پنچ نکته درباره فیزیوتراپی لگن

هدف فیزیوتراپی لگن چیست؟

هدف از فیزیوتراپی لگن بهبود عملکرد استخوان لگن از طریق حرکات ورزشی، اصلاح سبک زندگی، آموزش و اقدام به درمان برای کاهش و از بین بردن علائم مشکل‌زای شماست. این درمان شامل ارزیابی و درمان گروهی از عضلات است که با عملکرد دستگاه‌های ادرار، جنسی و روده درگیر هستند. کارکرِ بدِ این عضلات می‌تواند منجر به علائمی مثل بی‌اختیاری، افزایش بی‌اختیاری اضطراری/ فوریت و یا تکرر ادرار، احتباس (عدم امکان تخلیه مثانه یا روده‌ها) و درد لگن شود.

درباره تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار بخوانید

 

و اما پنچ واقعیت که باید در مورد سلامت لگن خود بدانید:

۱. تمرینات کگل به تنهایی کافی نیست

ضعف عضلات لگن می‌تواند منجر به علائمی مثل بی‌اختیاری، افتادگی و همچنین فوریت و تکرر ادرار شود. در صورت ضعف لگن، تمرینات کگل یا حرکات تقویت کننده لگن نقش مهمی در کمک به بهبود شما دارند.

با این حال، بسته به علائم‌تان، تمرینات کگل همیشه بهترین راه‌حل نیست. دقیقاً مثل هر عضلهء دیگری، عضلات لگن هم می‌توانند سفت یا فشرده شوند. در این حالت ممکن است علائمی مثل درد لگن، احساس ناقص بودن تخلیه مثانه یا روده، ناتوانی در شروع و یا حفظ جریان ادرار یا درد در هنگام یا پس از رابطه جنسی را تجربه کنید. نکته اصلی این است که یک لگن قوی داشته باشید، نه یک لگن سفت و فشرده. مواردی که لگن بیش از حد سفت باشد، تمرینات متمرکز بر آرامش و کشش‌های ملایم می‌توانند به شل کردن عضلات آن کمک کنند تا امکان بهبود علائم شما فراهم شود.

 

۲. لگن بخشی از مرکز بدن شماست

مرکز بدن، خیلی بیشتر از عضلات شکم را شامل می‌شود و در واقع مربوط به ناحیه‌ای است که از دیافراگم شروع و به لگن ختم می‌شود. به این ترتیب، اجزای مرکز بدن شما شامل عضلات شکم، عضلات پایین کمر، عضلات لگن و دیافراگم است: عضلاتی که با هم کار می‌کنند تا از محتویات شکم پشتیبانی کنند. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم همه قسمت‌های مرکز بدن شما به درستی کار کنند. در طی فیزیوتراپی لگن، ما تمام قسمت‌های مرکز را ارزیابی کرده و روی تمرینات مناسب برای ایجاد عملکرد خوب ِآن کار می‌کنیم.

فیزیوتراپی لگن

۳. هرکسی می‌تواند از فیزیوتراپی لگن بهره ببرد

هر کسی می‌تواند اختلال عملکرد لگن داشته باشد و از فیزیوتراپی خاص آن بهره‌مند شود. در حالی که هر کسی می‌تواند این علائم را داشته باشد، گروه‌های خاصی وجود دارند که ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به علائم لگن داشته باشند. در اینجا به مواردی اشاره می‌شود که می‌توانند از این راهکار درمانی استفاده کنند:

از فیزیوتراپی لگن برای قبل و بعد از زایمان: این یکی از رایج‌ترین مواردی است که موجب مشکلات لگن می‌شود. با گذراندن بارداری، زایمان و بهبودی بعد از زایمان، بدن زنان در مدت زمان کوتاهی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. این گروه از زنان ممکن است در ناحیه کمر، استخوان دنبالچه، لگن و باسن خود درد داشته باشند و علائمی مثل بی‌اختیاری، سنگینی، نیاز ناگهانی به دفع ادرار، تکرر و درد همراه با رابطه جنسی را تجربه کنند. اینها همه علائمی است که می‌تواند با فیزیوتراپی لگن بهبود یابد.

 

فیزیوتراپی لگن برای یائسگی: در هنگام یائسگی میزان هورمون استروژن زنان به میزان قابل توجهی کم می‌شود. چون وجود استروژن در حفظ عملکرد مطلوبِ ناحیه لگن مهم است، بنابراین، زنان یائسه ممکن است علائمی مثل سنگینی یا تورم، بی اختیاری، افزایش فوریت و تکرر ادرار و درد لگن را تجربه کنند. فیزیوتراپی عضلات لگن، در کنار دیگر درمان‌ها، نقش مهمی در بهبود این علائم دارد.

