واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس (Vaginismus) هنگامی است که عضلات واژن هنگام وارد شدن چیزی به داخل آن منقبض می شوند یا اسپاسم می کند.انقباضات می توانند از رابطه جنسی جلوگیری کرده یا آن را بسیار دردناک کنند.

 

انواع واژینیسموس

دو نوع اصلی از واژینیسموس وجود دارد.

واژینیسموس اولیه: وقتی دخول واژن هرگز حاصل نشده باشد

واژینیسموس ثانویه: هنگامی که یک بار دخول واژن حاصل شد، اما دیگر امکان پذیر نیست، به طور کلی به علت عواملی مانند جراحی زنان ، ضربه یا پرتودرمانی است. به این نوع واژینیسموس اکتسابی نیز نامیده می شود.

برخی از زنان پس از یائسگی دچار واژنیسموس می شوند. وقتی سطح استروژن کاهش می یابد، کمبود روغن و قابلیت ارتجاعی واژن رابطه را دردناک ، استرس زا یا غیرممکن می کند. این می تواند منجر به واژینیسموس در برخی از زنان شود.

 

دیسپارونی یا واژنیسموس؟

دیسپارونی (دیسپارونیا) اصطلاح پزشکی برای رابطه جنسی دردناک است. این اغلب با واژنیسموس اشتباه گرفته می شود.

با این حال، دیسپارونی می تواند به دلیل موارد زیر باشد:

دلایل واژنیسموس

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این وضعیت به موارد زیر مرتبط شده است:

سو استفاده جنسی یا ضربه روحی

رابطه دردناک گذشته

عوامل عاطفی

در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی پیدا نمی شود.

واژینیسموس

علائم واژینیسموس

سفت شدن غیر ارادی عضلات واژن از علائم اصلی واژینیسموس است، اما شدت بیماری در زنان متفاوت است. در همه موارد، انقباض واژن دخول را دشوار یا غیرممکن می کند. زنانی که به واژنیسموس مبتلا هستند، نمی‌توانند انقباضات عضلات واژن خود را کنترل یا متوقف کنند.

واژینیسموس می تواند علائم اضافی داشته باشد، از جمله ترس از دخول به واژن و کاهش میل جنسی. زنان مبتلا به واژینیسموس معمولاً هنگام وارد شدن هر چیزی به واژن ، احساس سوزش می کنند.

برای تشخیص ، پزشک بیمار را معاینه فیزیکی می کند و در مورد سابقه پزشکی و جنسی از او سوال می کند. که این سوالات می تواند برای تشخیص دلیل اصلی این مشکل کمک کند. همچنین جهت آشنایی بیشتر با بیماری واژینیسموس و راه‌های درمانی واژینیسموس می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.