پساری چیست و چه کاربردی دارد؟

پساری‌ها وسایلی قابل جابجایی هستند که حمایتی را پس از افتادگی رحم یا واژن (پرولاپس قدامی) ایجاد می‌کنند. افتادگی زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره‌های رحم یا واژن ضعیف می‌شوند که این حالت می‌تواند با افزایش سن یا پس از زایمان رخ دهد. اعضای بدن شما ممکن است در طی افتادگی، از جای خود به طرف پایین جابجا شوند. پساری اغلب به عنوان یک گزینه درمان غیر جراحی برای افتادگی قدامی استفاده شود.

پساری چیست؟

پساری یک وسیله قابل جابجایی است که درون واژن (کانال زایمان) جهت ایجاد حمایت در محل دچار افتادگی کار گذاشته می‌شود. در اغلب موارد، پساری زمانی استفاده می‌شود که خانم دچار افتادگی می‌خواهد از جراحی اجتناب کند یا اینکه دارای مشکلات پزشکی است که جراحی را خطر آفرین می‌کند.

 

افتادگی قدامی یا پرولاپس چیست؟

افتادگی رحم (زهدان) یا دیواره‌های واژنی زمانی رخ می‌دهد که ضعف‌هایی در ساختارهای حمایتی لگن وجود داشته باشد. این ساختارهای حمایتی، عضلات کف لگن نامیده می‌شوند. عضلات کف لگن، اعضا را در قسمت لگن شما در جای خود نگه داشته و به آنها پایداری می‌دهند. در طول زمان، به هرحال آنها می‌توانند ضعیف شده و شروع به شل شدن نمایند. وقتی که یک افتادگی (پرولاپس) رخ می‌دهد، اعضا آویزان شده و از محل خود پایین افتاده و می‌توانند موجب ایجاد علائم آزار دهنده‌ای شوند.

ضعف‌هایی که موجب افتادگی می‌شوند، ممکن است در ارتباط با چندین فاکتور باشند شامل:

  • افزایش سن
  • بارداری و زایمان واژنی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • چاقی
  • فشار آوردن مکرر

اگر افتادگی شما باعث ایجاد علائم شود ممکن است نیاز یه درمان داشته باشید.

انواع پساری | دکتر مهری مهراد - اورولوژیست

انواع مختلف پساری

انواع مختلف پساری موجود هستند. اغلب پساری‌ها از سیلیکون ساخته شده‌اند که یک ماده نرم و غیر جاذب است. بعضی از پساری‌ها می‌توانند به وسیله بیمار تعویض شوند در حالی که سایر آنها نیازمند مراجعه به پزشک جهت برداشتن و جایگذاری دوباره است. مادامی که پساری به طوری مناسبی قرار داده می‌شود می‌تواند برای سال‌ها استفاده شود. گاهی اوقات ممکن است پساری دچار تغییر رنگ شود. این مورد نرمال بوده به این معنی نیست که نیاز به تعویض دارد.

انواع مختلف پساری ها شامل:

  • پساری حلقه‌ای (Ring)
  • پساری زینی‌شکل (گهرونگ / Gehrung)
  • پساری مارلند (Marland)
  • پساری گلهورن (Gellhorn)
  • پساری دونات (Donut)
  • پساری مکعبی

انواع مختلف پساری می‌توانند اهداف مختلفی را ارائه دهند. آنها اندازه‌ها و اشکال مختلفی دارند، از پساری خودتان فقط برای خودتان استفاده کنید. پزشک اورولوژیست یا زنان مرتبط به شما در مورد انواع مختلف پساری خواهد گفت و درمورد بهترین گزینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

 

پساری چگونه کار گذاشته می شود؟

پزشک، معاینه واژن را جهت تعیین اینکه کدام نوع پساری بهترین گزینه است انجام خواهد داد. پساری که خیلی کوچک باشد ممکن است موقع عبور ادرار یا عبور مدفوع به طور خود بخود بیفتد.پساری که خیلی بزرگ باشد می‌تواند فشار خیلی زیادی وارد کرده و موجب احساس ناراحتی شود.

 

چگونه پساری نگهداری می شود؟

زنانی که می‌توانند خودشان پساری را در بدنشان وارد و خارج کنند، می‌توانند آن را هفته‌ای یک بار یا حتی هر شب برای تمیز کردن خارج کنند. معاینه‌های پیگیرانه باید هر شش یا دوازده ماه صورت گیرد. در حین معاینه، جهت اطمینان از اینکه پساری خراش یا کبودی در پوست ایجاد نمی‌کند واژن معاینه خواهد شد.

در مواردی که پساری به وسیله بیمار خارج نمی‌شود، ویزیت‌های پیگیرانه هر دو یا سه ماه انجام می‌شود.

آیا استفاده از پساری عوارض دارد؟

ایجاد درد یا ناراحتی به این معنی است که پساری به درستی قرار داده نشده و باید با سایز متفاوتی جایگزین شود. ترشحات صورتی رنگ و خونی می‌تواند به این معنی باشد که پساری به دیواره واژن ساییده می‌شود. در اغلب موارد، حذف موقت آن می‌تواند اجازه دهد که آن ناحیه بهبود یابد. در موارد ایجاد خونریزی، ویزیت پرستار یا دکتر ضروری است.

در موارد استفاده از پساری، ترشحات سفید رنگ از واژن رایج است، استفاده از یک کِرِم استروژن می‌تواند سلامت پوست واژن را که با افزایش سن نازکتر می شود را بهبود ببخشد.

زمانی که پساری حلقه ای استفاده شده است امکان برقراری رابطه جنسی وجود دارد. البته انواع پساری دونات، مکعبی و گلهورن واژن را پر می‌کنند و باید قبل از رابطه جنسی خارج شوند.