 

فیزیوتراپی لگن برای مردان: در حالی که هر مردی می‌تواند علائم لگن را تجربه کند، مهمترین دلایل اختلال عملکرد لگن در مردان شامل درد مزمن لگن، پروستاتیت مزمن، دوره نقاهت بعد از جراحی و بعد از پروستاتکتومی است. علائم رایجی که مردان ممکن است تجربه کنند شامل احساس ناقص بودن تخلیه مثانه یا روده، جریان آهسته یا ضعیف ادرار، بی اختیاری، درد لگن و اختلال در نعوظ است. این علائم را می‌توان با آموزش، تکنیک‌های دستی و حرکات ورزشی کاهش داد.

 

فیزیوتراپی لگن بعد از جراحی: بعد از انجام جراحی شکم یا لگن، معمولاً ممکن است بیمار با نگرانی‌هایی مربوط به لگن آنهم به دلیل روش جراحی یا به دلیل طولانی شدن سونداسیون، مواجه ‌شود. معمولاً، تجویز فیزیوتراپی بعد از جراحی برای کاهش درد و بهبود سریع‌تر ِزخم بخیه‌ها موثر است.

فیزیوتراپی لگن

۴. از جلسات فیزیوتراپی لگن چه انتظاراتی می‌رود

در طول ارزیابی وضعیت‌تان، فیزیوتراپیست شرح حال مفصلی از شما ثبت می‌کند. به دنبال آن یک معاینه خارجی انجام می‌دهد که معمولاً شامل ارزیابی وضعیت بدن، انعطاف پذیری و قدرت شما در ناحیه کمر، باسن و لگن است. پس از آن، ممکن است یک معاینه خارجی و داخلی برای ارزیابی عضلات لگن انجام شود که در زنان به صورت واژینالی یا مقعدی است و در مردان به صورت مقعدی. اگرچه به احتمال زیاد یک معاینه داخلی توصیه می‌شود که اطلاعات مفیدی در مورد عضلات لگن شما فراهم می‌کند، اما اگر درد حاد دارید یا از انجام این عمل ناراحت هستید، انجام آن لازم نیست.

بر اساس یافته‌های ارزیابی، برای بیمار یک طرح درمانی منحصر به فرد اجرا خواهد شد. درمان ممکن است شامل مشاوره و آموزش، تمرینات ورزشی و درمان دستی باشد.

در جلسات پیگیری، تمرکز بر روی درمان علائم شما خواهد بود؛ درمان‌های معمول شامل گذراندن تمرینات ورزشی، مشاوره و اصلاح سبک زندگی، درمان دستی، الکتروتراپی و تکنیک‌های ریلکسیشن است. ممکن است ارزیابی‌های دیگری وجود داشته باشد که فیزیوتراپیست در طول جلسات پیگیری انجام‌شان خواهد داد. این آزمایشات به درمانگر اجازه می‌دهد تا تصویر کاملی از نگرانی‌های شما بدست آورد و روند پیشرفت بهبودتان را دنبال کند.

 

۵. فیزیوتراپی لگن آیا دردناک خواهد بود

هدف فیزیوتراپیست بهبود علائم شماست، بنابراین اگرچه ممکن است از بعضی از روش‌های درمانی احساس ناراحتی کنید، اما هدفِ این روش ایجاد راه‌حلِ دردناک نیست.

در طی ارزیابی، فیزیوتراپیست به دنبال علت ایجاد علائم خواهد بود. مثلا، اگر با خم شدن در ناحیه پایین کمر خود احساس درد می‌کنید، ممکن است فیزیوتراپیست بخواهد این حرکت شما را ببیند تا نحوه حرکت کمرتان را ارزیابی کند و بفهمد چرا در حین آن احساس درد می‌کنید. اگرچه ممکن است بعضی دلایل برای تولید علائم درد وجود داشته باشد، اما این نباید علائم شما را تشدید و یا بعد از اتمام جلسه درد شما را بیشتر کند.

در طول جلسات درمانی، ممکن است از بعضی از تکنیک‌های عملی برای تسکین علائم‌تان استفاده شود که شاید برایتان کمی ناراحت کننده و البته بدون درد باشد. همین اصول در مورد تمرینات و تکنیک‌های خانگی که توسط فیزیوتراپیست به شما ارائه می‌شود، صحت دارد. بعضی از ناراحتی‌های خفیف ممکن است در حین تمرینات ایجاد شود اما بدون احساس درد.

در هر حال، اختلال عملکرد لگن، هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شایع‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

منبع:

https://www.treloarphysio.com/5-things-to-know-about-pelvic-floor-physiotherapy