود احساس می‌کند شش ماه طول می‌کشد تا به پزشک مراجعه کند. غافل از اینکه، نادیده گرفتن آن به این معنا نیست که مشکل ناپدید می‌شود.

اورولوژیست‌ها پزشکانی هستند که هم مردان و هم زنان را معاینه می‌کنند. برای مردان، آنها پزشکانی هستند که با مشکلات ادراری، پروستات و هر گونه مشکل در دستگاه تناسلی مردانه سروکار دارند. در اینجا هفت دلیل متداول برای مراجعه مردان به متخصص اورولوژی آورده شده است:

 

1. چکاپ پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان است. پزشکی توضیح می‌دهد که از آنجایی که این سرطان قبل از پیشرفته شدن هیچ علامتی نشان نمی‌دهد، تنها راه تشخیص زودهنگام آن از طریق غربالگری سرطان و چکاپ پروستات است. این غربالگری شامل یک معاینه سالانه رکتوم (فقط یک معاینه سریع با انگشت) و یک آزمایش خون به نام پی‌اِس‌اِی (PSA) است. اکثر مردان باید غربالگری سالانه خود را از سن ۵۰ سالگی شروع کنند. با این حال، اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، باید غربالگری را از سن ۴۰ سالگی شروع کنید. این سرطان فقط زمانی واقعاً قابل درمان است که زود تشخیص داده شود!

سرطان پروستات | دکتر مهری مهراد

2. مشکلات ادراری

مشکلات ادراری در مردان خیلی شایع است، به خصوص با افزایش سن؛ این مشکلات معمولاً عبارتند از: کند شدن جریان ادرار، رفتن مکرر به دستشویی، زیاد بیدار شدن در شب برای دفع ادرار، احساس عدم تخلیه کامل مثانه و یا جریان ادرار منقطع. شایع‌ترین دلیل این علائم رشد غده پروستات است، اگرچه خوشبختانه این علائم معمولاً علائم سرطان پروستات نیستند. با این حال، پرداختن به این مسائل همچنان مهم است، چون ممکن است منجر به مشکلات جدی مثانه یا کلیه شود. مراجعه به اورولوژیست برای این علائم فقط برای ایجاد راحتی بیشتر نیست بلکه می‌تواند به جلوگیری از آسیب دائمی به سایر اندام‌ها هم کمک کند.

 

3. درد یا تغییرات بیضه

اکثر مردان آزمایشات ماهانه بیضه را انجام نمی‌دهند، چون برای اینکه متوجه شوید چیزی درست نیست، نیازی به این کار ندارید. اگر احساس درد یا تغییری در بدن خود کردید، مهم است که بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. به قول یکی از متخصصین: «آن مردی نباشید که شش ماه طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد به پزشک مراجعه کند!»

 

4. مشاهده خون در ادرار (هماچوری)

خون مشاهده شده در ادرار می‌تواند از منابع مختلفی باشد. ممکن است به دلیل بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه یا حتی تومورهای کلیه یا مثانه باشد. اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید، یا اگر پزشک ‌ِمراقبت‌های اولیه در طول غربالگری ِمعمول، خون میکروسکوپی در ادرار شما پیدا کرد، باید توسط یک متخصص اورولوژی معاینه شوید.

 

5. اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ (ED) بسیار شایع است، به ویژه وقتی مردان مسن‌تر و یا به سایر مشکلات پزشکی مبتلا می‌شوند. این مشکل می‌تواند ناشی از بسیاری از مسائل پزشکی یا روانی باشد و اغلب هم قابل درمان است. مردان اغلب به دلیل خجالت، از این موضوع چشم‌پوشی می‌کنند، اما این درست نیست. پزشکی می‌گوید: «این موضوع نباید مایه خجالت باشد چون یک مسئله پزشکی است.»

مشکلات اورولوژی مردان | کلینیک اورولوژی مهراد

6. سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه دارید، حتی اگر درد نمی‌کشید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. متخصصی هشدار می‌دهد: «سنگ‌هایی که امروز شما را آزار نمی‌دهند، اگر درمان نشوند، فردا می‌توانند شما را با درد، زمین‌گیر کنند.»