درباره آزمایش جریان ادرار یا یوروفلومتری چه می دانیم

یوروفلومتری یک آزمایش تشخیصی برای ارزیابی عملکرد دستگاه ادراری است که جریان ادرار را اندازه گیری می کند و آن را به صورت گرافیکی، با واحد سانتیمتر مکعب در ثانیه بیان می‌کند. به این ترتیب، میزان جریان سریع ادرار، خروج آن و مدت زمان آن به دقت ردیابی می‌شود. اگر در ادرار کردن مشکل دارید یا جریان ادرارتان کُند است، ممکن است دکتر شما آزمایش جریان ادرار را پیشنهاد کند.

با اندازه‌گیری میانگین و بالاترین مقدار جریان ادرار، این آزمایش می‌تواند هر نوع انسداد در دستگاه ادراری شما مثل بزرگ شدن پروستات را نشان دهد. چنانچه این آزمایش با آزمایش سیستومتروگرام (CMG) ترکیب شود می‌تواند به شناسایی مشکلاتی مثل مثانه ضعیف هم کمک کند.

سیستومتروگرام  یا MG، آزمایشی است که به منظور بررسی مشکلات، از طریق پر کردن و تخلیه مثانه کار می‌کند.

درباره سیستومتروگرام بیشتر بخوانید

آزمایش جریان ادرار یا یوروفلامتری

از آزمایش جریان ادرار یا یوروفلومتری چه چیزی انتظار داریم

برای انجام آزمایش جریان ادرار، شما باید با مثانه نسبتاً پر به مطب پزشک بروید. در صورت امکان از چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید تا مثانه‌تان کاملا پر شود. در آزمایشگاه از شما خواسته می‌شود در قیف متصل به یوروفلومتر الکترونیکی ادرار کنید تا اطلاعات مربوط به جریان ادرار شما، در نمودار ِجریان ثبت شود. میزان جریان به صورت میلی‌لیتر (ادرار دفع شده) در ثانیه محاسبه و طی آن هم مقدار متوسط و هم بالاترین میزان ِجریان، اندازه‌گیری می‌شود.

پزشک شما بلافاصله از نتایج آزمایش‌تان، مطلع خواهد شد. میانگین نتایج این آزمایش بر اساس سن و جنسیت است. به طور معمول، جریان ادرار از ۱۰ تا ۲۱ میلی لیتر در ثانیه جریان دارد. دامنه زنان نزدیک به ۱۵ تا ۱۸ میلی لیتر در ثانیه است.

از سریع‌ترین سرعت جریان ادرار که به آن کیومکس (Qmax) هم می‌گویند، برای فهمیدن شدت انسداد یا گرفتگی استفاده می‌شود. سرعت جریان سریع یا زیاد ممکن است به معنای وجود عضلات ضعیف در اطراف مجرای ادرار و یا مشکلات بی‌اختیاری ادرار باشد. سرعت جریان پایین یا کُند هم ممکن است به معنای وجود انسداد در گردن مثانه یا مجرای ادرار، پروستات ِبزرگ شده و یا مثانه ضعیف باشد.

ممکن است از شما خواسته شود آزمایشات دیگری انجام دهید تا همه چیز به طور کامل در مورد روند درمان روشن شود. متخصص اورولوژی شما براساس نتایج آزمایشات و سابقه سلامتی‌تان یک برنامه درمانی ایجاد می‌کند.

آزمایش جریان ادرار یا یوروفلامتری

عوامل موثر بر جریان ادرار در آزمایش جریان ادرار یا یوروفلومتری

برخی شرایط می‌توانند جریان طبیعی ادرار شما را تحت تأثیر قرار دهند. این شرایط عبارتند از:

-هیپرتروفی خوش‌خیم یا بزرگ شدن غده پروستات که می‌تواند مجرای ادرار را به طور کامل مسدود کند

-سرطان مثانه

-سرطان پروستات

-انسداد ادرار

-اختلال عملکرد مثانه نوروژنیک یا مشکل مثانه به دلیل مشکلات سیستم عصبی مثل تومور یا آسیب نخاع

 

درک نتایج آزمایش جریان ادرار یوروفلومتری

پزشک شما از نتایج این آزمایش برای تعیین اوج سرعت جریان (Qmax)استفاده می‌کند. پزشکان معمولاً برای تعیین شدت انسداد یا گرفتگی از حداکثر میزان جریان همراه با الگوی خنثی‌سازی و حجم ادرار استفاده می‌کنند.

کاهش جریان ادرار ممکن است، نشانه عضلات ضعیف مثانه یا انسداد مجرای ادرار باشد؛ برعکس، افزایش جریان ادرار می‌تواند ضعف عضلاتی را نشان دهد که به کنترل جریان ادرار کمک می‌کنند. این ممکن است نشانه بی اختیاری ادرار هم باشد.

پس از تکمیل آزمایش، پزشک وضعیت و علائم فردی شما را قبل از اینکه یک برنامه درمانی تهیه کند، در نظر می‌گیرد؛ ضمن اینکه ممکن است به آزمایش اضافی سیستم ادرار هم نیاز داشته باشید. شما باید در مورد نتایج آزمایش خود با پزشک‌تان مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا درمان ضروری است و در صورت نیاز به درمان چه گزینه‌هایی پیش رو دارید. اگر در ادرار کردن مشکلی دارید با پزشک خود صحبت کنید، چون این می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد.

 

https://www.urologyhealth.org/urology-az/u/uroflowmetry#Questions%20to%20Ask%20Your%20Doctorمنبع