ناتوانی جنسی در مردان

در مردانی که  میل جنسی آنها کاهش پیدا کرده است و یا اینکه به طور کامل وجود ندارد و  با وجود تحریک ذهنی توانایی رسیدن به نعوظ در آلت تناسلی آنها وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانند رابطه جنسی موفقی داشته باشند، ناتوانی جنسی وجود دارد در تمامی مردان با بالا رفتن سن تغییر در میل جنسی آنها به وجود می آید که در بیشتر موارد این میل کاهش پیدا می کند .دکتر مهری مهراد با هدف سلامتی و تاثیر فکر سالم در جسم در مقاله زیر بیان می کند:

یکی از شایع ترین دلایلی که مراجعه کنندگان به متخصص اورولوژی مراجعه می کنند ناتوانی جنسی است که در ابتدا باید علل ایجاد کننده این عارضه مشخص شود .

علل ناتوانی جنسی

در واقع دلایل به وجود آمدن ناتوانی جنسی به دودسته ذهنی و مشکلات فیزیکی تقسیم بندی می شود.

 

ناتوانی جنسی به منشا روحی: در مردانی که اضطراب و استرس حاد در زندگی آنها وجود دارد و یا اینکه  به دلیل از دست دادن یکی از عزیزان خود و یا فعالیت شغلی شدید استراحت جسمی کمتری داشته اند خلق و خوی آنها تغییر پیدا کرده و بیشتر پرخاشگر می شوند و میل جنسی آنها نیز کم می شود . پس می توان گفت آرامش روحی و روانی ، تغذیه مناسب در بالا بردن میل جنسی بسیار تاثیر گذار است.

 

ناتوانی جنسی با منشاء جسمی: در صورتی که به هر دلیلی سلامت جسمی مردی ضعیف شود می تواند در میل جنسی وی نیز تاثیر مستقیمی بگذارد که به مهم ترین آنها در زیر اشاره می کنیم:

 

دیابت:مرض قند که یکی از رایج ترین بیماری ها در تمام دنیا است بیشتر اوقات زمانی تشخیص داده می شود که فرد چندین سال دچار دیابت شده است  و خود از آن اطلاعی ندارد و به بافت های عصبی و عروقی فرد آسیب وارد شده است زمانی که جداره عروق بدن  که شامل آلت تناسلی هم می شود تنگ می شود توان جنسی به مرور زمان کم می شود . به همین دلیل چون این بیماری نشانه های حادی در ابتدای بیماری ندارد بهتر است برای پیشگیری از تخریب آسیب های عروقی مرتبا آزمایش خون انجام دهید . به خصوص در افرادی که سابقه این بیماری در خانواده آن ها وجود دارد

فشار خون:کسانی که برای کنترل فشار خون از داروهای پایین آورنده استفاده می کنند ممکن  است در نعوظ آنها اختلال به وجود بیاید.

جراحی لگنی:در بیماری هایی همچون سرطان پروستات  و سرطان رکتوم ممکن است عمل جراحی در قسمت لگن و در سطح وسیعی انجام بگیرد که می تواند به عروق و عصب آلت تناسلی آسیب وارد کند و در نعوظ اختلال به وجود بیاید.

اختلالات هورمونی : برای مثال می توان گفت بالا بودن پرولاکتین در بدن و یا تغییر در تولید هورمون استروژن می تواند یکی از عوامل تغییر دهنده میل جنسی باشد.

مصرف دخانیات و الکل: استفاده از سیگار به طور مرتب و زیاد ، داروهای روان گردان و مصرف بیش از اندازه مشروبات الکی همگی در ناتوانی جنسی تاثیر گذار می باشد.

 

علائم  ناتوانی جنسی

  • سفت نشدن آلت تناسلی
  • بعد از نعوظ بلافاصله برای اقدام به مقاربت، سفتی آلت از بین می رود
  • با وجود میل جنسی زیاد سفتی مطلوبی برای دخول به وجود نمی آید
  • بعد از نعوظ بلافاصله انزال رخ می دهد  و مقاربت جنسی صورت نمی گیرد.

 

تشخیص ناتوانی جنسی

روش هایی که برای ناتوانی جنسی توسط متخصصین اورولوژی صورت می گیرد در زیر عنوان شده است :

ریجی اسکن

این ابزار به مردان کمک می کند که بتوانند عوامل مشکل زای روحی را از علل جسمی ناتوانی جنسی تشخیص دهند  فرد یک شب در بیمارستان بستری می شود ودستگاه به آلت تناسلی وی متصل می شود و نعوظ شبانه ثبت و اندازه گیری می شود و اگر نعوظ قوی شکل بگیرد می توان گفت منشا ناتوانی جنسی مسائل روحی و ذهنی است و در صورتی که تست ریجی اسکن منفی باشد در مرحله بدی کارکرد عروق آلت آنالیز می شود

این امر با سونوگرافی رنگی و همچنین  با تزریق پاپاورین و یا فنتولامین به داخل آلت و توسط سوزن انسولین قابل انجام است(این ترکیبات باعث گشادی عروق آلت می شود) که باید توسط پزشک مربوطه صورت بگیرد و بعد از تزریق میزان قدرت نعوظ آلت تناسلی بررسی می شود.این تست دقت بالایی دارد و در آن مشخص می شود که آیا نشت وریدی و یا نارسایی عروقی وجود دارد یا خیر.

در مرحله سوم برای تشخیص علت ناتوانی جنسی میزان قند خون ، هورمون های  جنسی پرولاکتین و تیروئید اندازه گیری می شوند

 

درمان ناتوانی جنسی

اگر علت ناتوانی جنسی به دلایل مصرف دارویی مانند فشار خون ، افسردگی  و یا داروهای قلبی و عروقی باشد بهتر است با مشورت با پزشک خود داروها به داروهایی که کمترین عوارض جنسی را دارند تغییر پیدا کند .

در مواردی که منشا مشکلات روانی است بهتر است با یک روان کاو در این زمینه مشورت شود و یک دوره درمانی کامل در نظر گرفته شود .

در صورتی که مشکلات عروقی باشد و خون رسانی به دلیل تنگی شریان مختل شده باشد باید با مشاوره عروقی این مشکل حل شود زیرا درمان دارویی برای نشت وریدی وجود ندارد و در مواردی که این مشکل شدید شده باشد جراحی باید انجام بگیرد و یا از پروتز ها استفاده شود .

درمان های دارویی مانند  ویاگرا و تادلافیل و وردنافیل که بسیار هم رایج هستند حتما باید زیر نظر متخصص باشد زیرا در صورتی که مشکلات قلبی و عروقی وجود داشته باشد و یا مصرف داروها به صورت همزمان می تواند مشکلات دیگری را به وجود بیاورد.

از عوارض این داروها هم می توان به داغ شدن بدن ، سر درد و گر گرفتگی اشاره کنیم.

 

استفاده از واکیوم که آلت تناسلی پیش از مقاربت در داخل آن قرار می گیرد  و یا کاشت پروتز  در آلت تناسلی هم از دیگر روش های درمانی است که می تواند به نعوظ مردان کمک کند.

در انتها باید گفت بهتر است مردان ورزش روزمره ، برنامه تغذیه و خواب منظمی داشته باشند  و استرس را از خود دور کنند.